کمبود نیروی انسانی و اعتبارات دامپزشکی استان تهران/ ۲۸ درصد عملیات دامپزشکی کشور در تهران انجام می شود
کمبود نیروی انسانی و اعتبارات دامپزشکی استان تهران/ ۲۸ درصد عملیات دامپزشکی کشور در تهران انجام می شود

مدیرکل دامپزشکی استان تهران مطرح کرد؛ کمبود نیروی انسانی و اعتبارات دامپزشکی استان تهران/ ۲۸ درصد عملیات دامپزشکی کشور در تهران انجام می شود مدیرکل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه بین ۲۵ تا ۲۸ درصد عملیات دامپزشکی کشور در استان تهران انجام می شود، گفت: با توجه به سنگینی حجم وظایفی که در لیست […]

مدیرکل دامپزشکی استان تهران مطرح کرد؛

کمبود نیروی انسانی و اعتبارات دامپزشکی استان تهران/ ۲۸ درصد عملیات دامپزشکی کشور در تهران انجام می شود

مدیرکل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه بین ۲۵ تا ۲۸ درصد عملیات دامپزشکی کشور در استان تهران انجام می شود، گفت: با توجه به سنگینی حجم وظایفی که در لیست مسئولیت های دامپزشکی استان تهران قرار داد، این مقدار کمبود نیروی انسانی و اعتبارات دور از انتظار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از روابط عمومی نظام دامپزشکی استان تهران، ولی الله واعظی در خصوص چالش های پیش روی دامپزشکی گفت: ساختار دامپزشکی استان تهران مظلوم واقع شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران با تاکید بر اینکه بین ۲۵ تا ۲۸ درصد عملیات دامپزشکی در استان تهران انجام می شود به سرخط‌ هایی از وظایف دامپزشکی استان تهران اشاره کرد و گفت: در برخی حوزه‌ها تمامی عملیات واردات، خروج و ترخیص دارو و واکسیناسیون مربوط به استان تهران است.

وی افزود: همچنین صدور تمامی vip های بهداشتی و مجوزهای واردات که بیش از ۱۰ میلیون تن است و مجوز بیش از ۷۶ درصد صادرات فراورده های دامی توسط استان تهران صادر می شود.

او ادامه داد: بیش از ۷۶ درصد کارخانجات داروسازی دامی در استان تهران قرار دارد و ۲۶ کارخانه داروسازی با ۲۹۱ قلم کالا داریم که مقام اول کشوری را کسب کرده‌اند. همچنین ۲۲ مرکز پخش سراسری داروهای دامی و واکسن و ۱۴ مرکز پخش در استان فعالیت دارند.

وی در بخشی دیگری از صحبت های خود گفت: نزدیک ۶۷۰۰ مرکز وسیع عرضه مواد غذایی مانند هایپرمارکت ها و ۱۸۰ واحد بسته بندی فراورده های دامی داریم که روزانه بیش از هزار تن گوشت قرمز و سفید تحت نظارت دامپزشکی استان تهران بسته بندی و عرضه می کنند.

واعظی با بیان اینکه بیش از یک چهارم دامپزشکان کشور یعنی بیش از ۴ هزار دامپزشک در استان تهران مستقر هستند، گفت: در ماده ۱۹ حدود ۱۹۰۰ نفر حقوق بگیر در کشتارگاه ها داریم. همچنین حدود ۱۴ میلیون قطعه طیور تخم گذار در استان تهران داریم که مقام اول تولید کشور را دارد.

به گفته واعظی ۳۸ درصد جمعیت گاو اصیل کشور با تولید سالانه بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر شیر در تهران قرار دارد که مقام اول در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: تهران در بحث آبزیان تولیدات بالایی دارد که از لحاظ کمی در رتبه چهارم کشوری قرار گرفته است. همچنین در بحث ماهیان زینتی هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی مقام اول کشور را کسب کرده ایم. بیش از ۲۶ درصد دام سبک کشور در کشتارگاه های تهران و همچنین ۱۸ درصد دام های سنگین در تهران کشتار می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران با اشاره به اینکه یک پنجم جمعیت کشور در استان تهران ساکن است، گفت: امنیت غذایی این جمعیت از مزرعه تا سفره برعهده دامپزشکی استان تهران است. همچنین موضوع مبارزه با بیماری های مشترک نوپدید و نوظهور در تهران یک پایلوت کشوری است و کارهای زیادی در این حوزه انجام شده است.

واعظی با ابراز گلایه از کمبود اعتبارات و نیروی انسانی گفت: با وجود این همه کار و مسئولیت در استان تهران اما متاسفانه شاهد کمبود نیروی انسانی در استان هستیم به اندازه ای که شاید بتوان گفت نیروی انسانی در استان تهران با این همه حجم کاری برابر است با نیروهای انسانی در استانهایی که شاید یک تا دو درصد از وظایف و مسئولیت های استان تهران را داشته باشند. وضعیت اعتبارات ملی و عمرانی و هزینه ای نیز به همین ترتیب است.

وی در توضیح بیشتر گفت: این مورد در حال پیگیری است که بتوانیم ساختار نیروی انسانی را ارتقا دهیم. هماهنگی هایی با سازمان مدیریت استان و سازمان دامپزشکی انجام شده است. این حساسیت ها را دیگران ندیده اند و بزرگ نکرده اند تا بدانند استان تهران با ۲۵ درصد وظایفی که بر دوش دارد با چه مشکلاتی دست به گریبان است.

واعظی مشکلات بخش خصوصی را یکی دیگر از چالش های حوزه دامپزشکی استان تهران دانست و افزود: حدود ۴ هزار دامپزشک در استان تهران در حوزه بخش خصوصی فعالیت دارند. هر چند که زیرمجموعه سازمان نظام هستند اما نظارت های عالیه این موارد بر عهده دامپزشکی استان تهران است.

