مدیر کل دامپزشکی استان مازندران اظهار کرد: در اجرای فاز پائیز طرح سراسری واکسیناسیون دام سنگین این استان علیه بیماری تب برفکی از اوائل آذرماه سال جاری به مدت ۳۰ روزکاری این طرح در قالب ۷۸ اکیپ عملیاتی واکسیناسیون اجرا شد. دکتر سید حسین رضوانی افزود: در این طرح ۴۹ هزار و ۶۸۰ رأس گاو […]

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران اظهار کرد: در اجرای فاز پائیز طرح سراسری واکسیناسیون دام سنگین این استان علیه بیماری تب برفکی از اوائل آذرماه سال جاری به مدت ۳۰ روزکاری این طرح در قالب ۷۸ اکیپ عملیاتی واکسیناسیون اجرا شد.

دکتر سید حسین رضوانی افزود: در این طرح ۴۹ هزار و ۶۸۰ رأس گاو و گوساله در ۷۵۰ واحد اپیدمیولوژیک دامی صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی این استان با استفاده از واکسن خارجی مریال علیه این بیماری واکسینه شدند.
وی گفت: حدود ۴۰ درصد از عملیات واکسیناسیون انجام شده در این طرح به بخش خصوصی واگذار و مابقی توسط پرسنل مبارزه این اداره کل انجام شد.

رضوانی در خصوص این بیماری اظهار داشت: تب برفکی ازجمله بیماری های مهم صنعت دامپروری به شمار می آید که با توجه به واگیری شدید و عوارض متعاقب آن نظیر کاهش وزن دام، افت تولید شیر و گوشت و نیز مرگ و میر دام های جوان و ضعیف، می تواند خسارات جدی اقتصادی به بهره برداران این صنعت وارد کند. وی در ادامه تصریح نمود: ایمن سازی جمعیت دامی کشور علیه این بیماری هر ساله در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار می گیرد و در اجرای مراحل مختلف، دامهای سبک و سنگین در کشور با واکسنهای تولید داخل یا وارداتی بر علیه این بیماری مسری واکسینه می شوند.
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران گفت: برخلاف فازهای قبلی در این دوره از اجرای طرح بدلیل وارداتی بودن واکسن مریال دامداران مازندرانی به ازاء هر راس گاو مبلغ سه هزار تومان باید به اکیپ های عملیاتی واکسیناسیون پرداخت می کردند که این مبلغ به ازاء هر دوز واکسن توسط سازمان دامپزشکی کشور تعیین گردیده بود و مابقی هزینه ها شامل ایاب و ذهاب و هزینه تزریق توسط اداره کل دامپزشکی استان پرداخت می شد که این مبالغ برای دامداران رایگان بوده است.

ایشان هزینه پیشگیری از بروز این بیماری را در قبال درمان سنگین، ناچیز ارزیابی کرد و تاکید داشت دامداران عزیز با اکیپ های عملیاتی واکسیناسیون دامپزشکی نهایت همکاری را داشته باشند تا شاهد بروز و شیوع این بیماری زیان بار اقتصادی در استان نباشیم. لازم بذکر است استان مازندران با دارابودن بیش از دو میلیون و ۱۶۰ هزار رأس دام سبک(گوسفندوبز) و حدود ۶۵۰ هزار رأس دام سنگین(گاووگوساله)، قطب دامپروری شمال کشور محسوب می شود.