نوری: محکم‌ترین وعده‌ من به مردم پاکدستی و کارآمدی است
نوری: محکم‌ترین وعده‌ من به مردم پاکدستی و کارآمدی است
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: محکم‌ترین وعده‌ای که در حضور مردم و نمایندگان خانه ملت می‌توانم بدهم این است که مدیریت مبتنی بر پاکدستی، کارآمدی و سلامت مبتنی بر روحیه جهادی را در وزارت جهاد کشاورزی پیاده کنم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: محکم‌ترین وعده‌ای که در حضور مردم و نمایندگان خانه ملت می‌توانم بدهم این است که مدیریت مبتنی بر پاکدستی، کارآمدی و سلامت مبتنی بر روحیه جهادی را در وزارت جهاد کشاورزی پیاده کنم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران، «غلامرضا نوری قزلجه» امروز (دوشنبه، ۲۹ مردادماه) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و جلسه رای اعتماد وزیران، به ارائه برنامه‌های خود در وزارت جهاد کشاورزی پرداخت.

وی تصریح‌کرد: محکم‌ترین وعده‌ای که در محضور مردم و نمایندگان خانه ملت می‌توانم بدهم این است که مدیریت مبتنی بر پاکدستی، کارآمدی و سلامت مبتنی بر روحیه جهادی را در وزارت جهاد کشاورزی پیاده کنم.

نوری قزلجه تاکید کرد: باید بگویم بنده با فساد هیچ نسبتی نداشتم، اما با فساد ستیزی و پاکدستی نسبت دیرینه دارم، در هر کجا که خدمت کردم از شروع خدمتم مشی‌ام پاکدستی و فسادستیزی بوده و یک مورد خلاف بر این در اجرا و چه کمیسیون کشاورزی اتفاق نیفتاده است و این مهمترین وعده ای است که در مجلس شورای اسلامی می توانم بدهم.

وی گفت: این امر نیازی به پول، اعتبار و ربطی به تحریم ندارد که مدیریت مبتنی بر پاکدستی و سلامت و کارآمدی و روحیه جهادی را در آن وزارتخانه با کمک همکاران آنجا برقرار خواهم کرد و این وعده را محکم می دهم.

نوری قزلجه اضافه کرد: در این راستا از نیروهای پاکدست وزارت جهاد کشاورزی با قدمت بالا و روحیه جهادی استفاده خواهد شد که همه این برنامه ها را با کمک آنها پیش خواهیم برد و حتما به مشکلات معیشتی این مجموعه توجه خواهم داشت.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ضمن تشکر از موافقین و مخالفین درباره این سوال که شما با بخش کشاورزی آشنایی ندارید و احتمالا در لایه های فساد موجود دچار مشکل شوید، گفت: تذکر به جا و به موقعی بود. بنده آشنایی‌ام با بخش کشاورزی قدمت بیش از ۳۰ سال دارد. بنده جزو کسانی هستم که با بخش کشاورزی و با همه وجوه آن بیشترین آشنایی را دارم و به عنوان یک بهره بردار، روستایی و کشاورز، عضو شورای نظام مهندسی و تحصیلکرده و شروع خدمت در این بخش به عنوان یک تصمیم گیر و تصمیم ساز و سیاست گذار در حوزه قانون گذاری در دو و سه دوره مجلس به این بخش نگاه کردم و آن را از وجوه مختلف دیدم.

وی افزود: بنده ادعای زیادی ندارم اما جزو محدود کسانی هستم که از وجوه مختلف این بخش را در کشور دیده‌ام و می شناسم و زوایای پیدا و پنهان آن را می دانم، اما اینکه سلیقه خدمتیم در وزارتخانه چگونه خواهد بود باید بگویم معتقدم بخش کشاورزی بخشی است که باید کسی که آنجا کار می کند از سطح مزرعه و سالن تولید شروع کرده باشد و دستوراتی که در تهران می دهد باید بداند که در گستره پهنه این کشور توسط بیش از چهار میلیون بهره بردار اجرا خواهد شد.

نوری قزلجه بیان‌داشت: بنابراین باید مزرعه، واحد تولیدی، کشاورز و رده های سازمانی خود را بشناسد. همچنین بنده چهار سال در پست هم تراز وزیر خدمت کرده ام و مناسبات سیاسی و حکمرانی در کشور را یاد گرفته ام.

مرغداران اجباری برای استفاده از مرغ لاین ندارند

وی در ادامه درباره لاین مرغ آرین گفت: اینکه ما در این بخش خوداتکا باشیم خوب است و برنامه های اصلاح نژادی ما ادامه خواهد داشت و اینکه یک لاین که رقیب لاین های خارجی داشته باشیم ضروری است و حتما آن را دنبال خواهیم کرد، اما با این سیاست که اجبار کنیم که لاینی که از لحاظ ضریب تبدیل و بهره وری درجه پایینی دارد و اجبار کنیم مرغداران از این استفاده کنند و از سوی دیگر ارز بدهیم تا نهاده های مورد نیاز از امریکای جنوبی تامین و وارد کشور شود و مرغ آرین آن را به فضولات تبدیل کند، با این مخالف هستم؛ اما اینکه مرغ لاینی را به صورت ملی و برای خودمان داشته باشیم حتما روی آن کار خواهیم کرد و پیش خواهیم برد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی درباره سیاستگذاری ها در بخش کشاورزی گفت: بنده سیاستگذاری هایم همان است که در قوانین بالادستی است، یعنی رسیدن به امنیت غذایی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است به‌ویژه استفاده از روش های دانش بنیان و اتکا به بهره وری که تنها مسیر توسعه در این بخش است.

