فروش مرغ زير 7 هزارتومان براي مرغدار ضرر است
فروش مرغ زير 7 هزارتومان براي مرغدار ضرر است

هم اكنون هر كيلو مرغ 6 هزار و 500 تومان به مشتري عرضه مي‌شود در حاليكه فروش مرغ زير 7 هزارتومان براي مرغدار ضرر است. به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا)، قيمت مرغ بالاخره بالا رفت. به گفته مهدي يوسف‌خاني، رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي قيمت مرغ با افزايش 700 توماني مواجه شده […]

هم اكنون هر كيلو مرغ 6 هزار و 500 تومان به مشتري عرضه مي‌شود در حاليكه فروش مرغ زير 7 هزارتومان براي مرغدار ضرر است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا)، قيمت مرغ بالاخره بالا رفت. به گفته مهدي يوسف‌خاني، رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي قيمت مرغ با افزايش 700 توماني مواجه شده و هم اكنون هر كيلو مرغ 6 هزار و 500 تومان به مشتري عرضه مي‌شود.

كاهش قيمت مرغ، براي توليدكنندگان، تنها ضرر به جاي مي گذارد و اين براي توليد و امنيت غذايي مشكل ايجاد مي كند. حتي الان در قيمت 6500 تومان هم مرغداران ضرر مي كنند. يوسفخاني مي گويد: «قيمت واقعي مرغ بايد به كيلويي 7 هزار تومان برسد چرا كه در غير اين صورت توليدكنندگان متضرر مي‌شوند.» به هرحال، اگر قيمت مرغ به اندازه اي نباشد كه توليدكنندگان سود كند، به مرور او از گردونه توليد خارج خواهد شد. اگر او از گردونه خارج شود، به همان نسبت هم توليد اين محصول با كاهش مواجه مي شود.

البته بخشي از كاهش قيمت مرغ، به ميزان زياد عرضه برمي گردد. در ماه 110 ميليون جوجه‌ريزي صورت مي گيرد در حالي كه مصرف ما تنها 80 ميليون جوجه‌ريزي است. براي همين هم تنها راه براي جلوگيري از كاهش قيمت مرغ و ضرر و زيان توليدكنندگان، صادرات است. البته تنش هاي قيمتي هم هميشه مشكل قيمت مرغ و تخم مرغ بوده است. به گفته مهدي معصومي، عضو هيات نمايندگان اتاق تهران، اين مشكل راهي ندارد به جز اينكه مرغ هم مانند تخم مرغ شناسنامه دار شود و قيمت و توليد كننده آن، رويش حك شود.

او درباره قيمت مرغ، مي گويد: مشكل در بحث مرغ و تخم مرغ بيشتر از قيمت آن، نوسانات و تنش هاي قيمتي آن است. يعني همين افزايش و كاهش هاي دوره اي كه در ماه يا زماني خاص اتفاق مي افتد. واقعيت اين است كه اگر يك قيمت ساكن وجود داشته باشد، مشكلي پيش نمي آيد و نه توليدكننده و نه مصرف كننده هم شاكي نمي شوند. چرا كه بالاخره توليدكننده بايد سود معقول داشته باشد و مصرف كننده هم نبايد هزينه زيادي بابت يك محصول بپردازد.

به گفته معصومي، زماني كه يك سال، مصرف كننده مرغ را با قيمتي پايين تر از هزينه توليد خريداري مي كند، به طبع عادت خواهد كرد و هر زماني كه قيمت ها افزايش پيدا كند، گمان مي كند، اين محصول را خيلي گران مي خرد.

به اعتقاد اين عضو هيات نمايندگان اتاق تهران، قيمت واقعي مرغ بين 7500 تا 8 هزار تومان است. بنابراين اگر در مقطعي ارزان فروخته شده، در دوره اي هم بايد گران تر فروخته شود، تا ضرر قبلي جبران شود