بیش از نیمی از دامها در عید قربان خارج از مراکز بهداشتی ذبح می‌شوند
بیش از نیمی از دامها در عید قربان خارج از مراکز بهداشتی ذبح می‌شوند

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در سال جاری با وجود اینکه موافق عرضه دام در معابر، خیابانها و خانه‌ها نیستیم و آن را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم ۹۳۰ اکیپ سیار ایجاد کرده‌ایم تا بر مراحل قبل و بعد از ذبح نظارت کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا) به نقل از  روابط عمومی […]

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در سال جاری با وجود اینکه موافق عرضه دام در معابر، خیابانها و خانه‌ها نیستیم و آن را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم ۹۳۰ اکیپ سیار ایجاد کرده‌ایم تا بر مراحل قبل و بعد از ذبح نظارت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا) به نقل از  روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور ، دکتر مهدی خلج اظهار داشت: به‌مناسب عید سعید قربان در شهر تهران ۳۱ جایگاه بهداشتی برای عرضه دام مشخص شده است، همچنین در سطح استان تهران این تعداد ۶۵ مورد است و در مجموع در کشور ۸۹۰ پایگاه ثابت به‌همراه ۹۳۰ اکیپ سیار در عرضه دام نظارت خواهند داشت.

دکتر مهدی خلج در حاشیه بازدید از یکی از مراکز بهداشتی دام در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال جاری با وجود اینکه موافق عرضه دام در معابر، خیابانها و خانه‌ها نیستیم و آن را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم ۹۳۰ اکیپ سیار ایجاد کرده‌ایم تا بر مراحل قبل و بعد از ذبح نظارت کنند.

وی افزود: اکیپ سیار سازمان دامپزشکی شامل ۳ هزار کارشناس این سازمان است تا شرایط ذبح بهداشتی دام خارج از مراکز عرضه را تأمین کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در سال جاری ۸۹۰ پایگاه ثابت که شامل کشتارگاه‌های دام نیز می‌شود بر عرضه و ذبح بهداشتی دام نظارت می‌کنند که این فعالیت از روز گذشته آغاز شده است.

* بیش از نیمی از دامها در عید قربان خارج از مراکز بهداشتی ذبح می‌شوند

دکتر خلج در پاسخ به این سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه از کل دام‌های عرضه‌شده در مراکز بهداشتی دام به‌طور معمول چه‌تعداد از آنها دارای مشکلات بهداشتی و غیرقابل مصرف هستند، گفت: در سال گذشته ۲۲۰ هزار رأس دام در مراکز عرضه بهداشتی سراسر کشور عرضه شد که از این تعداد ۱۰۲ هزار رأس خارج از اماکن ذبح شد.

وی افزود: ۴۷ درصد دامهای خریداری شده مردم در سال گذشته خارج از مراکز عرضه بهداشتی دام ذبح شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از ۲ هزار دامی که در مراکز عرضه بهداشتی ذبح شده‌اند ۳٫۴ درصد آن ضعف کلی و جزیی داشته‌اند.

وی تأکید کرد: از ۳٫۴ دام ضبط ‌شده غیربهداشتی ۸دهم درصد آنها به‌طور کلی ضبط شده‌اند که لاشه آنها به هیچ عنوان قابل مصرف نبود و ۲٫۶ درصد این دامها بخشی از لاشه دام ضبط شده است.

دکتر خلج یادآور شد: در صورتی که این دامهای غیرقابل مصرف خارج از مراکز بهداشتی دام ذبح شوند و نظارتی بر آنها وجود نداشته باشد با توجه به اینکه گوشت حاصل از این دامها میان تعداد کثیری از افراد توزیع می‌شود مخاطرات زیادی به‌همراه خواهد داشت.