۱۵۰ همت اعتبار مورد نیاز اجرای شبکه های نوین آبیاری

وی در ادامه درباره برنامه های خود در بخش کشاورزی گفت: یکی از موانع اصلی و اساسی در مسیر توسعه بخش کشاورزی، موضوع آب است و مساله بسیار جدی، مهم و تکلیف قانونی حتی کاهش مصرف آب در این بخش است.

نوری قزلجه خاطرنشان‌کرد: در این راستا چاره ای جز توسعه شبکه های نوین آبیاری نداریم که بسیار مهم است. بدانید تاکنون حدود سه میلیون هکتار اجرا شده و اکنون سه میلیون هکتار دیگر نیاز داریم که به ۱۵۰ همت اعتبار نیاز دارد. امیدواریم این اعتبار در قالب برنامه هفتم توسعه تامین شود و ما هم اینها را اجرایی کنیم که بسیار ضروری است.

هدفگذاری ارتقای ضریب خودکفایی محصولات اساسی به ۹۰ درصد

وی درباره شاخص های ارائه شده در این بخش، افزود: در حال حاضر سهم بخش کشاورزی از ارزش افزوده کل تولید ناخالص داخلی منفی ۱.۷ درصد است، بنا داریم آن را به ۵.۵ درصد ارتقاء بدهیم و ضریب خودکفایی در محصولات اساسی که امنیت غذایی ما به آنها بستگی دارد ۸۰ درصد است که بنا داریم آن را به ۹۰ درصد ارتقا بدهیم و در این راستا حدود ۲۰۰ اقدام مشخص شمرده شده است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت: برنامه ای که تقدیم شده بر اساس توصیه های رئیس جمهوری، طبق اسناد بالادستی حوزه کشاورزی و قانون اساسی جمهوری اسلامی، برنامه هفتم توسعه، همچنین اسناد بالادستی نظیر سیاست های ابلاغی در حوزه های مختلف مرتبط با بخش کشاورزی و همچنین قوانین مادری که در حوزه کشاورزی است، تنظیم شده است.

وی تصریح کرد: بخش کشاورزی اکنون به عنوان بخشی که زنجیره طولانی با ذینفعان متعدد دارد ،یکی از بخش های مهم در کشور برای رسیدن به امنیت غذایی به عنوان یک رکن امنیت ملی است. در این برنامه بر دانش بنیان کردن بخش کشاورزی، روستا پایه کردن و کشاورز محوری آن در کنار توجه به زنجیره ها توجه ویژه شده است.

وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بسیار پایین است، فقط در بخش آب و خاک استهلاک سرمایه ۴۰ همت است، اما آنچه که سرمایه گذاری می کنیم حدود پنج همت است، یعنی حتی وضعیت موجود را نمی توانیم حفظ کنیم و نیاز به سرمایه گذاری بیشتری داریم که به طور قطع با کمک نمایندگان مجلس این امر محقق خواهد شد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون تشکیل مصوب مجلس شورای اسلامی و سایر قوانین موجود و اسناد بالادستی، وظیفه مهم سیاستگذاری و نظارت بر اجرای برنامه ها، امور پژوهش و آموزش و ترویج را برای حصول و تامین امنیت غذایی و رشد سرمایه گذاری در این بخش بر عهده دارد و بدیهی است که وزیر با این حجم از وظایف و مسئولیت ها بدون داشتن اشراف کامل به بخش، هدف ، راهبرد و سیاست، مدیریت و هماهنگی اقدامات اجرایی از طریق اضلاع موجود در حکمرانی این قضیه نمی تواند به آن اهداف دست پیدا کند.

نوری قزلجه اظهار داشت: هدف اصلی بنده در دوره چهار ساله، جهت حصول به اهداف مندرج در اسناد بالادستی و آنچه که در این برنامه گفته شده است تامین امنیت غذایی به استناد اسناد بالادستی و همچنین پیاده سازی اصول حکمرانی خوب در زنجیره ارزش کشاورزی و غذا از منابع طبیعی و زیستی و پایه تا سلول مصرف کننده است.

وی درباره راهبردها و سیاست های مد نظر گفت: در بخش فراهمی غذا و ارتقای ضریب خودکفایی کالاهای اساسی و اقلام غذایی که قرار است از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد برسد، جهش سرمایه گذاری دولتی و غیردولتی در بخش کشاورزی بسیار ضروری است و امیدواریم از روش های جدید تامین مالی و به‌ویژه قانونی که به‌تازگی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بتوانیم استفاده کنیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی درباره اتخاذ سیاست های حمایتی موثر و کارآمد در بخش کشاورزی که مورد سوال برخی نمایندگان بود، اضافه کرد: کاهش سهم خام فروشی محصولات کشاورزی برای دستیابی به ارزش بالاتر، ارتقای شاخص های مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی است؛ به طور مثال نزدیک به سه سال برای موضوع پایه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی که تامین تراکتور برای کشاورزان است هیچ تسهیلاتی داده نشده که جزو اقدامات فوری است.

دسترسی اقشار آسیب پذیر به غذای کافی و مغذی

وی تصریح‌کرد: در حوزه دسترسی فیزیکی و اقتصادی آحاد جامعه به غذا، همکاری سایر دستگاه ها و بخش خصوصی نیاز است. توسعه و تکمیل زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی و کمک به افزایش دسترسی اقتصادی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر به غذای کافی و مغذی است که روی این قضیه تاکید دارم.

نوری قزلجه ادامه‌داد: در واقع تلاش دارم آن بخشی از غذا که از طریق یارانه تامین می شود، فقرا به آن دسترسی آسان داشته باشند.