دستورالعمل حمایت از دامداران تولیدکننده شیر خام توسط معاون وزیر صادر شد
دستورالعمل حمایت از دامداران تولیدکننده شیر خام توسط معاون وزیر صادر شد

امید گیلان‌پور معاون وزیر طی نامه‌ای به رؤسای سازمان جهاد کشاورزی تمام استان‌های ایران؛ دستورالعمل حمایت از دامداران تولیدکننده شیر خام را ابلاغ کرد.

دستورالعمل حمایت از دامداران تولیدکننده شیر خام توسط معاون وزیر صادر شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛ امید گیلان‌پور معاون وزیر طی نامه‌ای به رؤسای سازمان جهاد کشاورزی تمام استان‌های ایران؛ دستورالعمل حمایت از دامداران تولیدکننده شیر خام را ابلاغ کرد.

متن این دستورالعمل به شرح زیر می‌باشد:

جناب آقای دکتر مهاجر

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان

جناب آقای دکتر یوسفی

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی

جناب آقای مهندس سعیدی

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان

جناب آقای مهندس منوچهری

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر

جناب آقای مهندس میرعماد

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان

جناب آقای مهندس رضوانی جلال

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان همدان

جناب آقای مهندس باقرزاده همایی

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان

سرکار خانم مهندس خمسه

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین

جناب آقای مهندس آنجفی

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی

جناب آقای مهندس نیک شاد

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل

جناب آقای مهندس فتحی

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی

جناب آقای مهندس شهیدی فر

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران

جناب آقای مهندس تاج‌الدینی

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان کهکیلویه و بویراحمد

جناب آقای دکتر ابراهیمی

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری

جناب آقای دکتر مخبر

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان البرز

جناب آقای دکتر فصاحت

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان تهران

جناب آقای وکیلی

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان یزد

جناب آقای کرامتی

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی

جناب آقای مهندس طمراسی

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان فارس

موضوع: دستورالعمل حمایت از دامداران تولیدکننده شیر خام

سلام‌علیکم؛

احتراماً در اجرای ابلاغیه شماره ۸۶۰۳/۰۲۰ مورخ ۱۷/۰۴/۱۴۰۰ وزیر محترم جهاد کشاورزی و رییس شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی از کالاهای اساسی کشاورزی به پیوست دستورالعمل «حمایت از دامداران تولیدکننده شیر خام» جهت استحضار و اقدام لازم ایفا می‌شود.

امید گیلان‌پور

   معاون وزیر

دستورالعمل حمایت از دامداران تولیدکننده شیر خام

با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید در صنعت پرورش گاو شیری کشور و در اجرای ابلاغیه شماره ۸۶۰۳/۰۲۰ مورخ ۱۷/۰۴/۱۴۰۰ وزیر محترم جهاد کشاورزی و رییس شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی از کالاهای اساسی کشاورزی دستورالعمل حاضر با هدف حمایت از تولیدکنندگان شیر خام به شرح زیر ابلاغ می‌شود:

  1. قیمت خرید شیر خام: قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم شیر خام با ۲/۳ درصد چربی تحویل در مراکز خرید به خریداران (کارخانجات شیر خشک و لبنی)، ۶۴٫۰۰۰ ریال به‌علاوه هزینه حمل از محل دامداری به مراکز خرید تعیین می‌شود.

تبصره: به ازای هر دهم درصد چربی بیشتر/کمتر از ۲/۳ درصد، مبلغ ۸۰۰ ریال به قیمت هر کیلوگرم شیر خام خریداری‌شده افزوده/کاسته خواهد شد.

  • زمان خرید: شروع خرید از ۱۰/۰۵/۱۴۰۰ تا متعادل شدن قیمت شیر خام در کشور (رسیدن به میانگین قیمت مصوب ریال/کیلوگرم) می‌‌باشد.
  • مقدار خرید: کل ظرفیت دریافت شیر خام توسط کارخانجات تولید شیر خشک حدود ۵۰۰۰ تن در روز است. این مقدار بر اساس ظرفیت تولید هر استان تقسیم و به کلیه استان‌ها و کارخانجات ذینفع ابلاغ می‌گردد. چنانچه کارخانجات لبنی جهت همکاری در این طرح اعلام آمادگی نمایند میزان دریافت این کارخانجات نیز به ظرفیت کل روزانه اضافه خواهد شد.

تبصره ۱: مقدار خرید و شرایط بازار داخلی شیر و فرآورده‌های لبنی به‌طور مرتب توسط معاونت توسعه بازرگانی رصد و در صورت بروز اخلال در بازار داخلی و افزایش غیرمتعارف قیمت، نسبت به تعدیل و کاهش میزان خرید با شرایط مندرج در بند یک اقدام خواهد شد.

تبصره ۲: سهمیه قابل خرید هر یک از استان‌ها متناسب با تولید شیر استان توسط معاونت امور تولیدات دامی تعیین و اعلام می‌شود. میزان خرید شیر خام از هر دامدار متناسب با سهمیه استان، توسط کمیته‌ای مرکب از مدیر توسعه بازرگانی، معاون بهبود تولیدات دامی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های مربوطه در استان تعیین می‌شود.

تبصره ۳: کمیته مذکور به‌اتفاق کارخانجات تولیدکننده شیر خشک و فرآورده‌های لبنی، با مسئولیت رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مقدار شیر خام دریافتی هر کارخانه را روزانه رصد و آمار خرید شیر خام (به تفکیک نام و نشانی دامدار، تعداد دام دوشا و ظرفیت تولید شیر دامدار) را به همراه معادل شیر خشک، کره و روغن حیوانی هر ۳ روز یک بار با امضای رییس سازمان به معاونت بازرگانی وزارت  متبوع اعلام می‌نمایند.

  • خریدار شیر خام با شرایط مندرج در بند یک از امتیاز صادرات معادل شیر خشک، کره و روغن حیوانی بدون اخذ مابه‌التفاوت برخوردار خواهد شد.
  • معاونت  توسعه بازرگانی با هماهنگی گمرک ج.ا.ا. از طریق پنجره تجارت فرامرزی گمرک (EPL) مقدار برخورداری از صادرات اقلام مندرج در بند ۴ بدون پرداخت مابه‌التفاوت را به گمرک ج.ا.ا. برای هر صادرکننده اعلام می‌نماید.
  • برخورداری از امتیاز بند ۴ این دستورالعمل صرفاً برای خریداران شیر خام با شرایط قیدشده در بند یک خواهد بود و صادرات شیر خشک، کره و روغن حیوانی استحصالی خارج از چارچوب این دستورالعمل مشمول مقررات ابلاغیه شماره ۸۶۰۳/۰۲۰ مورخ ۱۷/۰۴/۱۴۰۰ نخواهند بود.
  • میزان شیر خشک موجود در کارخانجات در اسرع وقت توسط کمیته‌ای متشکل از کارخانجات تولید شیر خشک، صنایع لبنی و معاونت بازرگانی وزارت متبوع احصل خواهد شد.