تاکید نیکبخت بر توقف روند بیابانزایی و خشکسالی
تاکید نیکبخت بر توقف روند بیابانزایی و خشکسالی
وزیر جهادکشاورزی در پیامی به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابانزایی و خشکسالی گفت: مشارکت نسل حال و آینده برای توقف و معکوس کردن روند هشدار دهنده بیابانزایی و خشکسالی و انجام تعهدات جهانی برای احیای زمین، مهمتر از همیشه احساس می‌شود.

وزیر جهادکشاورزی در پیامی به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابانزایی و خشکسالی گفت: مشارکت نسل حال و آینده برای توقف و معکوس کردن روند هشدار دهنده بیابانزایی و خشکسالی و انجام تعهدات جهانی برای احیای زمین، مهمتر از همیشه احساس می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی  کشاورزی ایران از وزارت جهادکشاورزی، در پیام محمدعلی نیکبخت به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابانزایی و خشکسالی که امروز طی مراسمی در محل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرائت شد، آمده است: با توجه به شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابانزایی و خشکسالی با عنوان “اتحاد برای سرزمین، میراث طبیعی ما، آینده ما” نیاز است چالش‌های مهم زیستمحیطی جهان از جمله بیابانزایی، تغییر اقلیم و کاهش تنوع زیستی در قالب مدیریت یکپارچه و جامع‌نگر برنامه‌ریزی شود.

وی در این پیام می‌افزاید: ایران در زمینه جلب مشارکت مردم در کنترل پدیده بیابانزایی با مشارکت سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بینالمللی، پروژه‌های متعددی از جمله ترسیب کربن، طرح منارید و احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته را در سطح کشور به اجرا درآورده که نتایج ارزشمند آن قابل تعمیم به سایر نقاط جهان است.

نیکبخت در این پیام با اشاره به اعلام هشدار دبیرخانه کنوانسیونهای تنوع زیستی و تغییر اقلیم، اظهار می‌دارد: بنابر این اعلام، در صورت ادامه روند تخریب جنگل‌ها و مراتع تا سال ۲۰۵۰، یک درجه سانتی‌گراد به دمای جهان افزوده می‌شود و این به معنای کاهش بارندگی، تداوم خشکسالی و تسریع در روند بیابانزایی می‌باشد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۴۰ درصد اراضی جهان و نزدیک به دو میلیارد از اراضی حاصلخیز کشاورزی و اکوسیستمهای طبیعی تخریب شده، که نیمی از جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده است.

وزیر جهادکشاورزی با بیان این که ایران در راستای تحقق منافع ملی و منطقه‌ای در خلال برنامه‌های توسعه‌ای کشور، اقدامات در خور توجهی برای کنترل بیابانزایی و جلوگیری از تخریب زمین انجام داده است، می‌گوید: اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در سطح ۵ میلیون هکتار طی چهار سال نیز با هدف مقابله با بیابانزایی و توسعه جنگل‌ها می‌باشد.

وی کاشت حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت بیابانی، مالچ‌پاشی در سطح بیش از ۳۰۰ هزار هکتار در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی، حفاظت از حدود ۹ هزار کیلومتر جاده‌های مواصلاتی و خطوط راه آهن از تهدید حرکت شن‌های روان، حفاظت از حدود ۸۵۰۰ کیلومتر شبکه و کانال‌های انتقال آب آبیاری و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی از خطرات ماسه‌های روان و اجرای بیش از ۷۰ هزار هکتار فعالیتهای اجرایی و مدیریتی در حاشیه دریاجه ارومیه را از دیگر اقدامات در راستای بیابانزدایی در کشور نام برد.

نیکبخت در همین حال بر جلب مشارکت فعال جوامع محلی و اتخاذ شیوههای مدیریت جامع‌نگر مبتنی بر سلامت حوزه آبخیز و بهره‌گیری از توان ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران به ویژه در راستای ایفای نقش مسوولیت اجتماعی صاحبان صنایع تاکید کرد.