شکاف بهره وری در کشور باید مرتفع گردد
شکاف بهره وری در کشور باید مرتفع گردد

شکاف بهره وری فاصله بین متوسط تولید تا حداکثر ظرفیت تولید است که در کشور این شکاف باید کاهش یابد.

اکبری گفت: شکاف بهره وری فاصله بین متوسط تولید تا حداکثر ظرفیت تولید است که در کشور این شکاف باید کاهش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست با مطبوعات تخصصی کشاورزی عنوان داشت: معاونت آب و خاک ۸۵ درصد منابع اعتباری وزارتخانه را در اختیار دارد که در پروژه های زیربنایی هزینه می کند.

وی در خصوص پروژه های اجرایی زیر نظر معاونت آب و خاک اعلام داشت : ۸۵ درصد هزینه این پروژه ها توسط دولت پرداخت می شود و الباقی توسط خود بهره برداران سرمایه گذاری می شود.

وی افزود: در سنوات گذشته از پروژه های معاونت آب و خاک استقبال چندانی نمی شود بعنوان مثال در آبیاری تحت فشار بهره برداران تمایلی به اجرای این پروژه نداشتند ولی هم اکنون بدلیل اهمیت و ترویج در این بخش، استقبال زیادی از این طرح ها می شود و اکنون مردم در صف هستند.

اکبری تصریح کرد: خاک در کشور مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است و با همکاری با مراکز بین المللی نظیر GSP مباحث ارتقای فناوری‌های مربوط به توسعه پایدار منابع خاک را پیگیری می کنیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام داشت: هیچ دولتی همانند دولت تدبیر و امید در بحث آب و خاک به این میزان سرمایه گذاری نکرده است و کل حجم سرمایه گذاری حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان می باشد هم اکنون با توجه به این مسایل خوشبختانه تولید پایداری در این بخش داریم.

اکبری افزود: فاصله بین متوسط تولید تا حداکثر ظرفیت تولید در کشور شکاف بهره وری است که در کشور شکاف بهره وری زیادی داریم که باید بتوانیم آنرا کم کنیم. تا کنون به این مقوله توجه زیادی نشده است. مثلا در محصول گندم متوسط تولید ۴ تن در هکتار است در حالی که بالاترین میزان تولید کشور ۱۴ تن می باشد. پس در محصول گندم شکاف ۱۰ تنی در بهره وری داریم.

وی نقش آب در بهره وری را حدود ۳۵ درصد اعلام داشت و گفت: نقش خاک در بهره وری چیزی حدود ۲۰ درصد است و عملا آب و خاک بالای ۵۰ درصد در بهره وری نقش دارند، البته عواملی چون سرمایه در گردش، کود، بذر، مبارزه با آفات، ماشین آلات و … هم در بهره وری نقش خود را دارند.

اکبری اضافه کرد: سند بهره وری با همکاری اتاق بازرگانی ایران تهیه شده و در حال نهایی شدن است این سند ۲۴ رکن دارد که قبل از سال در حال اجرا بود ولی بدلیل شیوع کرونا اجرای آن به تعویق افتاده اشت..

وی همچنین گفت: پس از انقلاب میزان بهره‌وری آب از ۹۲۰ گرم بر متر مکعب به ۱۴۵۰ گرم رسیده که با این وجود سالانه بیش از ۷ تا ۸ درصد بهره وری کشور اضافه شده است.