۹۰ دقیقه گفتگوی صریح با مرد شماره یک دامپزشکی غیردولتی/ بررسی علت تاخیر در انتخابات و مهم ترین دستاوردها
۹۰ دقیقه گفتگوی صریح با مرد شماره یک دامپزشکی غیردولتی/ بررسی علت تاخیر در انتخابات و مهم ترین دستاوردها

در یک روز آفتابی زمستانی به سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران واقع در خیابان فلسطین انتهای کوچه شمشاد مراجعه کردیم و پس از گپ و گفتی دوستانه با مدیر خوش برخورد روابط عمومی و بین الملل این سازمان راهی اتاق مرد شماره یک نظام دامپزشکی شدیم.در بدو ورود با استقبال دکتر محمدرضا صفری روبرو […]

در یک روز آفتابی زمستانی به سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران واقع در خیابان فلسطین انتهای کوچه شمشاد مراجعه کردیم و پس از گپ و گفتی دوستانه با مدیر خوش برخورد روابط عمومی و بین الملل این سازمان راهی اتاق مرد شماره یک نظام دامپزشکی شدیم.در بدو ورود با استقبال دکتر محمدرضا صفری روبرو شدیم و این گفت و گوی ما حدود ۹۰ دقیقه به طول انجامید . به دلیل طولانی بودن این مصاحبه را در۲بخش متوالی تقدیم شما خواهیم کرد.

در این مصاحبه موضوعاتی نظیر؛انتخابات ،تعرفه های سال ۹۶،سایر رده ها ،ماده ۲ ،ماده ۱۹،مهم ترین دستاوردها و….مورد بررسی قرار گرفت که باهم میخوانیم.

بخش اول؛بررسی علل تأخیر انتخابات نظام دامپزشکی در استان ها ؛

دکتر محمدرضا صفری در این باره توضیحاتی به شرح زیر ارائه داد از جمله اینکه؛در مورد انتخابات خیلی صحبت شده ،مطالب گسترده ای در رسانه های تخصصی دامپزشکی مطرح شده و یکی از نکاتی که بعضاً نوشتند این بود که این دوره شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا. نمی خواهد انتخابات برگزار شود و یا مارا عامل تأخیر معرفی می کنند.خوب است که یک بار علت تأخیر واکاوی شده و نتیجه برای افکار عمومی منعکس شود.انتخاباتی در دوره سوم شورای استانی برگزار شد و بدنبال آن شورای مرکزی شکل گرفت.شورای مرکزی دوره چهارم نظام در مورد انتخابات رییس شورا دچار مشکل شد و شکایت به دیوان عدالت اداری برده شد و استعفای جناب آقای دکتر علوی (رییس سابق سازمان نظام دامپزشکی )منجر شد و بعد از آن با انتخاب مجدد شورای مرکزی بنده به عنوان رییس شورا و سازمان نظام دامپزشکی انتخاب شدم .این فاصله حدود ۵ سال به درازا کشید و این ۵ سال ،تأخیر در انتخابات شورای استانی را هم در پی داشت که در واضع ناشی از اختلاف حقوقی در انتخاب رییس شورای مرکزی بود .پس، بیان شدن این که علت ۸ سال تاخیر ما بوده ایم صحیح نیست چراکه فقط ۵ سال درگیر تعیین رییس شورای مرکزی بودیم.نکته دوم هم که اشاره می شود شوراهای استانی فاقد وجاهت قانونی هستند کاملاً اشتباه است .شوراهای استانی رسمی هستند و قانونی و از نظر استفساری مجلس را نیز در این خصوص اخذ کرده ایم و به استناد قانون تأسیس سازمان نظام تا تشریفات انتخابات این دوره به اتمام نرسد و انتخابات جدید برگزار نگردد ارکان سازمان پابرجاست .دوره چهارم شورای مرکزی با انتخاب بنده از خرداد سال ۱۳۹۳ آغاز شده است اگر فرض کنیم این دوره ۴ ساله باشد تا خرداد سال ۱۳۹۷ دوره چهارم شورا ادامه خواهد داشت .گروهی اعتقاد دارند این دوره از قبل تمام شده ولی با توجه به آنچه گفتم این ادعا صحیح نیست .

