مرغداران خوراک سنتی را کنار بگذارند/ بهترین روش کاهش هزینه تولید و بهبود ضریب تبدیل با خوراک آماده دام و طیور
مرغداران خوراک سنتی را کنار بگذارند/ بهترین روش کاهش هزینه تولید و بهبود ضریب تبدیل با خوراک آماده دام و طیور

یک متخصص تغذیه طیور در گفت و گو با اگنا: مرغداران خوراک سنتی را کنار بگذارند/ بهترین روش کاهش هزینه تولید و بهبود ضریب تبدیل با خوراک آماده دام و طیور   یک متخصص تغذیه طیور، از مرغداران خواست برای بهبود شرایط و کاهش هزینه های تولید، خوراک سنتی را کنار بگذارند و از خوراک […]

یک متخصص تغذیه طیور در گفت و گو با اگنا:

مرغداران خوراک سنتی را کنار بگذارند/ بهترین روش کاهش هزینه تولید و بهبود ضریب تبدیل با خوراک آماده دام و طیور

 

یک متخصص تغذیه طیور، از مرغداران خواست برای بهبود شرایط و کاهش هزینه های تولید، خوراک سنتی را کنار بگذارند و از خوراک آماده کارخانجات معتبر استفاده کنند.

سمیرا زنگنه، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت سازی‌هایی که در بخش کارخانجات خوراک آماده در کشور انجام شده و مزایای خوراک آماده، مرغداران باید به استفاده از آن تشویق شوند و خوراک مش یا آردی را حذف کنند.

این متخصص تغذیه طیور، در بیان تفاوت های خوراک آماده با خوراک مش یا آردی که برخی مرغداران در سالن ها درست می کنند، گفت: خوراکی که در سالن ها به صورت سنتی توسط افراد کم دانش با یک سری میکسرهایی که کارایی مناسب ندارند، نه تنها مقرون به صرفه نیست بلکه هزینه های تولید را افزایش می دهد.

زنگنه ادامه داد: فرآیند پختی که در کارخانجات خوراک روی مواد برای تبدیل خوراک پلیت انجام می شود، هیچ گاه در مرغداری ها انجام نمی شود. حتی یک سری دستگاه هایی که به تازگی برخی از مرغداری ها از آن استفاده می کنند و به گفته خود آنها خوراک پلیت یا خوراک آماده درست می کنند نیز با خوراک آماده ای که در کارخانه ها درست می شود، بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: کیفیت خوراک آماده به علت فشار و بخاری که در کارخانه روی آن انجام و فرایندی که در پروسه تولید ایجاد می شود  به هیچ وجه در مرغداری ها انجام نمی شود و کیفیت خوراک از نظر سختی، مقاومت و حتی نشاسته و قابلیت هضم آن ماده، بسیار متفاوت است.

این متخصص تغذیه طیور، اظهار کرد: خوراکی که از طریق مش یا آردی به جوجه داده می شود، جوجه علاقه دارد دانه های درشت خوراک را بردارد و آن مقدار ریز مغذی در دان خوری ها می ماند و به مصرف جوجه نمی رسد. درنتیجه ضریب رشد و عملکردی که از خوراک پلیت به دست می آید، بسیار متفاوت است.

زنگنه افزود: خوراک آماده در بسته بندی های آماده در استوانه های فلزی در اختیار جوجه قرار می گیرد و جوجه کل مواد را به صورت یکجا برمی دارد و انتخابی برای آن وجود ندارد. بنابراین یک نواختی پرنده در سالن بهتر است و در نتیجه در زمان کوتاهی به آن وزنی که انتظار داریم می رسد. بر این اساس دوره پرورش کاهش یافته و کوتاه می شود، انتقال بیماری ها نیز معمولا کمتر است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی مرغداران تمایلی به استفاده از خوراک آماده ندارند، گفت: چند دلیل را می توان نام برد؛ نبود اطمینان مرغدار به شرکت تولیدکننده خوراک و بی کیفیت بودن برخی از محصولات در بازار که از مرغداران سلب اعتماد می کند.

متخصص تغذیه طیور ادامه داد: تفاوت قیمت نیز عامل دیگری است و برخی مرغداران فکر می کنند هزینه های خوراک مش یا آردی کمتر از خوراک آماده است. شاید در ظاهر چنین باشد اما در واقع این هزینه، کاذب است.

زنگنه تصریح کرد: استفاده از خوراک آماده برای طیور، دوره پرورش را کوتاه تر می کند در نتیجه هزینه کارگر کمتر و ضریب تبدیل بهتری در پی دارد و قطعا چندین برابر آن هزینه جبران می شود، اما متاسفانه این تفکر اشتباه در میان برخی مرغداران همچنان وجود دارد.

وی بهترین راه برای جلب اعتماد مرغداران از سوی مدیران کارخانه های خوراک آماده را همراهی این دو طیف برشمرد و گفت: به نظر من بهترین کاری که تولیدکنندگان می توانند انجام دهند همراه بودن با مرغدار است. به بیان دیگر، این همراهی باید در تمام زمینه ها به صورت راهنمایی باشد نه صرفا فروش محصول.

زنگنه افزود: آموزش و آگاهی دادن به مرغدار برای تولید بهتر و در نتیجه فروش بیشتر تولیدکننده خوراک دام و طیور می تواند بهترین راه و سریع ترین روش برای استفاده بیشتر مرغداران از خوراک آماده و در نتیجه کاهش هزینه ها و بهبود ضریب تبدیل در این صنعت شود.

این متخصص تغذیه طیور گفت: زمانی که جوجه بدون هیچ فعالیت زیادی یک لقمه آماده را می خورد و همه مواد غذایی یکجا به او می رسد و کل گله یک شکل غذا می خورند، روی ضریب تبدیل مواد غذایی اثرگذار است و کل گله به وزن هدف ما زودتر می رسد.