بودجه مبارزه با آنفلونزای پرندگان پنج میلیارد تومان است
بودجه مبارزه با آنفلونزای پرندگان پنج میلیارد تومان است

خلج، رییس سازمان دامپزشکی کشور صبح امروز شنبه یازدهم مهرماه در تالار سازمان دامپزشکی کشور در نشست پرسش و پاسخ با  حضورخبرنگاران حوزه دام و طیور شرکت کرد. رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه پاسخ به  اگنا گفت:  دولت پنج میلیارد تومان در اختیار سازمان دامپزشکی کشور قرار داده است و دو میلیارد تومان هم […]

خلج، رییس سازمان دامپزشکی کشور صبح امروز شنبه یازدهم مهرماه در تالار سازمان دامپزشکی کشور در نشست پرسش و پاسخ با  حضورخبرنگاران حوزه دام و طیور شرکت کرد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه پاسخ به  اگنا گفت:  دولت پنج میلیارد تومان در اختیار سازمان دامپزشکی کشور قرار داده است و دو میلیارد تومان هم برای پرداخت خسارات احتمالی برای استان مازندران درنظر گرفته شده  است.  همچنینن دولت استانداران را موظف به همکاری اضطراری با سازمان دامپزشکی کشور کرده است.

 

وی همچنین افزود: مبلغ درنظر گرفته شده برای  دستورالعمل بیمه فراگیر طیور به پرندگان وحشی اختصاص ندارد؛ زیرا ابه ازای این پرندگان خسارتی درنظر گرفته نمی شود.

 

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت:  بر اساس قانون بیمه ،پرورش دهندگان طیور موظفند برای طیور خود سن خاص پرورشی درنظر بگیرند زیرا بیمه تا آن سن مبلغ خسارت را  پرداخت می کند

 

خلج تاکید کرد: اگر مواردی از آلودگی برای طیور ایجاد شود به غیر از طیور زنده، به مواردی از قبیل مواد مصرفی داخل واحد های پرورش دهنده  مانند خوراک مزارع, تخم مرغ نطفه دار؛ کارتن و مواد مصرفی دامی که با صلاحدید دامپزشکی معدوم شدند هم شامل این بیمه نامه و پرداخت خسارت می شوند.

 

وی افزود: همچنین واحد های بومی که بیمه نیستند سازمان دامپزشکی کشور به طور  کامل غرامت آن ها را پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: دولت برای مبارزه با آنفلونزای پرندگان سقفی برای ما درنظر نگرفته است و در صورت ؛ضرورت باز هم دولت کمک خواهد کرد و برای فاز دوم پیش بینی می شود مانند فاز اول بودجه کفایت کند.

 

دراین جلسه؛ پرسشی درباره «کمپین نخریدن مرغ» در فضای مجازی نیز مطرح شد که رییس سازمان دامپزشکی کشور موضع این سازمان را اینطور عنوان کرد: قطعا  فرض می کنیم  این کمپین از سر  دلسوزی و برای سلامت مردم که غذای سالم رکن سلامت مردم را تشکیل می دهد ،اطلاع رسانی می کنند و  یا باید بر اساس نظریه های علمی اطلاع رسانی کنند و در صورت اطلاع درست نداشتن از موضوع ثواب آن است که به گفته های سازمان های صاحب صلاحیت اطمینان کنند.

 

هورمون مرغ از شایعه تا واقعیت

 

وی درباره این که آیا به مرغ ها هورمون تزریق می شود یا خیر؟ اظهار کرد: تمام هورمون هایی که تحت عنوان هورمون رشد مورد استفاده قرار می گیرد، همگی ماهیت پروتیینی  دارند  و اگر خورده شوند به دلیلی این که در دستگاه گوارش تجزیه می شوند دیگر کارایی نخواهند داشت و اگر تزریقی این کار انجام شود که امکانش بسیار محدود است و این تزریق باید به کرات  انجام شود پس شکل دوم هم امکانپذیر نیست.

 

خلج تاکید کرد: از سوی دیگر بر اساس تحقیقات کارشناسان اساسا گیرنده این هورمون در سینه مرغ وجود ندارد. همچنین بر اساس مطالعه سازمان دامپزشکی  کشور و  سازمان میادین و شهرداری که سه سال گذشته صورت گرفته است؛ گزارشی به عنوان مصرف هورمون اعلام  نشده است.

 

رییس سازمان دامپزشکی کشور به مردم اطمیمنان داد مصرف هورمون در مرغ صحت ندارد و اگر به دلیل رشد سریع مرغ ها این شایبه که هورمون وارد مرغ می شود به وجود آمده است؛ گزارشی اشتباه است.

 

وی درباره تاریخچه پرورش مرغ و رساندن آن به وزن مطلوب گفت:  . در ۹۰ سال پیش  در عرض ۱۰۰ روز با خوردن چهار و هفت دهم کیلو گرم دام؛  یک کیلو وزن برای مرغ ایجاد می شد ولی امروز در عرض ۳۵ روز و با خوردن یک و هفت دهم کیلوگرم دام به وزن یک کیلوگرم برای  مرغ می رسیم و امروز در مدت پنج هفته؛ مرغ به وزن منطقی خود می رسد.

 

سازمان دامپزشکی و شیوع آنفلونزای پرندگان

 

رییس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به شیوع آنفلونزای پرندگان همزمان با شیوع فصل سرما عنوان کرد: در سال ۲۰۱۵ یک وضعیت ناآرام و غیر قابل انتظار را به دلیل تکثر این بیماری در کشورهای مختلف داشتیم.

