به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها ، احتمال شیوع بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه – کنگو بیشتر می شود. دکتر محمود رضا وفایی گفت : نیاز است دامداران، کارگران دامداری‌ها، ذبح کنندگان ، کارگران کشتارگاه‌ها، قصابان و تمام افراد […]

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها ، احتمال شیوع بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه – کنگو بیشتر می شود.

دکتر محمود رضا وفایی گفت : نیاز است دامداران، کارگران دامداری‌ها، ذبح کنندگان ، کارگران کشتارگاه‌ها، قصابان و تمام افراد مرتبط با دام، بیشتر از دیگر افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وفایی از دامداران خواست : از نقل و انتقال، خرید و فروش دام های مشکوک و غیر بومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنند، با استفاده از سموم مناسب ،دامها و جایگاههای دامی را بطور مستمر سم پاشی نمایند و از جدا سازی و له کردن کنه های موجود روی بدن دامها جدا خودداری نمایند.

وفایی گفت : با توجه به این که تماس انسان با خون و بافت های آلوده دام می تواند برای انسان بیماری زا باشد بنابراین هنگام خردکردن گوشت حتما بایستی از دستکش استفاده شود .

وی توصیه نمود: شهروندان از گوشت های بدون برچسب و مهر دامپزشکی استفاده نکنند و درصورت استفاده از گوشت دام قربانی در مراسم و اعیاد، پیش از مصرف حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال (در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد ) نگهداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت : شاغلین در کشتارگاه های دام در صورت ایجاد زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و یا بروز علایم بیماری شامل تب بالا، دردهای عضلانی و سر درد، پرخونی مخاط چشم و خونریزی عمومی در بدن در اسرع وقت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.