زنجیره تولید ما واقعی است، صوری نیست
زنجیره تولید ما واقعی است، صوری نیست

محمد شهرآبادی، مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران رفسنجان: زنجیره تولید ما واقعی است، صوری نیست   شرکت تعاونی مرغداران رفسنجان در سال ۱۳۶۲ تاسیس شد. این شرکت با وجود ۱۳۵ مرغداری فعال، سالانه ۱۲/۵۰۰ تن گوشت و ۶ هزار تن تخم مرغ تولید می کند. این تعاونی بدون بهره گرفتن از وام های بانکی و کمک […]

محمد شهرآبادی، مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران رفسنجان:

زنجیره تولید ما واقعی است، صوری نیست

 

شرکت تعاونی مرغداران رفسنجان در سال ۱۳۶۲ تاسیس شد. این شرکت با وجود ۱۳۵ مرغداری فعال، سالانه ۱۲/۵۰۰ تن گوشت و ۶ هزار تن تخم مرغ تولید می کند. این تعاونی بدون بهره گرفتن از وام های بانکی و کمک های دولتی توانسته تمام امکانات یک زنجیره تولید را از سفارش جوجه یک روزه، تا تهیه نهاده ها، کشتار، بسته بندی و در نهایت ارائه به بازار مصرف فراهم آورد. محمد شهرآبادی، مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران رفسنجان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) در این باره توضیح می دهد.

شرکت تعاونی مرغداران رفسنجان از چه سالی آغاز به کار کرده است؟

تعاونی در سال ۱۳۶۲ تاسیس شد و از آن سال به بعد، تقریبا تا سال ۹۲ بخش های مختلف آن تکمیل شده است. این بخش ها شامل توزیع جوجه، فروشگاه لوازم آبخوری و دان خوری، کارخانه خوراک، کشتارگاه، بسته بندی و فروشگاه های سطح شهر می شود.

زنجیره تولید تعاونی از چه مرحله ای آغاز می شود؟

زنجیره تولید از زمانی آغاز می شود که مرغدار سفارش جوجه یک روزه به تعاونی می دهد. شرکت تاریخ تحویل جوجه یک روزه به مرغدار را به همراه نوع جوجه مشخص می کند و در زمان مقرر آن را تحویل می دهد.

چه امکانات و خدماتی را به مرغداران ارائه می دهید؟

همه امکانات موردنیاز مانند پوشال، هیتر، لوازم و… را در اختیار مرغداری ها قرار می دهیم. مرغداران سفارش ذرت، سویا یا دان آماده می دهند و شرکت این نهاده ها را نیز به آنها تحویل می دهد. در طول دوره پرورش هم هر مشکلی از نظر مالی یا دارویی داشته باشند، به آنها کمک می کنیم. وقتی مرغ ها آماده کشتار می شوند، مرغداری ها به ما اعلام می کنند و در کشتارگاه تعاونی کشتار صورت می گیرد.

آیا بسته بندی مرغ و ارائه به بازار نیز توسط تعاونی انجام می شود؟

یکصد واحد فروشگاه در سطح شهر و روستاهای اطراف داریم و مرغ را به صورت بسته بندی های فیله، ران و شنیسل به بازار ارائه می دهیم. همه مراحل توسط شرکت انجام می شود. مطالبات مرغداران نیز فردای همان شبی که بارگیری صورت می گیرد، به حسابشان مرغدار واریز می شود.

به طور میانگین روزانه چقدر کشتار دارید؟

به نیاز شهر بستگی دارد اما به طور میانگین هر شب حدودا ۴۰ تا ۵۰ تن کشتار داریم.

آیا از امکانات دولتی و وام های بانکی بهره مند شده اید؟

از هیچگونه امکانات دولتی استفاده نکردیم. وزارت جهاد کشاورزی و فرمانداری همکاری های لازم را با ما داشته اند اما به لحاظ مالی از هیچ بانکی کمکی نگرفتیم.

با این وجود، هزینه هایتان چگونه تامین می شود؟

این امکانات متعلق به مرغداران است. سود آن هم آخر سال به خود مرغدار بازمی گردد و دلالی در این میان وجود ندارد. همیشه مرغ زنده ای که از مرغدار می گیریم نسبت به شهرهای همجوارمان ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان قیمت بالاتری دارد و در بازار هم حداقل قیمت گوشت ۲۰۰ تومان ارزانتر از شهرهای اطراف است.

همه امکانات را در اختیار مرغدار قرار می دهیم و از آنها یک ریال پول تا زمان عرضه مرغ به بازار دریافت نمی کنیم. در واقع هزینه های از طریق فروش مرغ در بازار تامین می شود. وقتی تمام مراحل هزینه های دان، لوازم مرغ و فروش مرغ پشت سر گذاشته شد، پول برداشت می شود. مرغدار هیچ پولی در زمان پرورش به ما نمی دهد.

نوسانات نرخ ارز چه تاثیری در تولید مرغ تعاونی گذاشته است؟

نوسانات نرخ ارز در تولید ما اثری نداشته است، تنها قیمت ها را بالاتر برده است. البته تهیه مواداولیه به علت بالاتر رفتن قیمت ها سخت تر می شود اما شرکت به روال سابق جوجه ریزی انجام می دهد.

آیا تعاونی مرغ سایز هم صادر می کند؟

تعاونی با شرکت پشتیبانی قرارداد دارد، زمانی که قیمت پایین می آید و میزان تولید بالاست، مرغ را به صورت سایز کشتار می کنیم و تحویل شرکت پشتیبانی می دهیم. البته با تحویل مرغ سایز به جای پول نهاده هایی مانند ذرت و سویا دریافت می کنیم.

حضور وزیر جهاد کشاورزی و بازدید از زنجیره تولید شرکت چقدر بر کارتان اثرگذار بود؟

زمانی که رئیس جمهوری به کرمان آمده بودند، وزیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان آمدند. وزیر از تمامی مراحل کار در زنجیره تولید تعاونی بازدید کردند. تشویق ایشان باعث دلگرمی ما بود و بر کار و روحیه مان خیلی اثر داشت. زنجیره تولید ما واقعی است، صوری نیست. خود وزیر هم باورشان نمی شد که چنین امکاناتی داریم.

آیا وزیر قول مساعدت و همکاری نیز به تعاونی داد؟

مرغداری های ما مشکل گاز دارند و شرکت گاز منطقه کوتاهی می کند. قرار شد با معاون وزیر نفت در تهران جلسه ای داشته باشیم و در این زمینه کمک هایی صورت بگیرد. همچنین درباره پروانه تولید که چهار ساله است، قول مساعدت داده شد که این زمان بیشتر شود.

گفت و گو: مونا اشرف زاده