آبرسانی به ۱۴ محله عشایرنشین در شهرستان زرندیه به بهره‌برداری رسید
آبرسانی به ۱۴ محله عشایرنشین در شهرستان زرندیه به بهره‌برداری رسید

علایی مقدم خبرداد؛ آبرسانی به ۱۴ محله عشایرنشین در شهرستان زرندیه به بهره‌برداری رسید پروژه آبرسانی به ۱۴ محله عشایری و بهره مندی ساکنان از آب آشامیدنی بهداشتی مردم شهرستان زرندیه با حضور وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان امور عشایری ایران آغاز شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، به نقل از ایرنا؛ […]

علایی مقدم خبرداد؛

آبرسانی به ۱۴ محله عشایرنشین در شهرستان زرندیه به بهره‌برداری رسید

پروژه آبرسانی به ۱۴ محله عشایری و بهره مندی ساکنان از آب آشامیدنی بهداشتی مردم شهرستان زرندیه با حضور وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان امور عشایری ایران آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، به نقل از ایرنا؛ «شاهپور علایی مقدم» روز پنجشنبه در آیین افتتاح طرح آبرسانی عشایر منطقه اخترآباد در شهرستان زرندیه گفت: آبرسانی به مناطق عشایری یکی از پروژه‌های بزرگ این سازمان است و طرح آبرسانی در شهرستان زرندیه شامل ایستگاه پمپاژ، خط انتقال، تجهیز چاه، ۹۵۰ متر خط انتقال شبکه برق و ۱۶۹ متر چاه عمیق به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: با افتتاح این طرح ۱۴ محله عشایری با ۸۰ هزار راس دام از نعمت آب سالم و پایدار بهره‌مند می‌شوند.


رئیس سازمان امور عشایری ایران عنوان کرد: اعتبار این طرح ۳۰۰ میلیارد ریال بود که ۱۷۵ میلیارد ریال آن از طریق سازمان امور عشایری ایران، ۲۵ میلیارد ریال بنیاد برکت و باقیمانده از بودجه تخصیصی مجلس شورای اسلامی تامین شد.


علایی مقدم گفت: در راستای ارتقای شاخص‌های برخورداری آب در مناطق عشایری، سازمان امور عشایر در برنامه ششم توسعه و بودجه سنواتی، با همکاری مجلس و دستور رهبری از سال ۹۸ به طرح‌های آبرسانی عشایر بودجه تخصیص یافت.


وی افزود: در قانون بودجه سال ۹۸ آبرسانی روستایی مطرح شد اما عشایر در این طرح مغفول مانده بود که با پیگیری به عمل آمده گزارش هایی به مقام معظم رهبری ارسال شد و ایشان نیز دستور دادند تا مناطق عشایری نیز از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.


رئیس سازمان امور عشایری ایران بیان کرد: در سال ۹۸، ۲۵۲ میلیارد تومان اعتبار با تخصیص کامل برای تامین آب سالم به مناطق ییلاقی و قشلاقی تعیین شد که این اعتبار در سال گذشته به میزان ۱۳۵ میلیارد تومان بود.


علایی مقدم عنوان کرد: با همکاری کمیسیون کشاورزی امسال میزان اعتبار تخصیصی به سازمان امور عشایر، ۳۷۰ میلیارد تومان مصوب شد که گامی موثر در راستای بهبود شرایط زندگی و تامین رفاه شهروندان محسوب می‌شود.


وی ادامه داد: جمعیت عشایر استان مرکزی پنج هزار نفر است و میانگین سرانه دام این استان از کشور بالاتر است به طوری که میانگین کشوری ۹۵ تا ۱۰۰ راس بوده اما در استان ۲۹۰ راس دام است.


رئیس سازمان امور عشایری ایران گفت: پنج ایل بزرگ از جمله شاهسون، دامغانی و احمدلو با ۳۳۰ هزار دام و ۳۵۰ هزار هکتار مرتع در استان مرکزی ساکن هستند و عشایر استان‌های قم، قزوین، سمنان و البرز نیز هر سال به عنوان مهمان به استان کوچ می‌کنند.