مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اعلام کرد: مرحله نخست واکسیناسیون دام های سنگین علیه بیماری دامی تب برفکی در این استان توسط ۲۹ اکیپ دامپزشکی آغاز شد، دامداران همکاری کنند. به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، محمد رشید کرمی افزود: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری‌های ویروسی واگیر دام است که […]

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اعلام کرد: مرحله نخست واکسیناسیون دام های سنگین علیه بیماری دامی تب برفکی در این استان توسط ۲۹ اکیپ دامپزشکی آغاز شد، دامداران همکاری کنند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، محمد رشید کرمی افزود: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری‌های ویروسی واگیر دام است که در صورت وقوع و اپیدمی، خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران وارد می‎‎سازد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی تاکید کرد: دامپزشکان همزمان با واکسیناسیون دام‌ها؛ آموزش ‌راه‌های پیشگیری از بیماری تب برفکی، مراقبت، پایش، نمونه برداری و ضد عفونی محوطه محل نگهداری دام‌های سبک و سنگین را نیز برای دامداران و کشاورزان در دامداری و گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی و سنتی انجام می دادند.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: مبازره با بیماری دامی تب برفکی در ۲ مرحله انجام خواهد شد که مرحله نخست آن از سوم خرداد در این استان آغاز و طی ۳۰ روز کاری به پایان خواهد رسید.
کرمی تاکید کرد: پیش بینی می شود در این مرحله ۶۰ هزار راس دام سنگین گاو و گوساله در گاوداری های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی علیه این بیماری واکسینه شود.
وی با بیان اینکه واکیسنایون دام های سنگین علیه بیماری دامی تب برفکی رایگان است، اظهار کرد: این طرح توسط ۱۴ اکیپ دولتی و ۱۵ اکیپ از بخش خصوصی انجام می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: مرحله دوم واکسیناسیون دام های سنگین علیه این بیماری دامی مهر ماه سالجاری خواهد بود.
این بیماری می تواند با نقل و انتقال دام های سالم به مناطق عاری از بیماری و یا تماس بیمار با دام های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان های آلوده رفت و آمد کرده اند همچنین هوا، آب، علوفه آلوده و اسپرم آلوده منتقل شده و جمعیت دام های حساس را مورد تهدید قرار دهد.
بهترین راهکار مقابله با این بیماری واکسیناسیون دام های حساس، جهت ایجاد پوشش ایمنی، اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای به منظور جلوگیری از ورود ویروس به دامداری هاست.