برگزاري گردهمايي موسسه تحقيقات واكسن و سرم  سازي رازي با كارشناسان طيور خراسان رضوي
برگزاري گردهمايي موسسه تحقيقات واكسن و سرم  سازي رازي با كارشناسان طيور خراسان رضوي

به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران (اگنا)، در حاشيه يازهمين نمايشگاه دام و طيور مشهد گردهمايي موسسه واكسن و سرم سازي رازي با دامپزشكان، كلينيسين ها و كارشناسان طيور در محل هتل توريست توس مشهد برگزار گرديد. در اين سمينار كه با حضور 100 دامپزشك ، كلينيسين  و كارشناس علوم دام و طيور برگزار […]

به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران (اگنا)، در حاشيه يازهمين نمايشگاه دام و طيور مشهد گردهمايي موسسه واكسن و سرم سازي رازي با دامپزشكان، كلينيسين ها و كارشناسان طيور در محل هتل توريست توس مشهد برگزار گرديد.

در اين سمينار كه با حضور 100 دامپزشك ، كلينيسين  و كارشناس علوم دام و طيور برگزار گرديده بود آخرين اطلاعات و تحقيقات  كاربردي در ارتباط با كارآزمايي واكسن گامبورو و انواع ويروسهاي آنفلوانزا در دنيا و ايران و راههاي مقابله با آن مطرح گرديد.

نخستين سخنران اين همايش دكتررضا طرقي بود كه سخنراني خود را با عنوان «كارآزمايي باليني واكسن گامبوروي موسسه رازي در ايران» آغاز نمود و گفت : واكسن گامبورو با مصرف ساليانه 3 ميليارد دز پرمصرف ترين واكسن دام و طيور در سطح كشور مي باشد. در سالهاي گذشته اين واكسن درداخل كشور توليد نمي شد  و مجبور به واردات آن بوديم كه خوشبختانه اين واكسن با همت موسسه رازي درداخل توليد و به مرز خودكفايي رسيديم.

عضو هيات علمي موسسه رازي شعبه مشهد افزود: به منظور معرفي اين محصول جديد به كلينيسين ها مجبور به انجام آزمايشات كارآزمايي باليني در سطح فارم هاي كشور بوديم كه با كمك 4 دانشگاه معتبر داخلي و همچنين بخش خصوصي دو استان ، جمعا در 6 استان اين طرح اجرا گرديد.

وي افزود: نتايج جمع بندي اطلاعات بدست آمده در سطح 6 استان مذكور در مقايسه با واكسن مشابه پرمصر ف خارجي نشان داد كه عملا در برخي از حوزه ها واكسن داخلي به مراتب پر اثر تر از مشابه خارجي آن است وروي هم رفته مشخص شد كه اين دو مورد واكسن همانند هم عمل مي كنند و در مجموع در آزمايشات كلينيكي اثر يكساني دارند.

طرقي با اعلام 40 درصد ارزانتر بودن نمونه داخلي از مشابه خارجي آن افزود: نتا يج اين تحقيقات در اختيار كلينيسين ها قرار گرفت تا آنها به محصول توليد داخلي بتوانند اعتماد كنند كه با خيالي آسوده در سطح گله هاي تحت نظرشان از اين واكسن استفاده كنند.

سخنران بعدي دكتر عبدالحميد شوشتري بود كه در ارتباط با «مروري بر آنفلوانزاي حاد پرندگان»  وضعيت سويه هاي مختلف آنفلوانزا و انتشار آن در نقاط مختلف دنيا و ايران را مورد ارزيابي قرار داد و اطلاعاتي در اين زمينه به حاضرين ارايه داد .
وي افزود: سويه هاي مختلفي از اين ويروس در سراسر جهان منتشر شده است ولي براي نخستين بار ويروس H5N1  در هنگ كنگ رويت شد كه در آن سال از 18 انسان آلوده 6 نفر مردند. سويه ديگري از آنفلوانزا  H7N7  بود كه در سال 2003 در هلند مشاهده شد كه در اثر آن يك دامپزشك جان خود را از دست داد.

وي تصريح كرد: خطرناكترين نوع آنفلوانزا سويه H7N9  بود كه در اواخر 2013 رويت شد و با اينكه در پرندگان زياد تاثير گذار نبود در انسان بسيار خطرناك ظاهر شد و باعث مرگ و مير هاي بسياري در بين انسان شد.

وي ادامه داد: پرندگان وحشي و آلوده عامل اصلي شيوع اين ويروس هستند. اولين شيوع آنفلوانزا در ايران اواخر سال 84 با سويه H5N1  بود كه از منشا جنوب غربي آسيا و از طريق پرندگان مهاجر وارد ايران شد.

وي افزود: بدليل نزديك بودن علايم اين بيماري با نيوكاسل به راحتي قابل تمايز با آنفلوانزا نيستند و از آنجاييكه اين بيماري قابل انتقال به انسان مي باشد تنها مرجعي را كه ميتواند در مورد آن اظهار نظر و مديريت كند سازمان دامپزشكي است.

اين استاد دانشگاه اضافه كرد: دومين و سومين شيوع در مازندران در سالهاي 1389  و 1394 روي داد كه هر دو سويه هاي جديدي بودند.در هر دو مورد فوق ردپايي از جوجه اردكهايي از مبدا ورامين وارد بازارهاي محلي شده بودند و  در منازل روستايي پرورش داده مي شدند ديده مي شد. اين جوجه اردك ها  نسبت به آنفلوانزا بسيار حساس بودند و از آنها بعنوان دليلي براي انتشار در سطح پرندگان سنتي نام برده مي شود ولي در اين زمينه بايد بيشتر تحقيق شود تا صحت اين ادعا به اثبات برسد.

در پايان گردهمايي كه با استقبال و حضور فعال دامپزشكان ، كليسيين ها و كارشناسان روبرو گرديد جلسه پرسش و پاسخ با حضور محققين و اعضا هيات علمي موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي انجام شد كه در اين جلسه به پرسشها و ابهامات كارشناسان حاضر پاسخ داده شد .