 

وی افزود: با یک اقدام مبتکرانه و در یک مدت غیر قابل تصور با یک انسجام منظم که با همکاری سازمان دامپزشکی  پرورش دهندگان و دولت انجام شد و بر اساس آن گزارش نهایی ؛ نبود بیماری آنفلونزای پرندگان را را به سازمان بهداشت جهانی  دام منتقل کردیم و این گزارش در سایت این سازمان جهانی ثبت شد.

 

خلج با اشاره به  این که کشورهایی  مانند عراق  صادرات  دامی  از کشور ما را به کشور خودشان  ممنوع اعلام کردند، اظهار کرد:  بعد از بازدید  مسوولان بهداشت برخی  کشورها مانند عراق ؛ صادرات به این کشور دوباره از سر گرفته شد. و اکنون یک روند عادی در صادرات این حوزه وجود دارد.

 

رییس سازمان دامپزشکی کشور آماری درباره شیوع آنفلونزا در آمریکا داد و عنوان کرد: ۲۰ ایالت این کشور درگیر آنفلونزای پرندگان شد ندو بر اساس آن  مشخص شد ۶۴۰ میلیون دلار مزارع پرورش بوقلمون آسیب  دیدند  و همچنین یک مییارد و ۴۰ میلیون دلار  مزارع مرغ های تخمگذار در این بیماری آسیب دیدند و در مجموع این بیماری  سه و سه دهم میلیون دلار به مزارع این ایالات آسیب وارد کرد.  در این گزارش اعلام شد؛ بیشترین آسیب را مزارع  مرغ های تخمگذار و بوقلمون دیدند. .

 

وی با بیان این که علی رغم این گزارش، سازمان تحقیقات کنگره آمریکا ؛ این کشور همچنان نگران این بیماری هست؛ اظهار کرد: از همین امروز سازمان دامپزشکی کشور با یک پالایش منظم ؛ در ۳۲۰ روستا و ۱۳۰۰ مرکز پرورش مرغ صنعتی برای مبارزه با آنفلونزای پرندگان اقدام کرده است.

 

خلج گفت: در مرحله اول ۱۸ هزار و ۵۰۰ تا ۱۹ هزار نمونه را مورد آزمایش قرار داده ایم و از نتیجه آن میزان گردش و شیوع بیماری را رصد می کنیم.

وی تاکید کرد: مردم و پرورش دهندگان طیور حساس باشند و گزارش بیماری را در سریع ترین زمان به سازمان دامپزشکی منتقل کنند.

 

هشدار رییس سازمان دامپزشکی کشور برای نخریدن مرغ زنده

 

رییس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر این که مردم از خرید مرغ زنده پرهیز کنند و حتما از کشتارگاه های صنعتی که مرغ در آن ذبح می شود و صنعتی هستند استفاده کنند ؛ گفت: این سازمان به فکر سلامت مردم و حفظ محیط زسیت است و اعلام می کنم این سازمان آمادگی کامل برای برخورد با آنفلونزای پرندگان را دارد.

 

تب برفکی و قدرت مهار سازمان دامپزشکی کشور

خلج درباره تب برفکی و اقدامات سازمان دامپزشکی کشور  نیز گفت: هیچ بیماری به اندازه تب برفکی خسارت رسان نیست و بعد از زحمت های بسیار توانستیم در شش ماه سال ۹۴ نسبت به سال قبل ۶۵ و ۲ دهم درصد ؛بیماری تب برفکی را کاهش دهیم.

 

وی افزود:۱۵۰۱ مورد کانون آلوده سال ۱۳۹۳ امسال به ۵۲۲ مورد رسیده است و حتی در مراکز گاوداری شیری که بیشترین گزارش این کانون ها را به خود اختصاص داده است امسال با کاهش چشمگیر به ۲۱ مورد در معرض ابتلا رسیده است.

 

وی با بیان این که بعد از ورود تیم جدید به سازمان دامپزشکی کشور ورود دام زنده از کشورهای آسیای میانه به صورت مطلق ممنوع شد؛ اظهار کرد: اقدام دیگر این سازمان این بود که  واردات دام از مرزهای شرقی کشور را ممنوع اعلام کرده است.

 

 

رییس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد:  با نظارت قریطنه ای در استان سیستان بلوچستان اجازه خروج دام از این استان وجود ندارد اما از مرزهای غربی این استان امکان نشت دام وحود دارد.

 

 

خلج با بیان این که آماده اعطای مجوز به واکسن های موثر هستیم گفت: یک شرکت خصوصی روناک در شهرستان مهاآّباد استان آذربایجان غربی سرمایه گذاری عظیمی در این زمینه انجام داده است و منتظر رونمایی از واکسن های آنان  هستیم.

 

وی افزود: با توجه به ارتقای سیستم موسسه سرم سازی رازی یک مدت کوتاه تولید سرم نخواهیم داشت و آماده همکاری با شرکت های تولید کننده واکسن های موثر هستیم.  رکود تولید در موسسه سرم سازی رازی باعث شد کمتر از میزان انتظار واکسن تولید کنند اما همین میزان تولید هم بسیار کیفی و موثر بود.

 

 

همچنین دکتر هاشم زاده، معاون بهداشت سازمان دامپزشکی کشور در تکمیل سخنان رییس این سازمان گفـت:  قراردای میان موسسه رازی و سازمان روناک که یک شرکت غیر دولتی است؛ ایجاد شده است . این موسسه قادر است ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تولید کنند و تا پایان سال به سقف مورد نظر این سازمان برای تولید واکسن دست یابد.  همچنین قرار است.   ۱۲ نفر از اعضای موسسه رازی در شرکت روناک مستقر شوند و تا پایان سال واکسن مورد نیاز این سازمان را تولید کنند..