نگاه دیگر این است چون جناب آقای دکتر علوی عزل نشدند بلکه استعفا دادند ،دوره چهارم شورای مرکزی با انتصاب ایشان آغاز و در سال۹۶ پایان می یابد .ما در شورای مرکزی بنارا بر آغاز مدیریت آقای دکتر علوی گذاشتیم لذا قصد داشتیم انتخابات شورای مرکزی را در موعد مقرر برگزار کنیم که شنیدیم حکم دیوان عدالت اداری در ابطال بند ۸ آیین نامه تشکیلات شورای استانی نظام صادر و لذا تصمیم به برگزاری انتخابات استانی گرفتیم .

و اما چرا انتخابات در دوره ما به تأخیر افتاد؛

واقعیت این است با آغاز دوره چهارم شورای مرکزی و با برگزاری اولین جلسات به تلاش برای برگزاری سریع انتخابات استانی و رفع ایرادات آیین نامه قبلی از جمله نحوه انتخاب رییس شورای استانی بود که این از جمله موضوعات چالش بر انگیز بود وتعیین ایین نامه جدید نزدیک به ۸ جلسه به ظول انجامید .شورای مرکزی تصمیم گرفت تا بر اساس شرایط روز و اختیارات و مسئولیت ها در قانون جدید ،تشکیلات شورای استانی را ارتقاء دهد ، بطور مثال استانها دارای شورا و شعبه باشند،شیوه عزل رییس شورا و برخورد با تخلفات احتمالی شورا چگونه باشد؟شفاف سازی مسایل اداری و مالی چگونه باشد؟و….ویکی از نکات کلیدی در ماده ۸ آیین نامه جدید این بود که اعضای شورا از لحاظ حسن شهرت شغلی و اجتماعی چه ویژگی هایی داشته باشند ؟ ایین نامه مورد تصویب شورای مرکزی چندین ماه در وزارت جهاد کشاورزی بررسی و نهایتاً در اواخر سال ۹۴ و ما وارد فضای انتخابات شورای استانی شدیم . همه چیز داشت به درستی پیش میرفت،اوراق انتخابات چاپ شده بود، صندوق های اخذ رای از وزارت کشور تحویل گرفته شده بود و ….که به ناگاه برخی همکاران به شرط ۵ سال معترض شدند و در همین بین دستور توقف ماده ۸ ایین نامه با شکایت این افراد از سوی دیوان عدالت اداری صادر شد و متاًسفانه به رغم فراهم شدن همه شرایط برای برگزاری یک انتخابات خوب با دستور توقف دیوان عدالت اداری و به تبع آن توقف انتخابات این فرصت از خانواده دامپزشکی گرفته شد.معتقدم آیین نامه تصویب شده شورای مرکزی بسیار مترقی بوده و دیوان عدالت اداری اشکال شکلی بر این آیین نامه وارد نومده است و لذا این امر علت اصلی تأخیر انتخابات در این مرحله بوده است . در حال حاضر اصلاحیه آیین نامه نیز تقدیم وزارت جهاد کشاورزی شده و به طور مستمر پیگیر ابلاغ اصلاحیه آیین نامه برای برگزاری انتخابات هستیم و حتی شورای مرکزی تاریخ تقریبی انتخابات دوره چهارم شورای استانی را نیز تعیین کرده است .

