سرنوشتي كه آنفولانزا براي بازار مرغ رقم مي‌زند
سرنوشتي كه آنفولانزا براي بازار مرغ رقم مي‌زند

بازار مرغ ايران پيش از شيوغ آنفولانزا دچار مازاد توليد نسبت به تقاضا بود كه به نظر مي‌رسد با شيوع اين بيماري تقاضا براي اين محصول افت بيشتري كند و ابتدا تعدادي از مرغداري‌ها به اجبار دست از كار بكشند و در مرحله بعدي ايران ناچار به واردات شود. به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي […]

بازار مرغ ايران پيش از شيوغ آنفولانزا دچار مازاد توليد نسبت به تقاضا بود كه به نظر مي‌رسد با شيوع اين بيماري تقاضا براي اين محصول افت بيشتري كند و ابتدا تعدادي از مرغداري‌ها به اجبار دست از كار بكشند و در مرحله بعدي ايران ناچار به واردات شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از اقتصاد نيوز، چندي است كه موضوع شيوع ويروس آنفولانزاي پرندگان در استان مازندران مطرح شده است.

در پي انتشار اين ويروس، تعداد زيادي از مرغ‌هاي مشكوك به اين بيماري، معدوم شدند و كانون‌هاي خطر و بحران نيز شناسايي شده و طرح جمع‌آوري عرضه كنندگان غيرمجاز مرغ زنده در بازارهاي محلي و سنتي مازندران به اجرا در آمد.

به موجب هيمن موضوع، چندي پيش، حسين رضواني، مديركل دامپزشكي مازندران، جلوگيري و مبارزه با كشتار غيرمجاز و زنده فروشي مرغ و انواع ماكيان نظير اردك، غاز، بوقلمون، جوجه و ديگر پرندگان در بازار هاي سنتي و هفتگي استان مازندران را از اولويت‌هاي بسيار مهم دامپزشكي مازندران دانست و گفت: دامپزشكي بايد در حال حاضر با شدت و حدت بيشتري نسبت به جمع‌آوري اين واحدهاي غير مجاز و همچنين شناسايي و برخورد با خودروهاي عرضه مرغ زنده در سطح شهرها و روستاها اقدام كند.

وي با اشاره به احتمال بروز بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان در هنگام خريد مرغ زنده تاكيد كرده است كه مصرف‌كنندگان بايد مرغ مصرفي خود را از مراكزي كه تحت نظارت دامپزشكي هستند تهيه و در موقع تميز كردن حتما از دستكش استفاده كنند.

البته به گفته مسئولان جهاد كشاورزي مازندران اكنون آنفولانزاي مرغي به ايستگاه آخر رسيده و هم اكنون مهار شده است.

تاثير آنفولانزا بر قيمت مرغ
با گذر از بحث شيوع بيماري و خطري كه به موجب آن جان مردم را تهديد مي‌كند.‌يكي از موضوعات نگران كننده، بحث كمبود وايجاد مشكل در بازار مرغ مصرفي مردم است.

اكنون ماه‌‌هاست كه بازار مرغ در ايران دچار مشكل است. با توجه به افزايش تعداد پرورش‌دهندگان مرغ، مدتيست كه مرغ بيش از نياز مصرف كننده به بازار عرضه شده و با قيمتي پايين‌تر از هزينه توليد آن به‌فروش مي‌رسد.

شيوع بيماري آنفولانزاي پرندگان نيز عاملي شده كه مردم رغبت كمتري به خريد مرغ نشان دهند و احتمالي كه از پيش مي‌رفت تا قيمت مرغ در ماه رمضان حداقل به ميزان هزينه توليد آن – در حدود 7200 تومان برسد، محقق نشود و حتي قيمت آن از ماه‌هاي گذشته نيز پايين‌تر بيايد.

چند روز پيش نيز محمد يوسفي، رئيس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي كشور از محدود شدن صادرات مرغ از كشور در پي شيوع آنفلوانزا در مازندران خبر داد و گفت: شيوع اين بيماري سبب كاهش قيمت مرغ در بازار شده است.

محمد يوسفي، بيان كرد: بيشترين صادرات مرغ كشور به عراق بوده است ولي در حال حاضر اين كشور و همچنبين كشور آذربايجان به دليل شيوع آنفلوانزاي پرندگان در مازندران، واردات مرغ از ايران را محدود كرده‌اند.

با ادامه چنين وضعيتي و بي‌نتيجه ماندن درخواست هميشگي صاحبان صنايع مرغ مبني بر انجام حمايت‌هاي دولتي به نظر مي‌رسد كه بسياري از پرورش دهندگان مرغ ضرر كرده ورشكست شده و از چرخه توليد خارج شوند. در اين شرايط شايد بايد منتظر بود كه اقتصاد ايران با كمبود مرغ و به دنبال آن تبديل شدن به يك واردكننده مرغ روبه‌رو شود.