۶۰ درصد واكسن‌‌هاي طيور از خارج كشور تامين مي‌شود
۶۰ درصد واكسن‌‌هاي طيور از خارج كشور تامين مي‌شود

رييس موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي كشور گفت: ۶۰ درصد واكسن هاي مورد نياز بخش طيور از خارج تامين مي شود در حالي كه ظرفيت رفع نياز كشور و توليد بيشتر در اين حوزه وجود دارد… به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از مهر، حميد كهرام با اشاره به توليد […]

رييس موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي كشور گفت: ۶۰ درصد واكسن هاي مورد نياز بخش طيور از خارج تامين مي شود در حالي كه ظرفيت رفع نياز كشور و توليد بيشتر در اين حوزه وجود دارد…

به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از مهر، حميد كهرام با اشاره به توليد واكسن هاي درماني در موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي گفت: اين موسسه در حوزه واكسن هاي انساني، دام و طيور و آبزيان واكسن هاي مختلف و مورد نياز كشور را توليد مي كند اما توليد اين واكسن ها تمام نياز كشور را تامين نمي كند و در برخي از واكسن ها وارد كننده هستيم.

رئيس موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي كشور گفت: امروز بخشي از نياز كشور به واكسن هاي استراتژيك از خارج تامين مي شود و خروج از اين وضعيت نيازمند حمايت جدي از بخش خصوصي است.

وي افزود: براي اينكه بتوانيم در توليد اين واكسن ها به خودكفايي برسيم بايد بخش خصوصي را به ميدان توليد دعوت كرده و از اين بخش حمايت كنيم.

كهرام ادامه داد: امروز نياز كشور به واكسن تب برفكي حدود ۳۰ تا ۴۰ ميليون دز است در حالي كه موسسه رازي قادر به توليد حداكثر ۲۵ ميليون دز است و اكنون به صورت خاص از خارج كشور وارد مي شود.

وي پُر كردن اين فاصله را در گِرو حمايت و راه اندازي خطوط توليد واكسن در بخش خصوصي دانست و گفت: گر چه در اين بخش حركت هايي آغاز شده اما كافي نيست و بايد از بخش خصوصي بيشتر حمايت كرد.

رئيس موسسه رازي كشور با بيان اينكه تمام واكسن هايي كه در اين موسسه توليد مي شود هر كدام اهميت استراتژيك و مهمي در كشور دارند، گفت: اكنون ۶۰ درصد واكسن هاي مورد نياز بخش طيور كه ايران جايگاه بسيار خوبي در خاورميانه دارد، از خارج تامين مي شود در حالي كه ظرفيت رفع نياز كشور و توليد بيشتر وجود دارد.

نياز كشور به واكسن «پي پي آر دو» برابر توليد كنوني است

وي يادآور شد: توليد واكسن «پي پي آر» يا واكسن طاعون دام هاي كوچك نيز از حدود سه سال پيش در موسسه رازي آغاز شده اما نياز كشور دو برابر ظرفيت توليد رازي است و بايد با سرمايه گذاري بخش خصوصي و انتقال تكنولوژي به اين بخش نسبت به تامين بازار داخلي اقدام كرد.
كهرام در پايان تاكيد كرد: اگر موسسه يا بخش خصوصي نتواند واكسن هاي استراتژيك و مهم كشور را تامين كند ناچاريم از خارج وارد كنيم كه موجب خروج قابل توجهي ارز از كشور مي شود