صادرات ۱۶ هزار تنی تخم مرغ  امسال در مقایسه با آمار صادرات ۹۰ هزار تنی سال گذشته  / حذف ۵ تا ۶ میلیون مرغ پایان دوره
صادرات ۱۶ هزار تنی تخم مرغ  امسال در مقایسه با آمار صادرات ۹۰ هزار تنی سال گذشته  / حذف ۵ تا ۶ میلیون مرغ پایان دوره

ترکاشوند؛ مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ‌تخم گذار میهن درباره وضعیت صادرات و تولید تخم مرغ عنوان کرد: از ابتدای امسال تا کنون ۱۶ هزار تن تخم مرغ صادر شده است در حالی که این رقم در سال گذشته ۹۰ هزار تن بوده است. همچنین امسال با کمک اتحادیه و هماهنگی با کشتارگاه ها ۵ تا شش […]

ترکاشوند؛ مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ‌تخم گذار میهن درباره وضعیت صادرات و تولید تخم مرغ عنوان کرد: از ابتدای امسال تا کنون ۱۶ هزار تن تخم مرغ صادر شده است در حالی که این رقم در سال گذشته ۹۰ هزار تن بوده است. همچنین امسال با کمک اتحادیه و هماهنگی با کشتارگاه ها ۵ تا شش میلیون مرغ پایان دوره حذف شده است.

رضا ترکاشوند؛ مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ‌تخم گذار میهن در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛ درباره وضعیت تولید و صادرات تخم مرغ عنوانکرد: در نیمه اول سال تقاضا  برای خرید تخم مرغ کمتر از میزان تولید آن است زیرا تولید یک میزان خطی دارد اما مبنا این است که برای فصول مختلف سال کمبود تولید نداشته باشیم به همین دلیل در نیمه اول سال معمولا مازاد تولید داریم.

وی اظهار داشت: در نیمه اول هر سال ما با مازاد تولید  رو به رو هستیم زیرا تقاضا برای خرید تخم مرغ کمتر می شود و عرضه طیور بومی بیشتر می شود ؛در مجموع این شرایط باعث می شود در نیمه اول سال اوضاع مناسبی برای تولید کننده ها  وجود  نداشته باشد و قیمت تخم مرغ پایین بیاید. امسال هم همین وضعیت حاکم بود و تلاش ما این بود که مشکلات و آسیب تولید کنندگان را  در نیمه اول سال کاهش دهیم.

کمک به حذف مرغ های پایان دوره از سوی اتحادیه

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ‌تخم گذار میهن درباره راهکارهای حل  مشکلات  تولیدی کنندگان در نیمه اول سال عنوان کرد: کمک به حذف مرغ های پایان دوره که به کندی صورت می گرفت یکی از این راهکارها بود و اتحادیه در این زمینه به مرغداران کمک کرد و با کشتارگاه هماهنگ هایی را انجام د اد تا مرغ های پایان دوره نماند و به تولید آسیب وارد نکنند.

حذف ۵ تا ۶ میلیون مرغ پایان دوره

وی درباره آمار حذف مرغ های پایان دوره عنوان کرد: ماهیانه ۳ تا۵/۳ میلیون مرغ پایان دوره باید حذف می شود که در اوایل امسال حجم این مرغ های پایان دوره زیاد شده بود زیرا حذف مرغ های پایان دوره در اواخر سال گذشته به دلیل کندی کشتار آن ها بیشتر شده بود. در مجموع  ۵  تا ۶ میلیون مرغ پایان دوره وجود داشت که با تمهدیدات ویژه ای این مرغ های پایان دوره حذف شدند.

صادرات ۱۶ هزار تن تخم مرغ از ابتدای سال تا کنون

ترکاشوند درباره کمک به وضعیت صادرات تخم مرغ عنوان کرد: راهکار دیگر کمک به وضعییت صادرات و هدایت مازاد تولید داخل به سمت بازارهای صادراتی بود اما در این حوزه چندان موفق نبودیم. از ابتدای امسال تاکنون ۱۶ هزار تن تخم مرغ صادر شده است اما این رقم در سال گذشته بیش از ۹۰ هزار تن  بوده است.

درخواست ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای صنعت تخم مرغ در نیمه اول سال

وی تاکید کرد: صنعت تخم مرغ با این شرایط قادر به رقابت با رقبا در حوزه صادرات تخم مرغ نیست. در نیمه اول سال ما درخواست پرداخت ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای صنعت تخم مرغ را داشتیم  اما این اعتبار تامیین نشد. برای امسال هم پیش بینی ما همین رقم بود اما رقبا بازارهای صادراتی را در دست گرفتند  در حالی که در سال گذشته بازار کشش داشت و شرایط برای ایران به دلیل بروز آنفلونزای پرندگان در ترکیه رونق گرفته بود.

