برگزاري سمينار علمي «تغذيه و پرورش طيور» همزمان با نمايشگاه مشهد
برگزاري سمينار علمي «تغذيه و پرورش طيور» همزمان با نمايشگاه مشهد

سمينار علمي تغذيه و پرورش طيور به همت شركت گهردانه شرق در محل هتل پارس مشهد برگزار گرديد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا)، در حاشيه يازدهمين نمايشگاه دام، طيور و آبزيان مشهد سمينار علمي «تغذيه  و پرورش طيور» به همت شركت گهردانه شرق در محل هتل پارس مشهد برگزار گرديد. در كنار 500 […]

سمينار علمي تغذيه و پرورش طيور به همت شركت گهردانه شرق در محل هتل پارس مشهد برگزار گرديد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا)، در حاشيه يازدهمين نمايشگاه دام، طيور و آبزيان مشهد سمينار علمي «تغذيه  و پرورش طيور» به همت شركت گهردانه شرق در محل هتل پارس مشهد برگزار گرديد. در كنار 500 مرغدار و كارشناس مدعو به اين همايش حبيب اميني مديركل طيور، محمد صارمي مديركل تغذيه وزارت جهاد كشاورزي، سيد جعفر حاج مجتهد معاونت توليدات دامي اداره كل جهاد خراسان رضوي و رضا تركاشوند مديرعامل اتحاديه ميهن در آن حضور داشتند.

در اين همايش امير افخمي، عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد درمورد «نحوه مصرف صحيح آنتي بيوتيكها در طيور» سخنراني كرد و اعلام داشت :عوارض استفاده از آنتي بيوتيك ها در تغذيه طيور و خطراتي كه در فارم ها دارند به طور جداگانه مورد ارزيابي قرار گرفته اند و  برخي از اين آنتي بيوتيك ها از طريق گوشت مرغ و تخم مرغ بطور غير مستقيم به انسان منتقل خواهند شد كه بايد در مورد استفاده صحيح از آنتي بيوتيك ها بطور كامل مطالعه نمود و فقط در موارد ضروري آنها را استفاده نمود.

اين دامپزشك متخصص فارماكولوژي افزود: بحث ديگري كه در مورد آنتي بيوتيك ها مطرح است ايمني پرنده به آنتي بيوتيك و كم اثر بودن آن مي باشد كه مي بايستي در اين زمينه نيز دقت نظر ويژه اي شود.


در ادامه عليرضا حسابي، عضو هيات علمي مركز تحقيقات و آموزش جهاد كشاورزي خراسان رضوي سخنراني خود را با عنوان «تنش حرارتي و راهكارهاي مديريتي و تغذيه اي جهت مقابله با آن در طيور گوشتي و تخمگذار» ادامه داد و عنوان كرد: تنش و استرس حرارتي يكي از معظلاتي كه در مرغداري كشور با آن مواجه هستيم و ناگزير به تحمل اين تنش در واحدهاي توليدي هستيم.

وي افزود: با استفاده از افزايش سيستم هاي هوادهي و كاهش رطوبت بستر و تغذيه مناسب مي توان اين تنش را مديريت كرد.

امير عطار، مشاور كارخانجات خوراك پلت طيور سخنران بعدي اين همايش بود كه در ارتباط با «مديريت پرورش و تغذيه در سنين ابتدايي جوجه هاي گوشتي» سخنراني نمود و عنوان كرد: وزن گيري جوجه در روزهاي ابتدايي فاكتور بسيار مهمي است و استفاده از دان خوب مي تواند سيستم اسكلتي و ماهيچه ي جوجه را به طور مناسبي شكل دهد.

وي ادامه داد: تاخير در عدم تامين آب و خوراك 8 ساعت بعد از هچ باعث كاهش وزن جوجه در ادامه سيستم پرورش خواهد شد.

در انتها حبيب اميني مديركل دفتر طيور وزارت جهاد كشاورزي به ايراد سخنراني پرداخت و عنوان كرد : هم اكنون ايران با توليد 1.95 ميليون تن هفتمين توليدكننده گوشت مرغ دنيا است كه با پتانسيل هاي موجود ميتوانيم به ركورد توليد 3 ميليون تن رسيده و به جايگاه چهارم توليد جهان برسيم.
وي ادامه داد: هم اكنون توليدكنندگان نيمچه گوشتي 51%، مادر گوشتي 63%، مرغ اجداد 65% و مرغ مادر 73% ظرفيت توليد خود در كشور را بكار مي برند و پتانسيل هاي نهفته اي در كشور وجود دارد. .

وي تصريح كرد : آمار توليد گوشت مرغ در سال گذشته 2.35 تن و تخم مرغ 925 هزار تن بوده است. برنامه هاي مدوني توسط دفتر طيور وزارت جهاد براي تنظيم بازار توليد جوجه و مرغ تدوين شده تا روند توليد به شكل قانونمندي به پيش رود.

اميني افزود: از برنامه هاي در دست اقدام وزارتخانه كاهش وزن توليد و اصلاح ساختار كسب و كار صنعت طيور از «جزيره اي» به «زنجيره توليد» مي باشد.