بیوگرافی محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی
بیوگرافی محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی
هیات دولت محمدعلی نیکبخت، چهره‌ای نه چندان شناخته شده در بین سیاسیون را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. 

هیات دولت محمدعلی نیکبخت، چهره‌ای نه چندان شناخته شده در بین سیاسیون را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران(اگنا)؛ محمدعلی نیکبخت که بعنوان وزیر پیشنهادی هیات دولت به مجلس معرفی شده است در سال‌های اخیر با بیشترین مشکلات و آشوب‌ها دست‌ به گریبان بوده است.

نکته جالب توجه درباره نیکبخت این است که او بومی سیستان و بلوچستان بوده و در دولت‌آباد شهرستان زابل به دنیا آمده و در واقع دولت یک چهره شیعه از این منطقه مهم را به عنوان وزیر پیشنهاد داده است.

 

نیکبخت برای اولین بار در دولت دوم محمود احمدی‌ نژاد به معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی این وزارتخانه توسط صادق خلیلیان منصوب شد، در حالیکه پیش از آن رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بود.

در دولت حسن روحانی از این سمت کنار رفت و بار دیگر به ریاست سازمان سیستان و بلوچستان بازگشت.

در اوایل دولت سیزدهم و با حکم سید جواد ساداتی نژاد به ریاست هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران منصوب گردید و حالا با رفتن ساداتی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت رئیسی به مجلس معرفی شده است.

مدیریت جهاد سازندگی شهرستانهای دلگان، نیکشهر، چابهار و زابل، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی و بین المللی وزارت جهاد کشاورزی، عضو شورای عالی پول و اعتبار کشور، عضو و دبیر ستاد مجری طرح گندم کشور، رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی تولید کشاورزی ایران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، عضو شورای راهبردی وزارت جهاد کشاورزی. عضو ستاد تنظیم بازار کالای کشور، مسئول تنظیم برنامه پنج ساله پنجم وزارت جهاد کشاورزی و رئیس هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی نیکبخت است .

گفته می‌شود دولت و مجلس بر سر حضور او در وزارت جهاد کشاورزی توافق دارند و کار نیکبخت از این بابت راحت خواهد بود.

اگرچه که در صورت رای اعتماد و حضور به عنوان وزیر در این وزارتخانه چالش های زیادی پیش رو دارد که جمله آنها می توان به تعیین قیمت خرید تضمینی فروش گندم، مشکلات عدم تخصیص کافی ارز واردات نهاده های کشاورزی، قیمت گوشت مرغ، کاهش جوجه ریزی و قیمت بالای جوجه یکروزه اشاره نمود.

برنامه های ۱۴ گانه نیکبخت برای برای اجرای اهداف کلان در وزارت جهادکشاورزی به شرح ذیل می باشد:

-ارتقای بهره وری منابع پایه تولید(آب و خاک)

-ساماندهی و توانمندسازی تشکل‌های بخش کشاورزی و جلب مشارکت مردمی

-بازاریابی محصولات کشاورزی و دستیابی به تراز مثبت تجاری

-امنیت غذایی و بهبود کمی و کیفی محصولات زراعی و باغی

-اتخاذ سیاست‌های حمایتی تولید محور

-نوسازی ناوگان کشاورزی و افزایش ضریب مکانیزاسیون

-توسعه آبزی پروری

-توسعه کشت‌های متراکم گلخانه ای

-بهنگام سازی نظام‌های اطلاع رسانی و به روز رسانی آمار کشاورزی

-پایداری در تولیدات دام و طیور

-حفظ و احیای پایدار منابع طبیعی و اراضی کشاوزری

-دانش بنیان و مهارت محور کردن بخش کشاورزی

-توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی، بسته بندی

-برند سازی محصولات کشاورزی‌ و توسعه کشاورزی هوشمند

 

 

 

  • نویسنده : محمد مسعودی
  • منبع خبر : اعتماد آنلاین