جامعه دامپزشکی نیازمند آموزش بیشتر است
جامعه دامپزشکی نیازمند آموزش بیشتر است

هم اندیشی مدیران نظام دامپزشکی تهران با دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران؛ جامعه دامپزشکی نیازمند آموزش بیشتر است ارتباطات و هماهنگی های بین نظام دامپزشکی استان تهران و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به عنوان دانشکده مادر در طی چند سال گذشته ارتباطی موثر و قوی نبوده و این جای خالی و نیاز به این ارتباط به […]

هم اندیشی مدیران نظام دامپزشکی تهران با دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران؛

جامعه دامپزشکی نیازمند آموزش بیشتر است

ارتباطات و هماهنگی های بین نظام دامپزشکی استان تهران و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به عنوان دانشکده مادر در طی چند سال گذشته ارتباطی موثر و قوی نبوده و این جای خالی و نیاز به این ارتباط به شدت حس می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از روابط عمومی نظام دامپزشکی استان تهران، صبح امروز اعضای شورای نظام دامپزشکی استان تهران با رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و سایر مدیران دانشکده دیداری صمیمانه برگزار کردند.

 

آموزش، اعتبار بیشتر و فضای مناسب تری به صنف دامپزشکی می دهد

در این دیدار رامین سلامتی، رییس نظام دامپزشکی استان تهران به ارتباط موثر بین نظام دامپزشکی و دانشکده مادر تاکید کرد و گفت: «متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که در سالهای اخیر این پیوندها قطع شده است. شاید فضای دانشکده طوری است که صرفا روی آموزش تمرکز پیدا کرده است.»

وی تاکید کرد: «فاصله گرفتن از فضای علمی باعث بروز مشکلاتی در مسائل شغلی و بازار کار می شود.»

سلامتی با اشاره به پتانسیل های استان تهران یادآور شد: «دردسرهای استان تهران بیشتر از سایر استان ها است. زیرا تعدد دانشکده های دامپزشکی و همچنین فراگیری دانشکده های اطراف تهران زیاد است. این ازدیاد، بازگشت فارغ التحصیلان به بازار کار در تهران را به همراه دارد.»

وی اضافه کرد: «در تهران ۲ هزار صاحب پروانه داریم که ساماندهی آنها مشکلات زیادی به همراه دارد. تعدد پرونده های مطرح در هیات بدوی و انتظامی خصوصا در حوزه دام کوچک و سایر مسائل، شرایط خاصی را ایجاد کرده که نیاز است در بحث آموزش و همچنین نوع آموزش همکاری بیشتری بین نظام دامپزشکی استان تهران و دانشکده بوجود آید.

یئیس نظام دامپزشکی استان تهران ضمن اشاره به لزوم برگزاری دوره های آموزشی خواستار تعریف دیپلمای جدید در این حوزه برای فعالان بازار کار شد و در این خصوص توضیح داد: «به طور مثال افرادی که قصد گرفتن پروانه کار و یا تمدید پروانه دارند را به این سمت سوق دهیم که دوره های آموزشی را گذرانده و مدارک لازم را کسب کنند. این موضوع در خصوص حوزه هایی از جمله داروخانه ها، کلینیک ها و مسئولین فنی صدق می کند.»

سلامتی با بیان این موضوع که نظام دامپزشکی استان تهران می تواند پروپوزالی در این خصوص تهیه و پیشنهادات لازم را به دانشکده ارائه دهد، گفت: «ما تلاش می کنیم زمینه قانونی آن را فراهم کنیم زیرا این موضوع اعتبار و فضای بهتری برای صنف دامپزشکان در پی دارد.»

 

نظام دامپزشکی استان تهران می تواند الگوی کشور باشد

در ادامه این جلسه مهدی وجگانی، رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران از ترکیب خوب شورا در نظام دامپزشکی استان تهران اعلام رضایت کرد و گفت: «قانون گذار برای سازمان نظام دامپزشکی اختیارات خوبی قائل شده و لازم است از این اختیارات به بهترین شکل استفاده شود.»

وجگانی تاکید کرد: «هر حرکتی که در نظام دامپزشکی استان تهران به وجود آید قطعا در کل کشور تاثیرگذار و الگو خواهد شد.»

وی از کمرنگ شدن نقش مراکز آموزشی گلایه و اذعان کرد: «شاید به دلیل تعدد مراکز آموزشی است که شاهد کمرنگ شدن نقش آنها و حتی می توان گفت شاهد تاثیرات منفی از آنها هستیم.»

رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به لزوم استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت های موجود در دانشگاه اشاره کرد و گفت: «همچنان به خیلی از ظرفیت های موجود توجه نشده است.»

وی همچنین از توانایی دانشکده دامپزشکی تهران به منظور آموزش و برگزاری دوره های مختلف نام برد و افزود: «سازمان نظام دامپزشکی باید برنامه رشته ها و دوره های مورد نظر را چه طولانی و چه کوتاه مدت اعلام کند و بعد از توافق در این زمینه به راحتی دوره های آموزشی خواسته شده برگزار می شود.»

وجگانی همچنین به حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: «پژوهش هم حوزه ای است که متاسفانه مظلوم واقع شده است. در خصوص کارهایی که با صنعت می توان انجام داد کمک های بسیاری می توان کرد و دانشجویان خوبی در این حوزه داریم.»

رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در بخشی دیگر از صحبت های خود درخصوص ازدیاد دانشجویان دامپزشکی گفت: «شاید خیلی توان این را نداشته باشیم که بخواهیم جلوی ورود دانشجویان به دانشگاه را بگیریم. اما بهترین راهکار شاید این باشد که در پایان کار و برای ورود به بازار کار فیلتری در نظر بگیریم.»

وی در توضیح بیشتر گفت: «سازمان نظام دامپزشکی و سایر سازمان ها می توانند در این مورد کمک کننده باشند. بدین معنا که تنها افرادی بتوانند وارد بازار کار شوند که در آزمون بورد یا تعیین صلاحیت شرکت کرده و امتیاز لازم را کسب نمایند.»

گفتنی است؛ در انتهای جلسه تصمیماتی مانند همکاری بیشتر برای برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و استفاده از ظرفیت های موجود دانشکده برای نوآموزی و بازآموزی دامپزشکان، برنامه ریزی برای برگزاری دوره های آزاد و کارآموزی دامپزشکان در بخش های مختلف از جمله دام های کوچک، برنامه ریزی برای برگزاری دوره های دیپلما به ویژه برای مسئولان فنی شرکت های تامین (تولید و واردات)؛ توزیع و داروخانه های دامپزشکی اتخاذ شد.