بهره برداری از ۶۲۵ پروژه عشایری در هفته دولت/ تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به زنجیره تولید گوشت قرمز/ صدور کارت هوشمند برای شفافیت سهمیه‌ها
بهره برداری از ۶۲۵ پروژه عشایری در هفته دولت/ تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به زنجیره تولید گوشت قرمز/ صدور کارت هوشمند برای شفافیت سهمیه‌ها

رئیس سازمان عشایر در نخستین نشست هفته دولت اعلام کرد: بهره برداری از ۶۲۵ پروژه عشایری در هفته دولت/ تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به زنجیره تولید گوشت قرمز/ صدور کارت هوشمند برای شفافیت سهمیه‌ها ۶۲۵ پروژه با اعتبار ۳۴۱ میلیارد تومان در هفته دولت در بخش عشایر کشور به بهره برداری می‌رسد. به گزارش […]

رئیس سازمان عشایر در نخستین نشست هفته دولت اعلام کرد:

بهره برداری از ۶۲۵ پروژه عشایری در هفته دولت/ تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به زنجیره تولید گوشت قرمز/ صدور کارت هوشمند برای شفافیت سهمیه‌ها

۶۲۵ پروژه با اعتبار ۳۴۱ میلیارد تومان در هفته دولت در بخش عشایر کشور به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛ به نقل از ایانا، رئیس سازمان امور عشایر کشور امروز در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته دولت با اعلام این خبر گفت: این پروژه‌ها با هدف صیانت از تولید و اشتغال، اجرا و ۲۰ هزار و ۱۷۰ خانوار عشایری در کل استان‌های کشور از آن برخوردار می‌شوند.

کرمعلی قندالی با پیش بینی تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز تا پایان سال جاری نیز اظهار کرد: عشایر در سال ۹۳ نزدیک به ۱۶۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کردند که با اجرای برنامه‌های مختلف از جمله راه‌اندازی زنجیره تولید و ارایه تسهیلات ارزان قیمت، امروز بیش ۱۹۰ هزار تن معادل ۲۵ درصد نیاز کشور، گوشت قرمز را تامین می‌کنند.

وی افزود: امسال ۲ برنامه برای افزایش تولید گوشت قرمز داریم که یکی از آن برنامه‌ها اضافه شدن ۹ هزار تن و دیگری اضافه کردن ۳۰ هزارتن به تولید گوشت قرمز در حوزه عشایری است.

قندالی خاطرنشان کرد که سالانه در قالب زنجیره تولید نزدیک به ۹٫۵ میلیون راس دام توسط عشایر پروار و به بازار عرضه می‌شود.وی درباره قیمت مواد پروتئینی تولید عشایر نیز گفت: با وجود افزایش حداقل ۳۰ درصدی قیمت کالاها در کشور، در حوزه مواد پروتئینی عشایر تقریبا افزایش قیمت نداشته ایم.رییس سازمان امور عشایر در عین حال از اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از صندوق توسعه ملی در سال جاری برای اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز در حوزه عشایری خبر داد و اذعان داشت: در فاز نخست بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان از این صندوق در اختیار بانک کشاورزی برای اعطای تسهیلات به عشایر قرار می‌گیرد.

به گفته وی این تسهیلات با نرخ سود ۱۰ درصد در مناطق عشایری کمتر توسعه یافته و نرخ سود ۱۴ درصد در مناطق توسعه یافته به عشایر اختصاص می‌یابد.

قندالی ادامه داد: سالانه یک درصد از ورودی صندوق توسعه ملی برای اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز اختصاص داده می‌شود.وی یادآور شد: در سال ۹۸ نزدیک به ۴۲۰ میلیارد تومان از همین محل، تسهیلات به عشایر پرداخت و قریب به ۸۰۰ هزار راس دام در فرآیند زنجیره تولید قرار گرفت.

برنامه‌ریزی برای تامین ۳۵۰ هزار تن نهاده دامیقندالی درباره تامین نهاده‌های دامی در حوزه عشایری گفت: تا پایان امسال برای تامین ۳۵۰ هزار تن نهاده دامی برنامه ریزی شده است.وی با بیان این که طی ۴ ماه اخیر نزدیک به ۱۵۰ هزار تن نهاده با اولویت خرید از تولیدات داخلی تامین و بین عشایر توزیع شده است، اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم بهره وری از نهاده‌های دامی را در بخش عشایر افزایش دهیم و از این رو در زنجیره تولید گوشت قرمز، فاکتورهای مختلف در قبل، حین و بعد از تولید و در اصلاح نژاد و تغذیه دام مد نظر قرار داده شده است.

