چراغ بی فروغ مرغداران در شب عید
چراغ بی فروغ مرغداران در شب عید

در حالیکه شاهد افزایش قیمت ۳۰۰ تومانی برای هر کیلو ذرت دانه­ ای و ۴۰۰ تومان برای هر کیلو سویا در کمتر از سه ماه هستیم، مرغ تولید شده ، درب مرغداری حداقل ۳۰۰ تومان زیر قیمت تمام شده ، خریداری و مرغداران در تمامی استان­های کشور هر کدام با ضرایب تولید متفاوت به نسبت […]

در حالیکه شاهد افزایش قیمت ۳۰۰ تومانی برای هر کیلو ذرت دانه­ ای و ۴۰۰ تومان برای هر کیلو سویا در کمتر از سه ماه هستیم، مرغ تولید شده ، درب مرغداری حداقل ۳۰۰ تومان زیر قیمت تمام شده ، خریداری و مرغداران در تمامی استان­های کشور هر کدام با ضرایب تولید متفاوت به نسبت و با زیان مرغ خود را عرضه می­کنند.

حسن زاده مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان مازندران، ضمن بیان مطلب فوق یادآور شد: قیمت هر کیلو گوشت مرغ که کشتارگاه­ها خریداری می­کنند میان ۴۹۰۰ تا ۵۱۰۰ تومان است و مرغداران به ناچار با زیانی به طور متوسط ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان مرغ خود را با عرف و دریافت مبلغ آن بصورت مدت­ دار در اختیار آن­ها قرار می­دهند.

ایشان یادآور شد: آیا سزاوار است که تولید کننده­ ای که به امید شب عید و با هزاران نگرانی آن هم با خرید جوجه با قیمت گران و در جهت تامین نیاز مردم به یکی از پرمصرف­ترین مواد پروتئینی و در شرایط بحران قیمت تخم­ مرغ، اقدام به تولید گوشت مرغ کرده است اینگونه زیان ببیند؟

از حسن زاده سوال می­کنم گلایه شما از کیست و راه حلی که دارید چیست؟

می­گوید: الان ذرت ۱۱۰۰ تومان و سویا ۲۲۵۰ تومان به دست مرغداران می­رسد. جوجه خریداری شده بین ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان بوده است، با بهترین ضریب تبدیل، قیمت تمام شده مرغ میان ۵۳۰۰ تا ۵۴۰۰ تومان برای هر کیلو خواهد بود. یعنی مرغداران در حال حاضر دارند زیان می­کنند. آیا دولت که مسئول تنظیم بازار است مسئولیتی ندارد و نباید پاسخگو باشد؟

وی یادآور شد انتقاد دیگر، از رییس صنف پرنده و ماهی تهران است که فقط به فکر سود خودشان هستند و در میدان بهمن مرغ را ۶۵۰۰ عرضه می­کنند و در میادین میوه و تره­ بار ۷۲۰۰ به دست مردم می­رسد. به عبارتی در این زنجیره همه حلقه ها سود می­برند بجز تولید کننده ها. آیا این است سیاست حمایت از تولید داخل؟

حسن زاده با انتقاد شدید از وضع موجود گفت: آیا باید انتظار داشت مرغداران زیان دیده در سال آینده نیز جوجه ­ریزی کنند؟ مسلما با افت تولید و بحران عرضه گوشت مرغ مواجه خواهیم شد. شاید آقایان در فکر واردات گوشت مرغ هستند!

حسن زاده گفت: فغان مرغداران به آسمان بلند شده است، همگی گلایه دارند و از وضع موجود انتقاد می­کنند.

حسن زاده در پایان یادآور شد: چرا ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از تولید و مصرف کنندگان هنگامیکه قیمت علوفه و نهاده ها افزایش می یابد حضور ندارند، طبعا” لازم است مردم و دولت بدانند که مرغداران در چنین شرایطی چقدر زیان می بینند.