یک استارتاپ نروژی می خواهد کویر دبی را به زمین کشاورزی تبدیل کند
یک استارتاپ نروژی می خواهد کویر دبی را به زمین کشاورزی تبدیل کند

در ابتدای ماه مارس، تیمی از نروژ به دبی سفر کردند و هندوانه ، کدو سبز و ارزن مرواریدی را در یک قطعه کویری کاشتند. پنج ماه بعد، آن سرزمین خشک پر از ردیف هایی از برگ های سبز بود که توسط میوه ها و سبزیجات تازه رشد یافته نشانه گذاری شده بودند. به گزارش […]

در ابتدای ماه مارس، تیمی از نروژ به دبی سفر کردند و هندوانه ، کدو سبز و ارزن مرواریدی را در یک قطعه کویری کاشتند. پنج ماه بعد، آن سرزمین خشک پر از ردیف هایی از برگ های سبز بود که توسط میوه ها و سبزیجات تازه رشد یافته نشانه گذاری شده بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از سی ان ان، شاهکار بعید Liquid Nanoclay یا «نانو رس مایع»، یک نوآوری جدید تولید شده توسط Desert Control، استارت آپ نروژی  می باشد که فقط با آب و خاک رس ساخته شده است و به گونه ای طراحی شده است که روی خاک ماسه ای یا ماسه ای پاشیده می شود. این ذرات ماسه را خیس کرده و به آن متصل شده، باعث افزایش احتباس آب و غنی سازی خاک با مواد مغذی گیاه می شود.

طبق گفته این شرکت، این مخلوط باعث افزایش باروری خاکهای شنی با مواد مغذی شده و می تواند مصرف آب را بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد. علاوه بر این، «نانو رس مایع» فقط در ۷ ساعت می تواند یک زمین خشک را به زمین زراعی تبدیل کند.

سبز کردن صحرا

کریستسن سیورستن مدیرعامل این شرکت می گوید: این فن آوری در اواسط سال ۲۰۰۰ میلادی توسط کریستیان اولسن نروژی کشف شدکه با کاهش قطر رس های ضخیم را آنها را به مایع تبدیل می کند. هنگامی که این مایع روی ماسه ها اسپری می شود ، استحکام این ماده روان اجازه می دهد تا در سطح خاک پایین رفته و در عمق آن نفوذ کند.

وی افزود: این شرکت اندازه ذرات رس را تا حد ممکن کاهش داده است، بنابراین آنها تا حد ممکن ریز هستند. شما می توانید با استفاده از هر روش آبیاری شناخته شده ای، از مایعات نانو استفاده کنید. شما حتی می توانید از آبپاش برای اسپری کردن روی سطح خاک استفاده کنید.

قبل از اینکه این بیابان در دبی با تکنولوژی «نانو رسمایع» اصلاح شود، لم یزرع بود ولی اکنون از آن برای رشد ارزن مرواریدی استفاده می شود.

کشت محصولات زراعی در بیابان برای امارات متحده عربی که می خواهد امنیت غذایی خود را افزایش دهد اولویت بالایی دارد. در حال حاضر، این کشور حدود ۹۰ درصد مواد غذایی خود را وارد می کند.

در سال ۲۰۱۸ ، این شرکت با مرکز بین المللی کشاورزی بیوسالین دبی (ICBA) برای شروع آزمایش های آزمایشگاهی و میدانی همکاری کرد.

اسماعیان الووفی، مدیرکل ICBA در این زمینه می گوید: آزمایشگاه ها به دلیل شیوع کووید-۱۹ بسته شده اند، اما آزمایش های میدانی به خوبی پیش می رود. نتایج حاصله همچنان مثبت است و تاثیر مثبت آن روی سبزیجات و ارزن مروارید تأیید می شود، در این صورت می تواند کمک بزرگی به کشورهای دارای آب و هوای بیابانی باشد.

با افزایش سطح بیایان ها در جهان، نوآوری هایی که امکان شکوفایی محصولات زراعی در مناطق خشک را فراهم می کنند، می توانند به تقویت منابع غذایی در بسیاری از کشورها کمک کنند.

ژاکلین هانام، دانشمند خاک دانشگاه کرنفیلد انگلستان، می گوید: این یک نوآوری غیرمعمول است، خاک های غنی از رس، مواد مغذی و آب بیشتری را در خود نگه می دارند ، که احتمالاً نیاز کمتری به آبیاری دارند.

با این حال، وی هشدار می دهد که اکوسیستم های بیابانی بسیار شکننده هستند. وی افزود: شما چیزهای متفاوتی را در آن اکوسیستم بیابانی قرار می دهید، که به طور طبیعی وجود نداشته اند. برای اطمینان از عدم آسیب به اکوسیستم بیابانی، همکاری با سازمان ثالثی مانند ICBA، که دارای تجربه در صدور گواهینامه فناوری های کشاورزی در این نوع از محیط هاست بسیار مهم است.

مقیاس

تردید اصلی الووفی در مورد این تکنولوژی در مورد هزینه های آن است. مدیر این شرکت اعلام داشته هزینه بکارگیری این تکنولوژی برای هر متر مربع بین ۲ تا ۵ دلار می باشد.

طبق گفته سیورستن، این شرکت در بازه زمانی بین ۵ سپتامبر ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ به میزان ۵ میلیون دلار بودجه دریافت کرده است.

با بودجه فوق، این شرکت قادر است دو واحد تولیدی را در مجموعه خود توسعه دهد که قادر به تولید ۴۰ هزار  لیتر «نانورس مایع» در ساعت می باشند که توانایی اصلاح حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متر مربع زمین را خواهد داشت.

این شرکت در نظر دارد یک واحد سیارایجاد نماید که قادر به تولید ۱۰ برابر این مقدار باشد و این امر باعث کاهش هزینه های جاری این پروژه خواهد شد.

الووفی می گوید: اگر این شرکت بتوانند قیمت را کاهش دهد و آن را با کمترین هزینه در اختیار کشورها قرار دهد، می تواند تأثیر بسیار زیادی بر امنیت غذایی و توانایی بسیاری از این کشورها در استفاده از محصولات خود بگذارد، این می تواند فوق العاده باشد.