استفاده از علم بیوتکنولوژی از گذشته تا امروز/ سودآوری ۶۸% برای کشاورزان همراه با علم بیوتکنولوژی
استفاده از علم بیوتکنولوژی از گذشته تا امروز/ سودآوری ۶۸% برای کشاورزان همراه با علم بیوتکنولوژی

استاد دانشگاه شهید بهشتی: استفاده از علم بیوتکنولوژی از گذشته تا امروز/ سودآوری ۶۸% برای کشاورزان همراه با علم بیوتکنولوژی استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در حال حاضر با علمی به نام بیوتکنولوژی قادر به حل بسیاری از مشکلات هستیم، خبر داد: بیوتکنولوژی یعنی استفاده از موجود زنده، اندام و یا ارگان برای […]

استاد دانشگاه شهید بهشتی:

استفاده از علم بیوتکنولوژی از گذشته تا امروز/ سودآوری ۶۸% برای کشاورزان همراه با علم بیوتکنولوژی

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در حال حاضر با علمی به نام بیوتکنولوژی قادر به حل بسیاری از مشکلات هستیم، خبر داد: بیوتکنولوژی یعنی استفاده از موجود زنده، اندام و یا ارگان برای خدمت به بشر، تولید نهایی این محصولات علاوه بر حذف سموم شیمیایی باعث سودآوری ۶۸% برای کشاورز خواهد بود. البته این علم جدید نیست در زمان‌های قدیم استفاده از مخمر برای تولید نان و یا ماست نیز استفاده از علم بیوتکنولوژی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، دکتر مسعود توحیدفر در نشست خبری بیوتکنولوژی در اصلاح سبک زندگی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در دنیا وجود دارد بحث تامین غذا بوده که به‌عنوان دغدغه اصلی دولت مردان قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی مشکلات غذایی انسان آفات و بیماری‌های محصولات کشاورزی است که ۳۰% این محصولات هرساله به دلیل این مشکلات از بین می‌روند. در کشورهای جهان سوم از جمله ایران برای مقابله با این آفات و بیماری‌ها از سموم شیمیایی استفاده می‌شود.

توحیدفر ادامه داد: ایران ۱۵۰ میلیون دلار صرف واردات سم می‌کند که ۹۵ % کل سموم مصرفی را تشکیل می‌دهد و در مجموع ۲۸۸ نوع سم در کشاورزی استفاده می‌شود. همچنین مهمترین اثر سوء آن مقاوم شدن بسیاری از آفات و بیماری‌ها بوده که شیوع انواع سرطان‌ها را در پی دارد.

وی تاکید کرد: از بین رفتن محیط زیست، پرندگان، حشرات و موجودات مفید مثل زنبور عسل و پروانه‌ها از دیگر عوامل مصرف این سموم هستند، آلوده شدن آب‌های زیرزمینی و از بین رفتن بسیاری از ماهی‌ها نیز از دیگر مضرات و نتایج سوء این سموم است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه سخنرانی خود گفت: در ایران مصرف سرانه سم برای هر انسان ۴۰۰ گرم و در اروپا ۷۰ گرم است، همچنین شایان ذکر است که در ایران ۲۷ هزار تن سم مصرف می شود. با در نظر گرفتن شباهت سیستم عصبی انسان و حشرات باید توجه داشته باشیم همانطور که استفاده از سم بر روی سیستم عصبی حشرات اثر می‌گذارد بر روی سیستم عصبی انسان نیز اثر منفی دارد، که می‌توان به کم شدن صبر و تحمل در جوامع امروزه اشاره کرد. تولید نهایی این محصولات علاوه بر حذف سموم شیمیایی باعث سودآوری ۶۸% برای کشاورز خواهد بود.

توحیدفر همچنین گفت: در حال حاضر با علمی به نام بیوتکنولوژی قادر به حل بسیاری از مشکلات هستیم. بیوتکنولوژی یعنی استفاده از موجود زنده، اندام و یا ارگان برای خدمت به بشر، البته این علم جدید نیست در زمان‌های قدیم استفاده از مخمر برای تولید نان و یا ماست نیز استفاده از علم بیوتکنولوژی بوده است.

وی ادامه داد: یک تکنیک در  بیوتکنولوژی تحت عنوان مهندسی ژنتیک وجود دارد که قادر است یک صفت مفید را از موجودی جدا و به موجود دیگری انتقال دهد، بر این اساس ما از این تکنیک استفاده کرده و صفت مقاومت به آفات را به گیاه و محصول زراعی انتقال می‌دهیم و دیگر نیازی به استفاده از سموم شیمیایی نیست، در نتیجه محصول نهایی سالم خواهد بود که به این محصولات تراریخته می‌گویند، امروزه با استفاده از این تکنولوژی محصولات زیادی تولید شده است.

توحیدفر با اشاره به مشکل کم آبی جامعه بشری اظهار داشت: با استفاده از این تکنولوژی قادر به تولید محصولاتی که نیاز آبی کمی داشته باشند بوده که بر این مشکل غلبه می‌کند. متاسفانه ایران به دلیل نداشتن آب کافی برای بخش کشاورزی، افزایش روزافزون جمعیت، کم بودن زمین‌های کشاورزی و … افزایش واردات مواد غذایی، نیازمند یک علم جدید برای غلبه بر این مشکلات است.

وی در سخنان خود به برخی دستاوردهای این تکنولوژی اشاره کرد و گفت: می‌توان ماده سمی، خطرناک و سرطان زای آکریل آمید در سیب زمینی‌ها را که حتی پس از پخته شدن هم از بین نمی‌رود را حذف کرد. گل لاله واژگون که مختص ایران است و در حال انقراض بود دانشمندان توانستند با استفاده از علم بیوتکنولوژی از انقراض آن جلوگیری کنند. تولید واکسن‌های خوراکی در گیاهانی مثل هویج، توت فرنگی و کاهو توسط دانشمندان آمریکایی انجام شده است. همچنین تولید و استخراج ماده ضد پوسیدگی دندان و تولید نخ بخیه از برگ گیاه توتون، تولید انسولین در گیاه گلرنگ، تولید برنج‌های حاوی ویتامین آ، تولید گیاهان زینتی با رنگ‌های متفاوت، تولید آناناس های رنگی که ماده رنگی آن ویتامین است، تولید بزهای تراریخته که در شیر آنها ماده دارویی استخراج می شود، حذف آلودگی‌های نفتی و فاضلاب‌ها توسط باکتری‌های مهندسی شده، ژن درمانی و قابلیت شناسایی بیماری‌ها قبل از بروز آن، تولید گیاهانی با قابلیت تولید مواد آرایشی و بهداشتی، تولید تخم مرغ هایی با خاصیت دارویی از دیگر کاربردهای جذاب و مفید علم بیوتکنولوژی هستند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان تاکید کرد: با توجه به تولید این محصولات امروزه دنیای مبارزه بین فناوری و انسان است و باید از این فناوری به نحو مثبت و در جهت سلامت انسان و جامعه استفاده شود.