مدیر کل دامپزشکی استان تهران یکی دیگر از دغدغه های بهداشتی اداره کل را ساماندهی کشتارگاه های طیور استان برشمرد و بر لزوم استفاده از مرغ استحصال شده توسط خط تخلیه اندورنه اتوماتیک در کشتارگاه های طیور به منظور کاهش میزان آلودگی محصولات تولیدی تاکید کرد.

وی در توضیح بیشتر گفت: مقرر شده پس از تجهیز کشتارگاه های طیور به خط تخلیه اندرونه اتوماتیک در آینده نزدیک تمامی شرکت های بسته بندی مستقل و وابسته به عرضه ملزم به تامین مرغ مصرفی در شرکت های بسته بندی از مرغ استحصال شده به روش تخلیه اندورنه اتوماتیک باشند و همچنین هماهنگی بین بخشی با سایر دستگاههای اجرایی استان تهران جهت اجرای بهتر و به موقع طرح انجام پذیرد.

تعامل اداره کل با نظام دامپزشکی استان تهران بی سابقه است

ولی الله واعظی با بیان اینکه تعامل اداره دامپزشکی با نظام دامپزشکی استان تهران بی سابقه است، یادآور شد: این تعامل در همه استان ها وجود دارد اما یک فرصت تاریخی برای استان تهران پیش آمد که بتوانند تعاملات خوبی با هم داشته باشند.
وی از تعامل بالای دستگاه های مربوطه با هم یاد کرد و گفت: یکی از وظایف حاکمیتی ما یعنی ماده ۲ و ماده ۵ که صدور پروانه ها بود را به نظام دامپزشکی واگذار کردیم. این مورد یکی از وظایف حاکمیتی ما است که به بخش خصوصی دادیم و باید یک تعامل بسیار بالای بین بخشی وجود داشته باشد.
واعظی با اشاره به انتخابات اخیر نظام و شورای جدید نظام دامپزشکی استان تهران گفت: در حال حاضر آقای دکتر سلامتی ریاست نظام دامپزشکی استان تهران را برعهده گرفته اند که عضو شورای مرکزی نظام هم هستند. خود بنده هم عضو انتصابی همین شورای استان تهران و به نوعی عضو انتخابی شورای مرکزی دامپزشکی کشور نیز هستم. به همین دلیل تعامل بسیار خوبی ایجاد شده که انشالله طی ۴ سال ماموریت نظام دامپزشکی استان تهران بتوانیم انتظارات بخش خصوصی، مردم و حاکمیتی را برآورده کنیم.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران در خصوص برنامه های پیش رو گفت: در حال حاضر کار ترخیص تمام ورودی و خروجی های گوشت گرم در فرودگاه امام و پایانه شهریار را داریم، همچنین ورود و خروج واکسن و موارد دیگر را نظارت می کنیم.
وی تجهیز و به روز رسانی نیروی انسانی را از دیگر اقدامات اداره کل دانست و افزود: توانمندسازی نیروی انسانی تشکیلات دامپزشکی از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.
واعظی با اشاره به پیگیری مطالبات بخش خصوصی نظام دامپزشکی گفت: عملیاتی کردن واقعی ماده ۱۹ دامپزشکی با تعاملی که با سازمان نظام داریم جزو اولویت های ما است. پیگیری و استانداردسازی کامل کشتارگاه ها به خصوص کشتارگاه های طیور مورد دیگری است که در حال اجرایی کردن آن هستیم.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران مهم ترین موضوع در دست اقدام را مبارزه با بیماری های مشترک مخصوصا در بحث آنفولوانزا دانست و توضیح داد: در این حوزه در استان تهران خیلی موفق عمل کردیم. معمولا بیماری از تهران شروع می شد اما امسال با نظارت ها و ممیزی های دقیقی که در مرغداری ها صورت گرفته است نقاط بحران و نقاط خطرخیز را شناسایی، رصد و اصلاح کردیم. روی بحث بیماری های سل و غیره هم برنامه های ویژه ای داریم که بیشتر بتوانیم مشکلات را رصد کنیم.
واعظی در بخش دیگری از صحبت های خود به تقسیم بندی دامپزشکی شهر تهران به ۴ منطقه اشاره و تصریح کرد: تهران کلان‌شهر بزرگی است که رفت و آمد از یک سر تهران به سمت دیگر آن چند ساعت طول می کشد. در تهران نظارت و امنیت غذایی نزدیک به ۵ هزار مرکز عرضه مواد غذایی را بر عهده داریم. به همین دلیل احساس ما این بود که در خصوص نظارت های امنیت غذایی لازم است مناطق را به ۵ منطقه شرق، غرب، شمال، جنوب و یک منطقه مرکز تقسیم بندی کنیم.
وی ادامه داد: رایزنی هایی با شورای شهر و شهرداری انجام و در حال عملیاتی شدن است. اولین مرکز در شرق تهران هفته آینده افتتاح خواهد شد که بتوانیم نیروهای انسانی که به کار می گیریم نزدیک به عملیات نظارتی باشند و مشکلات تردد وجود نداشته باشد و نظارت ها به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد.
واعظی در پایان یادآور شد: استان تهران بیش از ۴۰۰ واحد درمانگاه دامپزشکی، ۲۲ بیمارستان دام های کوچک و حدود هزار مورد اشتغال در درمان دارد که باید نظارت روی آنها صورت بگیرد. مشکلاتی در این حوزه وجود داشت که با کارهای انجام شده امید است در عملیات بهداشتی موثر واقع شود.