از دکتر صفری سئوال کردیم مهم ترین دستاوردهای دوران مدیریت خودرا کدام ها می دانید ؟

وی اینگونه پاسخ داد که ؛ سئوال سختی هست و با توجه به دیدگاه های مختلف پاسخ های متفاوتی برای این میتوان داد.یادم هست در جایی گفتم مهم ترین دستاورد سازمان نظام دامپزشکی این است که نهادهای مختلف مارا به رسمیت شناختند و به ما اعتماد دارند .من اعتقاد دارم مهم ترین دستاورذد یک سمن این است که باورش کنند و ما امروز در شرایطی هستیم که نهادهای حاکمیتی مارا به عنوان یک )NGO( دارای هویت ،تشکیلات و جایگاه مهم در تصمیم گیری ها در حرفه دامپزشکی قبول داشته و از ما نظر می خواهند.وزرات جهاد کشاورزی در تمام جلسات و برای تنظیم تمام ایین نامه ها ، بخش نامه هاو دستورعملها ،مرکز پژوهش های مجلس و شورای آموزش و برنامه ریزی دامپزشکی وزرات علوم در حوزه های مرتبط از ما نظرخواهی می کنند .در فرهنگستان علوم به عنوان مدعو حضور داریم . کارگروه ماده ۲۱ قاونو افزایش بهره وری به درخواست سازمان نظام شکل گرفته و سازمان توانسته است موضوع پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی را به یک مطالبه جدی تبدیل نماید که این مهم در هیچ رشته ای در حوزه وزارت علوم دیده نمی شود . به رئیس جمهور محترم نامه نوشتیم و دغدغه های حرفه دامپزشکی را مطرح کرده ایم و طی نامه ای مطالبات خودرا خدمت رهبر معظم انقلاب عنوان کرده ایم که در هر دو مورد نامه های ما خوانده شد و مورد پیگیری قرار گرفت .لذا مهم ترین دستاورد برای ما مورد توجه واقعا شدن است ،از سوی دیگر توانستیم به پشتوانه همین جایگاه چندین آیین نامه مصوب کنیم که اشتغال زایی برای بخش کارشناسی و بهبود کیفیت تولیدات را فراهم می آورد.

به عنوان نمونه ؛ تصویب آیین نامه اجرایی ماده ۳ قاون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی که البته هنوز اجرایی نشده و معنی این ماده این است که هرکس بخواهد از حمایت ها و مشوق های دولت در بخش کشاورزی به عنوان اولویت استفاده کند باید کارشناسان تأیید صلاحیت شده سازمان های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان نظام دامپزشکی را به طرق عنوان شده به کار گیرد . و دیگر اینکه در برنامه ششم توسعه ما دو حکم گرفتیم و یاداوری میکنم کلمه (ما) اینجا به معنی همه ۳۶ هزار عضو خانواده نظام دامپزشکی است .یادم هست وقتی پیگیر تصویب ماده مربوط به بیمه مسئولیت حرفه ای در قانون برنامه ششم توسعه بودیم جناب آقای دکتر لاریجانی رییس محرتم مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس گفتند سازمان نظام دامپزشکی نامه داده و اظهار داشته این درخواست خانواده دامپزشکی است و ما باید آنرا گوش کنیم و همین بیمه مسئولیت حرفه ای دستاورد بزرگی برای ما بود که به عنوان وثیقه قرار تاًمین در دستگاه قضایی پذیرفته میشود که امیدواریم با کمک سازمان محترم دامپزشکی کشور هرچه سریعتر در کل کشور اجرایی شده و همکاران عزیز از مزایای آن بهره مند شوند.نظام های استانی فعال هستند و ما از بعد نیرو ، ساختار و امکانات تقویت شده ایم و خوشبختانه توانسته ایم قانون نظام جامع دامپروری را که در ده استان اجرایی شده بود در تمام استانها کامل اجرا کنیم و تاکنون نزدیک به ۶۰ هزار پروانه صادر یا تمدید نموده ایم . صدور پروانه های ماده ۵ قانون نظام جامع دامپروری به صورت الکترونیک ،اقدام بزرگ دیگری بود که امروز در قالب پنجره واحد در حال اجراست.

همچنین ماده ۲ قانون افزایش بهره وری با موضوع صدور انواع پروانه های صنفی تخصصی دامپزشکی را علیرغم مخالفت سازمان دامپزشکی اجرایی کردیم .

