امضای سند ظرفیت سازی مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در حوضه کارون
امضای سند ظرفیت سازی مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در حوضه کارون

امضای سند ظرفیت سازی جنگل و مرتع: امضای سند ظرفیت سازی مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در حوضه کارون سند پروژه ظرفیت سازی برای اجرای مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در بالادست حوضه کارون با همکاری آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) امضا شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)، این سند را جایکا […]

امضای سند ظرفیت سازی جنگل و مرتع:
امضای سند ظرفیت سازی مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در حوضه کارون

سند پروژه ظرفیت سازی برای اجرای مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در بالادست حوضه کارون با همکاری آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) امضا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)، این سند را جایکا و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری امضا کردند.
رودخانه کارون از ۷ استان غربی کشور ایران سرچشمه می‌گیرد که حدود ۵۰ درصد از ظرفیت آبی آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
این حوضه آبریز در سال‌های اخیر به دلیل وقوع بلایای طبیعی از جمله فرسایش خاک، لغزش زمین، سیل ناشی از کاهش پوشش گیاهی سطح زمین، قطع بی‌رویه درختان و چرای مفرط دام به معضل کاهش ظرفیت حفظ منابع آب گرفتار شده است.
در این سند همکاری ذکر شده است که کارشناسان ژاپنی در حوزه مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع و آبخیزداری برای آموزش و ظرفیت‌سازی در ایران مستقر شوند و طرف ایرانی سالانه یک دوره آموزشی در ژاپن را بگذراند.
یوکی هارو کوبایاشی رئیس دفتر جایکا در ایران در مراسم امضای این سند گفت: شش ماه صرف مطالعات و امضای این سند شده است و با توجه به سابقه همکاری که از سال ۲۰۰۲ با ایران داریم و چهار پروژه پیش از این با ایران انجام داده‌ایم، به خاطر اهمیت رودخانه کارون اجرای پروژه مدیریتی بالادست سد کارون، ضروری است.
کوبایاشی اضافه کرد: ۷۰ هزار کیلومتر مربع از مناطق بالادست کارون با توجه به حجم عظیم آبی که ۷ استان را در ایران دربرمی‌گیرد، اجرای این طرح را ضروری کرده و اصلاح پروژه‌های آبخیزداری و روش‌های حفاظتی ضروری است.
به گفته کوبایاشی، پروژه مدیریت مشارکتی در جنگل‌های چهارمحال و بختیاری به عنوان طرح پایلوت به مدت ۶ و نیم سال اجرا شد که هدف آن احیاء و برگرداندن پوشش گیاهی در این استان بود و با اتمام این پروژه، منابع طبیعی این استان به عنوان دستگاه برتر در حوزه منابع طبیعی معرفی شد.