دستگاه های مسئول، برای تولید محصولات تراریخته ظرفیت سازی کنند/ ارزیابی مخاطرات زیست محیطی با استانداردهای اروپا و امریکا
دستگاه های مسئول، برای تولید محصولات تراریخته ظرفیت سازی کنند/ ارزیابی مخاطرات زیست محیطی با استانداردهای اروپا و امریکا

رییس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست: دستگاه های مسئول، برای تولید محصولات تراریخته ظرفیت سازی کنند/ ارزیابی مخاطرات زیست محیطی با استانداردهای اروپا و امریکا رییس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت و سازمان محیط زیست، خواستار ظرفیت سازی لازم و انجام وظایف تخصصی در حوزه تولید […]

رییس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست:

دستگاه های مسئول، برای تولید محصولات تراریخته ظرفیت سازی کنند/ ارزیابی مخاطرات زیست محیطی با استانداردهای اروپا و امریکا

رییس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت و سازمان محیط زیست، خواستار ظرفیت سازی لازم و انجام وظایف تخصصی در حوزه تولید محصولات تراریخته شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)، محمود تولایی با تاکید بر اینکه هر سه دستگاه مسئول باید ظرفیت سازی لازم را برای انجام وظایف تخصصی خود در حوزه محصولات تراریخته انجام دهند، افزود: کارگروه های مستقلی برای ایمنی زیستی در این دستگاه ها تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: برای ارزیابی مخاطرات زیست محیطی محصولات تراریخته بر مبنای استانداردهای اروپا، آمریکا و کشورهای آسیایی، چارچوب هایی تهیه کرده‌ایم و مستندات ارائه شده از سوی درخواست کنندگان را در قالب این استانداردها ارزیابی می‌کنیم.

رییس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تولید انبوه پنبه تراریخته گفت: در این زمینه ۸ مورد ابهام و شبهه هایی برای ما وجود داشت که این سوالات را به دبیر کمیته صدور مجوز تولید محصولات تراریخته در وزارت جهاد کشاورزی ارسال کرده‌ایم. این کمیته نیز با همکاری درخواست کننده پاسخ‌های علمی را برای ما فرستادند.

تولایی با اشاره به موافقت این سازمان برای تولید داخلی پنبه تراریخته، گفت: مخالفان محصولات تراریخته که نگران سلامت جامعه هستند باید نسبت به محصولات وارداتی تراریخته نگرانی بیشتری داشته باشند که  در ۲۰ سال گذشته ۸۰ درصد از سبد‌ غذایی ایرانیان را در بر گرفته است.

وی با اشاره به قانون ملی ایمنی زیستی، گفت: این قانون مشتمل بر ۱۱ ماده و هشت تبصره است که در ماده ۲ آمده است؛ تمامی امور مربوط به تولید، رهاسازی، نقل و انتقال داخلی و فرامرزی، صادرات و واردات، خرید و فروش و مصرف موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی باید با رعایت قانون ایمنی زیستی انجام شود و تنها در این صورت مجاز است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولیدات کشاورزی و منابع طبیعی و وزارت بهداشت در حوزه تولید مواد غذایی و بهداشتی و مواد پزشکی مسئولیت دارند. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه حیات وحش و محصولاتی که سایر دستگاه‌ها تولید می‌کنند باید ارزیابی‌های مخاطرات زیستی را انجام دهد.

رییس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت استفاده از تکنولوژی و مهندسی ژنتیک در کشور تصریح کرد: تنها ۱۰ درصد از روغن‌های خوراکی در کشور تولید می شود و ۹۰ درصد آن وارداتی و تراریخته است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای رسمی، ۵۵ درصد از سبد کالایی ما از طریق واردات تامین می‌شود که ۸۰ درصد این محصولات تراریخته هستند بنابراین فناوری زیستی نیاز مبرم کشور ما است.