واکسیناسیون گسترده دام سنگین و سبک علیه بیماری تب مالت در جمعیت دامی استان ، حذف دام آلوده از دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی با خونگیری و آزمایشات لازم و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی از اهم فعالیت های اداره کل دامپزشکی استان البرز علیه بیماری تب مالت می باشد . به […]

واکسیناسیون گسترده دام سنگین و سبک علیه بیماری تب مالت در جمعیت دامی استان ، حذف دام آلوده از دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی با خونگیری و آزمایشات لازم و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی از اهم فعالیت های اداره کل دامپزشکی استان البرز علیه بیماری تب مالت می باشد .
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان البرز دکتر مسعود عصار سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی استان در این خصوص گفت بیماری تب مالت یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام می باشد که با مصرف لبنیات غیر پاستوریزه و یا تماس با دام آلوده بوجود می آید .

و راههای پیشگیری از آن واکسیناسیون به موقع و مصرف لبنیات پاستوریزه می باشد.وی ادامه داد  این اداره کل با تلاش مستمر ادارات دامپزشکی شهرستان های تابعه و مراکز مایه کوبی بخش خصوصی تحت نظارت دامپزشکی ، هر سال طی یک مرحله دام های سبک و سنگین استان را با استفاده از واکسن تب مالت بصورت رایگان واکسینه می کند.

همچنین دامداری های صنعتی استان سالیانه حداقل در دو مرحله به فاصله شش ماه تحت عملیات خونگیری و آزمایش قرار می گیرند.

و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش ، دام بیمار از گله جدا شده و تحت شرایط خاص در کشتارگاه کشتار شده و غرامت آن توسط این اداره کل پرداخت می گردد.

همچنین نظارت های بهداشتی صورت گرفته توسط کارشناسان مجموعه دامپزشکی استان بر فرآورده های خام دامی از تولید تا مصرف از بروز بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان به خصوص تب مالت در جمعیت انسانی پیشگیری می کند . وی در پایان گفت در سال 93 تعداد 184246 راس دام سبک و سنگین استان بر علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند. همچنین از تعداد 70509 راس دام سنگین خونگیری انجام و به آزمایشگاه مرکزی اداره کل ارسال گردید.