دریافت شش میلیارد تومان تسهیلات از صندوق حمایت از صنعت طیور

وی با بیان این که حدود شش میلیارد تومان تسهیلات از صندوق حمایت از صنعت طیور دریافت کردیم؛ عنوان کرد: این اتحادیه عضو صندوق است و تلاش کردیم با دریافت این تسهیلات به این صنعت و توسسعه صادرات کمک کنیم  اما امسال میزان تقاضا برای صادرات تخم مرغ به ویژه کشورهای عراق و افغانستان بسیار کم بود.

متوسط قیمت تخم مرغ در چهار ماه گذشته به سه هزار تومان نرسیده است

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ‌تخم گذار میهن درباره متوسط قیمت تخم مرغ در کشور گفت:  متوسط قیمت تخم مرغ در چهار ماه گذشته به ۳۰۰۰ تومان نرسیده است و ۲۹۵۰ تومان بوده است و  این قیمت هزار تومان با قیمت واقعی که چهار هزار تومان باید باشد؛ تفاوت دارد. قیمت تخم مرغ درب مرغداری باید ۴۰۰۰ تومان باشد.

 

وی ادامه داد: متوسط قیمت تخم مرغ  از ابتدای امسال تاکنون ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ تومان است که بهتر از دو ماه پیش است و تقاضا  برای خرید تخم مرغ کم کم بیشتر می شود.

ترکاشوند درباره اختصاص مشوق های صادراتی گفت: مشوق های صادراتی توان رقابت ما را بالا می برد تا بتوانیم تخم مرغ را با قیمت پایین تر عرضه کنیم و در این عرضه تفاوت قیمت در بازار  منطقه ای برای صادر کننده جبران می شود و همین امر باعث می شود کشورهای دیگر ترجیح دهند از ما تخم مرغ خریداری کنند.

 

سرانه مصرف تخم مرغ در ایران کمتر از ۱۰ کیلو و در دنیا بیشتر از ۱۵ کیلو است

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ‌تخم گذار میهن درباره سرانه مصرف تخم مرغ در ایران و جهان گفت: در دنیا مصرف سرانه تخم مرغ بالاتر از ۱۵ کیلو در سال است اما در ایران با این حجم انبوه تولید؛ سرانه مصرف کمتر از ۵/۱۰ کیلو در سال است و با فعالیت های ترویجی می توان مصرف سرانه پروتین از جمله تخم مرغ را در ایران ۳ تا ۴ کیلو افزایش داد و به این ترتیب دیگر مازادی وجود نخواهد داشت و از همه ظرفیت ها برای تامین داخلی باید استفاده کرد.

 

ترکاشوند با بیان این که بهتر است در حوزه ترابری تخم مرغ فعالیت های بیشتری داشته باشیم ؛عنوان کرد: مصرف سرانه تخم مرغ، بهبود وضعیت ترابری این محصول و میزان مازاد تخم مرغ در نیمه اول سال از جمله مشکلاتی است که در این حوزه با آن ها روبه رو هستیم.

استفاده از پودر تخم مرغ و تخم مرغ پاستوریزه در صنعت تجارت جهانی

وی عنوان کرد: یکی از راهکارهای حل مشکل این صنعت؛ پاستوریزه و فرآروری و پودر کردن تخم مرغ است زیرا  تخم مرغ روز را فقط در صنعت صادرات منطقه ای می توان استفاده کرد اما از تخم مرغ پاستوریزه و پودر تخم مرغ در تجارت جهانی هم می توان استفاده کرد.

در ایران کارخانه پاستوریزه کردن تخم مرغ و عرضه آن به صورت پودر وجود دارد

ترکاشوند اظهار داشت: در کشور چندین کارخانه پاستوریزه کردن تخم مرغ  و همچنین پود کردن تخم مرغ وجود دارد که از ظرفیت آن ها کمتر استفاده می شود  زیرا این کارخانجات مشکل نقدینگی دارند اگر  این کارخانجات سرمایه در گردش مناسبی داشته باشند می توانند تخم مرغ را فرآوری کنند و پاستوریزه کنند یا به صورت پودر عرضه کنند و در ایران برای آماده کردن تخم مرغ به شکل پاستوریزه و پودر امکانات کارخانه ای وجود دارد.

ترکاشوند اظهار داشت: بازسازی تجهیز و نوسازی صنعت تخم مرغ را در دستور کار قرار ذاریم  اما ایجاد ظرفیت ها و واحد های  جدید و همچنین ورود تکنولوژی های جدید برای  افزایش ظرفیت ؛ مد نظر ما نیست اما ورود تکنولوژی برای توسعه صنعت و تولید با کیفیت تر که هزینه کمتری داشته باشد در این حوزه مورد توجه ما قرار دارد.