پیله وری فقط قاچاق میوه را افزایش می دهد / ضرورت همکاری با مناطق آزاد برای جلوگیری از قاچاق
پیله وری فقط قاچاق میوه را افزایش می دهد / ضرورت همکاری با مناطق آزاد برای جلوگیری از قاچاق

باغستانی، رییس سازمان حفظ نباتات کل کشور   با تاکید بر این که پیله وری تهدیدی جدی برای محصولات داخلی است، عنوان کرد: پیله وری فقط قاچاق میوه را تشدید می کند و برای کم شدن بحث قاچاق میوه باید همکاری با مناطق آزاد را توسعه داد.   به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، […]

باغستانی، رییس سازمان حفظ نباتات کل کشور   با تاکید بر این که پیله وری تهدیدی جدی برای محصولات داخلی است، عنوان کرد: پیله وری فقط قاچاق میوه را تشدید می کند و برای کم شدن بحث قاچاق میوه باید همکاری با مناطق آزاد را توسعه داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)،  محمد علی باغستانی میبدی، رییس سازمان حفظ نباتات کل کشور  درباره قاچاق میوه به کشور و تاثیرات آن بر روی بازار میوه داخلی عنوان کرد: قاچاق میوه آسیبی به کشور می رساند که در کوتاه مدت نمود پیدا نمی کند  زیرا آسیب های قرنطینه نباتات در بلند مدت خود را نشان می دهد و کشور ما هم در این زمینه آسیب بسیار دیده است.

 

وی با اشاره به داستان مگس مدیترانه ای و بحث آسیب رسیدن به لیمو ترش؛ همچنین مگس زیتون که به تولیدات مرکبات کشور آسیب وارد کرده است، عنوان کرد: میوه های قاچاق این میکروب ها دارند اما چون از واحد های قانونی وارد نمی شود  نظارتی بر آن ها نیست زیرا عملا میوه قاچاق هیچ ضابطه ای را ندارد و با وجود این که ۷۲  پست  قرنطینه ای  در واحد های گمرک کشور مستقر هستند اما باز هم از واحد های غیر قانونی؛ میوه قاچاق وارد می شود که این سازمان را از نظر بهداشت و سلامت میوه دچار نگرانی می کند.

 

میوه های قاچاق امحا می شوند

رییس سازمان حفاظ نباتات کل کشور با تاکید بر این که این سازمان به شدت با همکاری ستاد کالا و ارز تلاش می کند با میوه های قاچاق به شدت مبارزه کند، عنوان کرد: در موارد متعددی میوه کشف شده و امحا شده است و سازمان اموال تملیکی ابتدا پیشنهاد داد میوه های قاچاق آزمایش و بررسی شوند تا مشخص شود شناسانامه دارند یا خیر؟ و بعد از بررسی و جمع بندی ها به این نتیجه رسیدیم که در صورت کشف میوه قاچاق، این میوه ها امحا شوند که تاکنون این امر اتفاق افتاده است.

 

پیله وری مفهمومش واردات دو هزار تن میوه نیست باید مدیریت شود

 

باغستانی درباره آمار غیررسمی قاچاق میوه اظهار کرد: هنگامی که نام قاچاق روی یک کالا قرار می گیرد دیگر نمی توان آمار ارایه کرد اما در پوشش رسمی یا غیر رسمی قاچاق میوه صورت می گیرد به عنوان مثال تحت عنوان پیله وری؛ دو هزار تن یا بیشتر میوه قاچاق داشتیم اما پیله وری مفهومش واردات دو هزار تن یا ۵۰۰ تن  میوه نیست. پیله وری مفهومش یک کارتن است که آن هم از نظر ما رد شده است  و این سازمان تاکید دارد؛ بحث پیله وری در حوزه کشاورزی باید به نحوی جمع و مدیریت شود.

 

وی درباره آزمایش بر روی میوه های قاچاق و نظارت بر روی این میوه ها بعد از ورود به کشور گفت: میوه قاچاق ضابطه ای برای مدیریت ندارد زیرا باید کشف شود تا مدریت شود اما یکی از موارد ی که  اینجانب مستقیم با آن درگیر بودم ،این بود که محموله ای ۵۰۰ تنی میوه  داشت وارد کشور می شد و با آزمایش مشخص شد این میوه های مگس مدیترانه ای را داشتند و  به همین دلیل این میوه ها را برگشت داده شدند.

رییس سازمان حفاظ نباتات کل کشور درباره پیشنهاد های خود در حوزه میوه های وارداتی و قاچاق میوه عنوان کرد: ابتدا باید بحث پیله وری در حوزه میوه های صادراتی  حذف شود و سازمان نباتات مکاتبه ای با مسوول مناطق آزاد داشته است تا ورود قاچاق میوه را کنترل کند زیرا گزارش هایی که به ما رسیده است به دلیل نداشتن گمرک  و پست قرنطینه  ای در مناتطق آزاد قاچاق میوه راحت تر صورت می گیرد و محموله های کشاورزی از طریق این مرزها وارد می شوند و سپس با لنچ وارد کشور می شوند.

 

«ماده ۱۹ آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات به افراد ساکن در بخش های مرزی  کشور که سه سال سابقه مستمر زندگی در این مناطق را داشته و دارای اهلیت مندرج در ماده ( ۲۱۱ )قانون مدنی برای خرید و فروش کالا باشند؛ کارت پیله وری به نام خود، نسبت به مبادلات مرزی در چارچوب مقررات ماده ( ۲۰ ) را اعطا می کند.»