در خصوص صدور پروانه های صنفی تخصصی دامپزشکی توسط سازمان نظام دامپزشکی باید دقت کنیم که طبق قانون تاًسیس سازمان نظام وقانون افزایش بهره وری وظیفه سازمان نظام دامپزشکی نظام دادن به فعالیت های حرفه ای دامپزشکی تحت سیاست ها و ظوابط اعلامی سازمان دامپزشکی کشور میباشد توقف سازمان نظام دامپزشکی در حد دریافت حق عضویت از اعضا وانجام پاره ای از امور رفاهی هرگز مد نظر قانون گزار نبوده است.

در حوزه پزشکی نیز علارغم اینکه مانند بخش دامپزشکی قانون روشن در زمینه واگزاری اختیار صدور پروانه ها به سازمان نظام پزشکی ندارند اما توافق کردند که پروانه ها را نظام پزشکی صادر نمایند. یکی دیگر از دستاوردهای مهم ما این بود که از شخصیت حقوقی مستقل و غیردولتی سازمان نظام دامپزشکی با قدرت دفاع کردیم به عنوان مثال زمانی که سازمان محترم بازرسی کل کشور قصد ورود به سازمان نظام دامپزشکی را داشت ما از نظارت استقبال کردیم اما گفتیم آنچه را می پذیریم که در قالب قانون آمده باشد و نه فراتر از آن و این موضوع از طریق حقوقی پیگیری شد و چون سازمان نظام دامپزشکی سازمان مستقل غیردولتی بود و از دولت بودجه ای را دریافت نمی کرد از شمول ماده ۲ قانون سازمان بازرسی خارج تشخیص داده شد .ما سازمانی ۲۰ ساله و جوان هستیم لذا باید انتظارات از ما واقعی و بر اساس توان سازمان باشد .اعتقاد دارم بدون حضور اعضای محترم هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم و اعضا اگر کار اثر بخش می خواهند باید به ما اعتماد کنند و با ما همراه باشند . به عنوان نمونه فقط یک سوم اعضا به صورت فعال حق عضویت سالانه را پرداخت می کنند و بقیه غیرفعال هستند . ما طی چند سال گذشته ۱ ریال از دولت بودجه نگرفتیم و سازمان دامپزشکی هم به هر علتی کمکی در اختیار ما قرار نداد . اگر سازمان نظام منابع داشته باشد می تواند خدمات گسترده ای را در اختیار اعضای خود قرار دهد به طور مثال در استانها مشاوران حقوقی ،بیمه ای و مالی را به خدمت گرفته و در محافل مختلف از حقوق همکاران محترم دفاع کند تا مشکلات آنان کمتر شود . ما تنها حدود ۴ میلیارد تومان منابع داریم که بخش عمده آن صرف حقوق و هزینه های جاری ستاد سازمان و استانها می شود لذا انتظار کار بزرگ از نظام مشارکت جدی اعضا را می طلبد با قاطعیت می گویم هیچ نظامی به اندازه ما اختیارات و توانمندی قانونی ندارد ، مشکل عمده ما در عدم اجرای بسیاری از اختیارات قانونی است و آن هم حضور ۱۰۰ درصد سازمان دامپزشکی در کنار ما طلب میکند.شما امکانات و منابع چند صد برابری سازمان های نظام مهندسی ساختمان و نظام پزشکی را ملاحضه نمایید که با مشارکت اعضا و حمایت دستگاه متولی حاصل گردیده و به طبع آن خدمات بهتر و گسترده تری را میتوانند به اعضای خود ارائه نمایند . دوره مدیریت بنده سخت ترین دوره مدیریت در سازمان نظام دامپزشکی بوده است چراکه هیچ حمایتی از جانب سازمان دامپزشکی از ما صورت نگرفت و از این حیث سازمان نظام اسیب دید و بخش دامپزشکی هم البته اسیب دید . در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همگی عضو سازمان نظام دامپزشکی هستند و وزیر بهداشت هم با افتخار می گوید پروانه را از نظام پزشکی گرفته ام ولی این اعتقاد در سازمان دامپزشکی وجود نداشت . امید زیادی وجود دارد در دوره جدید مدیریت سازمان دامپزشکی این نگاه تغییر یابد .