ایران، وابسته ترین کشور جهان به واردات روغن خام/ واردات دانه روغنی جایگزین روغن خام شود
ایران، وابسته ترین کشور جهان به واردات روغن خام/ واردات دانه روغنی جایگزین روغن خام شود

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه های روغنی مطرح کرد: ایران، وابسته ترین کشور جهان به واردات روغن خام/ واردات دانه روغنی جایگزین روغن خام شود   مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه های روغنی، ایران را یکی از وابسته ترین کشورهای واردکننده روغن خام جهان دانست و افزود: در صورت […]

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه های روغنی مطرح کرد:

ایران، وابسته ترین کشور جهان به واردات روغن خام/ واردات دانه روغنی جایگزین روغن خام شود

 

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه های روغنی، ایران را یکی از وابسته ترین کشورهای واردکننده روغن خام جهان دانست و افزود: در صورت ادامه این روند، صنعت دام و طیور کشور نیز صددرصد وارداتی می شود و شاید واردات گوشت به صرفه تر از تولید آن باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)، علیرضا مهاجر تصریح کرد: به جای واردات کنجاله سویا و روغن خام باید دانه های روغنی وارد کنیم تا علاوه بر استفاده از ظرفیت خالی کارخانه های روغن کشی، صنعت دام و طیور کشور از کنجاله آن برای واحدهای تولید استفاده کنند.

کشت ۳۰۰ هزار هکتار سویا در خوزستان

وی به شرایط مطلوب کشت سویا در کشور اشاره و به عنوان یک خبر خوب، اظهار کرد: امسال در بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از زمین های استان خوزستان کشت سویا فراهم شده است تا به عنوان کشت دوم پس از گندم مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بخشی از کمبود مواد اولیه کارخانه های روغن کشی نیز تامین شود.

مشاور حجتی ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده، به نظر من کشت این محصول به دلیل کم آب بر بودن می تواند به عنوان کشت دوم در بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی در کشور کشت شود و تا یک و نیم میلیون تن نیاز داخلی را تامین کند.

شرایط کشت آفتابگردان به عنوان تناوب کشت گندم فراهم شد

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی همچنین، به عنوان خبر خوش بعدی، از زمینه فراهم کردن شرایط مناسب کشت آفتابگردان در کشور مژده داد و گفت: خوشبختانه شرایط کشت محصول آفتابگردان در کنار کلزا فراهم شده است. آفتابگردان مهم ترین محصول در تناوب و پایداری کشت گندم و غلات به شمار می رود.

 

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: مصرف سالیانه روغن کشور یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن و ظرفیت کارخانه های روغن کشی بیش از سه میلیون تن است که انتظار می رود با همکاری دستگاه های مختلف این صنعت از رکود خارج شود.