اگر آنفلونزا از حمایت بیمه خارج نشود؛ کتمان می شود
اگر آنفلونزا از حمایت بیمه خارج نشود؛ کتمان می شود

غلامعلی فارغی، رییس سندیکای تولیدکنندگان جوجه یکروزه  درباره بیمه فراگیر طیور (جوجه یکروزه از مبادی تولید) گفت: بیماری آنفلونزا بهتر است از پوشش بیمه ای خارج شود و خسارت کانون های آلوده تحت عنوان حوادث غیرمترقبه عینا پرداخت شود تا کتمان بیماری فراگیر نشود.   به فارغی با تاکید بر این که ما در این […]

غلامعلی فارغی، رییس سندیکای تولیدکنندگان جوجه یکروزه  درباره بیمه فراگیر طیور (جوجه یکروزه از مبادی تولید) گفت: بیماری آنفلونزا بهتر است از پوشش بیمه ای خارج شود و خسارت کانون های آلوده تحت عنوان حوادث غیرمترقبه عینا پرداخت شود تا کتمان بیماری فراگیر نشود.

 

به فارغی با تاکید بر این که ما در این کشور همیشه قانون های خوبی تصویب می کنیم ؛ اظهار کرد: متاسفانه با اجرا بد  این قانون ها  با نتیجه بدی رو به رو می شویم و قانون فراگیر طیور ( جوجه یکروزه از مبادی تولید) هم یکی از همین قانون هاست.

وی با بیان این که این بیمه قانون خوبی بود که از تولید حمایت می کرد اما متاسفانه در اجرا  به بهانه هایی مانند نداشتن بودجه با مقاومت ها و مشکلاتی رو به رو شدیم و در عمل مانع از اجرای این قانون بسیار خوب شدیم و در نتیجه این قانون خوب را به نتیجه نسبتا بد دچار کردیم.

رییس سندیکای تولید کنندگان جوجه یکروزه درباره حدود پوشش و مبلغ قابل پرداخت در بیمه فراگیر طیور( جوجه یکروزه از مبادی تولید) گفت: اولین مشکل این بیمه این است  که برآورد قیمت این بیمه از چهار سال پیش تاکنون هیچ تغییری نکرده است.

وی افزود: برآوردی که قیمت مرغ دو هزار تومانی داشته اکنون هم با همان قیمت محاسبه می شود و هیچ تغییری در قیمت برآورد یا پرداخت خسارت به وجود نیامده است  در حالی که تورم و افزایش قیمت در این برآورد ها محاسبه نشده است.  و این شرایط ؛ بیمه را از حیظ انتفاع ساقط می کند.

 

فارغی اظهار کرد: مشکل دیگری که در این بیمه وجود دارد این است که امسال به جای افزایش میزان خسارت کارمزددریافتی  را افزایش دادند به طوری که حق پرداخت بخش مرغدار را به طور حدودی ۶۰ درصد افزایش دادند .

 

وی عنوان کرد:  قرار بود  وقتی قانون بیمه فراگیر طیور تصویب می شود مجمع تشکل ها یک نماینده  در کمیته فنی داشته باشد که در این چند سال این کمیته به درستی تشکیل نشد و حتی از بخش طیور هم نماینده ای در این کمیته حضور نداشت در واقع اگر هم این کمیته تشکیل شده است نماینده ای از بخش خصوصی و تشکل ها نداشته است و تمام تصمیات یکطرفه و بدون حضور تشکل ها اتخاذ شده است.

 

رییس سندیکای تولیدکنندگان جوجه یکروزه درباره پرداخت خسارت بیماری آنفلونزا از طریق بیمه فراگیر طیور ( جوجه یکروزه از مبادی تولید) اظهار کرد: موضوع پرداخت خسارت بیماری آنفلونزا با شرایط پرداخت در شرایط عادی باید متفاوت باشد و با مقرراتی که در بخش بیمه فراگیر وجود دارد  نمی تواند خسارت وارده از طریق بیماری آنفلونزا را جبران کند و کانون آلوده را حذف کند زیرا میزان پرداختی خسارت آنفلونزا از طریق بیمه تنها ۱۵ درصد میزان خسارت وارده به کانون آلوده است.

 

وی با بیان این که این طرز پرداخت خسارت از طریق بیمه فراگیر طیور باعث ایجاد فاجعه مخفی کاری می شود، عنوان کرد :بارها به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور اعلام کردیم که این طرز برخورد با آنفلونزا  موجب کتمان  این بیماری  می شود و از ابراز آن جلوگیری می شود.

فارغی با پیشنهاد این که بهترین کار این است که  موضوع پرداخت خسارت بیماری آنفلونزا  و کانون های آلوده از مشمولیت بیمه خارج شود، گفت: این بیماری تحت پوشش ستاد حوادث غیرمترقبه قرار بگیرد و عین مبلغ به میزان مبلغ خسارت  پرداخت کننند و گرنه این بیماری می تواند برای صنعت مرغداری تبدیل به یک فاجعه شود.

 

رییس سندیکای تولیدکنندگان جوجه یکروزه تاکید کرد: همچنین نحوه پرداخت خسارت، مدت پرداخت، شیوه برآورد و میزان خسارت ناشی از بیماری آنفلونزا هم تغییراتی ایجاد شود زیرا اکنون با واحدهایی رو به رو هستیم که حدود پنج ماه است که خسارتی دریافت نکردند.

وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان دامپزشکی کشور باید پیش از آغاز فصل سرما برای مبارزه با بیماری آنفلونزا تصمیم می گرفتند و اکنون هرچه سریعتر باید با نظارت سازمان دامپزشکی کشور بیماری آنفلونزا از مشمولیت بیمه خارج شود.

فارغی درباره مبلغ  بودجه تصویب شده از سوی هیات دولت برای مبارزه با بیماری آنفلونزا گفت: این مبلغ پنج میلیارد تومان است  و این مبلغ هم فقط برای خسارت پرداختی به مرغ های بومی است و برای مرغ های صنعتی مبلغی درنظر گرفته نشده است.

وی افزود: از سوی دیگر این مبلغ باید دقیقا در مطبوعات به صراحت اعلام شود و دقیقا تامین بودجه شود و میزان خسارت تامین شود و به صراحت اعلام شود چه مبلغی به ازای هریک از مرغ های مادر، گوشتی و غیره پرداخت می شود.