سرانه مصرف جهانی زعفران پایین است/ اگر دولت حمایت کند، دلالان بازار زعفران حذف می شوند
سرانه مصرف جهانی زعفران پایین است/ اگر دولت حمایت کند، دلالان بازار زعفران حذف می شوند

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در گفت و گو با اگنا: سرانه مصرف جهانی زعفران پایین است/ اگر دولت حمایت کند، دلالان بازار زعفران حذف می شوند   رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، سرانه مصرف جهانی زعفران را پایین دانست و افزود: به منظور افزایش بازارهای صادراتی باید روی افزایش میزان مصارف جهانی فعالیت کنیم. در حال حاضر […]

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در گفت و گو با اگنا:

سرانه مصرف جهانی زعفران پایین است/ اگر دولت حمایت کند، دلالان بازار زعفران حذف می شوند

 

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، سرانه مصرف جهانی زعفران را پایین دانست و افزود: به منظور افزایش بازارهای صادراتی باید روی افزایش میزان مصارف جهانی فعالیت کنیم. در حال حاضر میزان مصرف زعفران مطابق با استانداردهای بین المللی نیست.

علی شریعتی مقدم، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، در خصوص حذف دلالان از بازار گفت: دولت باید تسهیلاتی را در اختیار واحدهای تولیدی و صادراتی قرار دهد تا تولیدکنندگان به دلیل بالا بودن هزینه تولید مجبور به فروش محصولات خود به قیمت کم به واسطه ها نباشند.

وی تصریح کرد: همچنین صادرکنندگان نیز باید  نقدینگی کافی در اختیار داشته باشند تا در زمان برداشت محصول کشاورزان را خریداری کنند. به این ترتیب تا حدودی می توان گفت که امکان حذف دلالان و واسطه ها از بازار وجود خواهد داشت.

شریعتی مقدم، با تاکید بر لزوم افزایش کیفیت محصولات داخلی یاد آور شد: در صورتی که کیفیت تولید زعفران افزایش یابد، قیمت محصول واقعی می شود. این در حالی است که کمبود تولید به هر میزانی می‌تواند در بازار داخلی و صادراتی زعفران تاثیر بگذارد.

وی تفاوت کیفیت تولید زعفران را میانگین بین ۳۰ تا ۵۰ درصد اعلام و اظهار کرد: این میزان تفاوت کیفی در برداشت محصول می تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد در قیمت واقعی آن موثر باشد.

شریعتی مقدم  سرمایه گذاری در بخش تولید را جزو یکی از اهداف اصلی اتحادیه صادرکنندگان زعفران برشمرد و با اشاره به افزایش قیمت زعفران در روزهای اخیر گفت: قیمت واقعی زعفران متاثر از روند عرضه و تقاضای این محصول در بازارهای صادراتی است. در حال حاضر قیمت این محصول در بازار حدودا کیلوگرمی ۶تا ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که از کشاورزان خریداری می شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، با اشاره به خواص دارویی و درمانی این محصول و تلاش های گسترده برای شناخت این خواص به مردم جهان، افزود: براساس بررسی های صورت گرفته از نظر پزشکی هر فرد روزانه ۱۰۰ میلی گرم و ماهانه سه گرم باید زعفران مصرف کند.

شریعتی مقدم، همچنین در خصوص وضعیت صادرات زعفران در دوران پس از برجام اظهار کرد: در دوران اجرای برجام ایران نتوانست براساس نیازهای جهانی، زعفران صادر کند. پس از لغو تحریم ها نیز در افزایش صادرات این محصول تا کنون تاثیری نگذاشته و وضعیت صادرات همچنان مانند گذشته است.