ثبت ۳ محصول لبنی محلی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور
ثبت ۳ محصول لبنی محلی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور
دانش بومی تولید سه محصول لبنی محلی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور، به ثبت رسید.

دانش بومی تولید سه محصول لبنی محلی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور، به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران از وزارت جهاد کشاورزی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، با اشاره به اجرای طرح ثبت ملی محصولات لبنی محلی و دانش بومی تولید آنها در استان‌های مختلف، گفت: دانش بومی تولید ۳ محصول لبنی محلی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.

امیررضا شویکلو، افزود: با پیگیری‌های انجام شده توسط مجری استانی طرح (راحله نژاد اخگر رزمجوی) و همکاری مشترک مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان آذربایجان غربی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آن استان، مهارت‌های تهیه قوروت (کشک) با گستره‌ موضوع فرهنگی ناملموس ملی، تهیه کوپه پنیری (پنیر کوزه‌ای) با گستره‌ موضوع فرهنگی ناملموس منطقه‌ای (استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین) و توربا قاتیغی (ماست توربا) با گستره‌ موضوع فرهنگی ناملموس منطقه‌ای (استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل) در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی ثبت شدند.

مجری مسوول این طرح، ادامه داد: بر پایه‌ این طرح، مراحل ثبت ملی بیش از ۲۰ محصول لبنی محلی در استان‌های دیگر کشور نیز در حال انجام است.

شویکلو یادآور شد: موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تنها متولی انجام پژوهش‌های کاربردی صنایع فرآورده‌های روستایی و عشایری است که در ۴ دهه‌‌ گذشته فعالیت‌های اثرگذاری را در شناسایی، تعیین کیفیت، استانداردسازی و توسعه‌ تولید محصولات لبنی محلی انجام داده است.

وی معتقد است: با توجه به اهمیت و ارزش ملی حفظ دانش بومی و مهارت تولید این فرآورده‌ها، محققان علوم دامی به ویژه پژوهشگران بخش فرآورده‌های دامی، برای حفظ دانش بومی تولید این محصولات وظیفه‌‌مند بوده و در راستای ثبت ملی و جهانی این فرآورده‌ها و دانش بومی مربوطه اقدام‌های موثری را انجام داده‌اند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در پایان تاکید کرد: این کار ضمن پاسداشت دانش بومی صنایع روستایی و عشایری، می‌تواند موجب گسترش تولید، کسب و کارهای خانگی و افزایش مصرف این فرآورده‌ها در بازارهای محلی و دیگر نقاط کشور و حتی معرفی به بازارهای جهانی شود.

گفتنی است؛ میراث فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده‌اند.