کاهش ۶۰ درصدی صادرات زیتون/تحمیل هزینه ۲۷ میلیون دلاری به صنعت کشاورزی اسپانیا
کاهش ۶۰ درصدی صادرات زیتون/تحمیل هزینه ۲۷ میلیون دلاری به صنعت کشاورزی اسپانیا

تعرفه های امریکا تجارت زیتون اسپانیا را به چالش کشید؛ کاهش ۶۰ درصدی صادرات زیتون/تحمیل هزینه ۲۷ میلیون دلاری به صنعت کشاورزی اسپانیا تعرفه هایی که ایالات متحده امریکا سال گذشته بر زیتون اسپانیا اعمال کرده است، هزینه ۲۷ میلیون دلاری به این صنعت تحمیل کرد که تاثیرات بلندمدتی بر مناطق تولید این محصول نیز […]

تعرفه های امریکا تجارت زیتون اسپانیا را به چالش کشید؛

کاهش ۶۰ درصدی صادرات زیتون/تحمیل هزینه ۲۷ میلیون دلاری به صنعت کشاورزی اسپانیا

تعرفه هایی که ایالات متحده امریکا سال گذشته بر زیتون اسپانیا اعمال کرده است، هزینه ۲۷ میلیون دلاری به این صنعت تحمیل کرد که تاثیرات بلندمدتی بر مناطق تولید این محصول نیز خواهد داشت.

به گزارش بخش بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از BBC، آنتونیو دِ مورا، دبیر کل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زیتون (ASEMESA)، در این باره گفت: «پرورش زیتون یکی از صنایع مهم اندلس و مناطق مجاور آن به شمار می رود؛ جایی که مشاغلی اندکی برای جایگزینی این صنعت وجود دارد.»

وی ادامه داد: «برداشت زیتون سیاه به دلیل کاهش تقاضا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. جایگزینی بازاری مانند ایالات متحده امریکا در کوتاه مدت و میان مدت کار آسانی نیست.»

ایالات متحده امریکا در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸، تعرفه هایی را بر واردات زیتون سیاه از اسپانیا اعمال کرد که ادعا می شد کمتر از ارزش بازار به فروش می رسد. امریکا تعرفه ۲۵٫۵ درصدی برای مقابله با تخلفات ادعا شده (دامپینگ) و همچنین تعرفه اضافه ۲۷٫۰۲ درصدی برای مقابله با آنچه که واشنگتن آن را یارانه های ناعادلانه اتحادیه اروپا می داند، وضع کرد.

به گزارش انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زیتون، صادرات زیتون سیاه از زمان اعمال تعرفه ها ۶۰ درصد کاهش یافته است.

اسپانیا بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زیتون در جهان است. این کشور در سال ۲۰۱۷ و پیش از وضع تعرفه ها،  ۶۷٫۶ میلیون دلار زیتون به ایالات متحده امریکا صادر کرد.

دِ مورا در این باره گفت: «اگر تعرفه های گمرکی باقی بماند، قطعا بخش عمده ای از بازار زیتون سیاه ایالات متحده را از دست خواهیم داد.»

در ماه ژانویه، سیسیلیا مالمستروم، کمیسیونر تجاری اتحادیه اروپا از سازمان تجارت جهانی (WTO) درخواست کرد تا به این موضوع رسیدگی کند.

او این تعرفه ها را «اثبات نشدنی، غیرقابل قبول و بر خلاف قوانین» سازمان تجارت جهانی دانست.

تاماس گارسیا آذکاراته، محقق شورای تحقیقات ملی اسپانیا، می گوید: «زیتون بهانه است. ایالات متحده از وضع تعرفه بر زیتون به عنوان راهی برای حمله به سیاست مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا (CAP) که به کشاورزان کمک مالی ارائه می دهد، استفاده می کند.»

ایالات متحده و اروپا ۶۰ روز زمان دارند تا درباره مسئله زیتون اسپانیا به توافق برسند، اگر این اتفاق رخ ندهد، اتحادیه اروپا می تواند یک هیات از قضات سازمان تجارت جهانی را برای صدور حکم تقاضا کند.

البته نکته اینجاست که ایالات متحده امریکا از انتصاب قضات در دادگاه عالی سازمان تجارت جهانی، منع شده است.

ایالات متحده امریکا قضات سازمان تجارت جهانی را به تخطی از پرونده ها متهم کرده است، اما بعضی از کشورها معتقدند این بخشی از تلاش این کشور برای شکستن قوانین WTO است که ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آن را «بدترین قراردادی که تاکنون بسته شده است» نامید.