رییس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به افزایش بهره وری از نهاده های دامی افزود: در بسیاری از موارد تا ۳۳ درصد توانسته ایم بهره وری از نهاده های دامی داشته باشیم.

پرداخت ۱۰ میلیون تومان به ازای کشت هر هکتار گیاهان دارویی وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره کشت گیاهان دارویی توسط عشایر گفت: ما تابع سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و سند توسعه گیاهان دارویی از نظر کشت گونه‌ها و سایر موارد هستیم، زیرا مسایل بازرگانی گیاهان دارویی، نوع گونه‌ها و فرآوری آن‌ها مهم هستند.قندالی در همین حال از تلاش این سازمان برای پرداخت ۱۰ میلیون تومان به ازای هر هکتار کشت گیاهان دارویی به صورت تسهیلات قرض الحسنه به عشایر از محل اعتبارات مدیریت بحران خبر داد.

دسترسی ۲۵ هزار خانوارعشایری از آب سالم تا سال ۱۴۰۰وی در مورد ایجاد زیر ساخت و تامین آب آشامیدنی جامعه عشایری پیش بینی کرد ظرف سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۲۵ هزار خانوار از آب سالم و آشامیدنی برخوردار شوند.

رییس سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: با تامین ۲۵۳ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۹ حدود ۱۷ هزار خانوار عشایری از آب آشامیدنی و سالم برخوردار شده اند.

وی گفت: در سال جاری نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان هم داریم که با مصرف آن در حوزه زیرساخت‌ها، حداقل ۷ تا ۸ هزار خانوار دیگر به آب سالم دسترسی پیدا می کنند.

قندالی اضافه کرد: با روند پیش رو، شاخص برخورداری از آب آشامیدنی در بخش عشایر طی این ۲ سال بین ۱۲ تا ۱۳ درصد رشد خواهد کرد.تجهیز ۴۵ هزار خانوار عشایری به پنل‌های خورشیدیرییس سازمان امور عشایر کشور در مورد انرژی‌های نو نیز پیش‌بینی کرد تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۵ هزار خانوار عشایری به پنل خورشیدی مجهز شوند.

وی اظهار داشت: طی ۲ ماه آینده با توافقی که با وزارت نیرو داشتیم ۱۳ هزار پنل خورشیدی برای ۱۳ هزار خانوار عشایری آماده و تحویل می‌شود.قندالی در پاسخ به پرسش خبرنگار در زمینه احتمال انحراف در ارایه خدمات و سهمیه های عشایری مانند آرد و سوخت گفت: جمعیت عشایر بر اساس مرکز آمار کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفرند و تخصیص و توزیع سهمیه‌ها به عشایر بر اساس همین آمار انجام می‌گیرد.وی افزود: در حال حاضر پیگیر صدور کارت هوشمند برای هر خانوار عشایری از طریق اتحادیه دامداران متحرک عشایر هستیم تا حتی اندک انحرافی در تخصیص سهمیه‌ها رخ ندهد.

قندالی در مورد پرسش دیگر ایانا درباره آتش‌سوزی‌ها در حوزه مراتع عشایری ابراز داشت: عشایر بهترین محیط‌بانان کشور هستند و خوشبختانه طی چند ماه اخیر آتش‌سوزی گسترده در سامانه‌های عرفی که به صورت ۶ دانگ در اختیار آنان باشد، روی نداده است.هیچ فوتی بر اثر کرونا نداشتیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شیوع بیماری کرونا در کشور و وضعیات عشایر در این زمینه اشاره کرد و گفت: تا کنون هیچ گزارش فوتی در جامعه عشایری بر اثر ویروس کرونا نداشته ایم و این امر حاکی از رعایت توصیه ها توسط عشایر و مدیریت خوب در این حوزه است.رییس سازمان امور عشایر کشور افزود: بر اساس آمار وزارت بهداشت، تا کنون عملیات غربالگری کرونا- کووید ۱۹ برای ۴۲۸ هزار عشایر صورت گرفته که از این تعداد ۲۲۱۶ نفر مشکوک به کرونا بودند و از موارد مشکوک به کرونا نیز فقط ۱۸۱ نفر به بیمارستان ارجاع و از این تعداد نیز ۱۶۰ نفر درمان و فقط ۲ نفر بستری شدند که خوشبختانه هیچ مورد فوتی نیز رخ نداده است.