مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: اجرای طرح پایش طیور درباره بیماری مشترک آنفلوانزای پرندگان در بین طیور صنعتی و بومی این استان توسط اکیپ های این اداره کل در دست انجام است. به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، محمد رشید کرمی افزود: با توجه به اینکه بیماری مشترک آنفلوانزای حاد پرندگان در […]

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: اجرای طرح پایش طیور درباره بیماری مشترک آنفلوانزای پرندگان در بین طیور صنعتی و بومی این استان توسط اکیپ های این اداره کل در دست انجام است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، محمد رشید کرمی افزود: با توجه به اینکه بیماری مشترک آنفلوانزای حاد پرندگان در برخی از استان ها وجود دارد، تاکنون موردی از این بیماری در استان زنجان مشاهده نشده است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این بیماری مشترک بین انسان و پرندگان است، اما انتقال آن به انسان بسیار نادر است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه ایران در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر قرار دارد و این پرندگان در آبگیرها، تالاب ها و پشت سدها استراحت می کنند، گفت: امکان دارد پرندگان بومی از جمله اردک ها به بیماری مشترک آنفلوانزای پرندگان مبتلا شوند و کسانی که با طیور بومی سر و کار داشته باشند ممکن است از این طریق مبتلا شوند.
کرمی تاکید کرد: شکارچیانی که اقدام به شکار پرنده های شکاری می کنند در معرض ابتلا به بیماری مشترک آنفلوانزای پرندگان قرار دارند و کسانی که اقدام به خرید این پرنده ها کنند در معرض ابتلا قرار می گیرند.
وی ادامه داد: در صورت ابتلای طیور به این بیماری، درمانی وجود ندارد و سیاست دامپزشکی ریشه کنی بیماری مشترک آنفلوانزای پرندگان به این معنی که منطقه ای که آلوده به این بیماری شود، آن محدوده قرنطینه و پرندگان معدوم می شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: تلفات ناگهانی طیور، کاهش تولید، سیاه شدن تاج، خونریزی پا از مهمترین علائم ابتلا به این بیماری بیان شده است.
کرمی تاکید کرد: با توجه به پایش و مراقبت های در دست انجام تاکنون موردی از بیماری مشترک آنفلوانزای پرندگان در استان زنجان مشاهده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: با همکاری محیط زیست این استان، پایش تالاب ها و زیستگاه های پرندگان نیز در دست انجام است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مردم نگران خرید گوشت گرم مرغ از مراکز معتبر عرضه نباشند، چرا که این فرآورده در کشتارگاه ها و زیر نظر بازرسان دامپزشکی کشتار و پس از بسته بندی وارد بازار مصرف می شود.
کرمی یادآورشد: بیماری مشترک آنفلوانزای پرندگان در استان های آذربایجان شرقی، گیلان و قزوین از استان های همسایه زنجان مشاهده شده است.
وی از همه زنجانی ها خواست، در صورت مشاهده مورد مشکوک را با سامانه ۱۵۱۲ به صورت شبانه روزی در همه شهرستان های استان زنجان در میان بگذارند، تا با رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه پیشگیری از بیماری انجام شود.
استان زنجان دارای ۲۲۶ واحد پرورش مرغ گوشتی، ۲۲ واحد مرغ مادر، ۲۱ واحد تخم گذار، ۲۰ واحد پرورش بوقلمون، ۲ واحد پولت (قفسه) تخم گذار، یک واحد پرورش بوقلمون مادر و چهار واحد پرورش شترمرغ است.