با طرح «مديريت توليد مرغ در كشور» به دنبال ثبات نسبي در بازار مرغ هستيم
با طرح «مديريت توليد مرغ در كشور» به دنبال ثبات نسبي در بازار مرغ هستيم

رئيس اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي گفت: اتحاديه به دنبال آن است كه به يك ثبات نسبي برسد به همين دليل با هماهنگي وزارتخانه طرحي در حال اجرا است، اين طرح با عنوان مديريت توليد مرغ در كشور در روز يكشنبه 20 ارديبهشت ابلاغ شد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از باشگاه […]

رئيس اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي گفت: اتحاديه به دنبال آن است كه به يك ثبات نسبي برسد به همين دليل با هماهنگي وزارتخانه طرحي در حال اجرا است، اين طرح با عنوان مديريت توليد مرغ در كشور در روز يكشنبه 20 ارديبهشت ابلاغ شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از باشگاه خبرنگاران، عظيم حجت رئيس اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي اظهار داشت: از ابتداي سال جديد روند تعادلي قيمت مرغ و بهاي تمام شده آن در مرغداري‌ها مثبت بوده است.

وي ادامه داد: اين روند از  ابتداي ارديبهشت آغاز شده و در حال حاضر قيمت خريد مرغ زنده  4 هزار و 300 تومان است.

حجت در خصوص علل كاهش قيمت مرغ زنده در دو ماه ابتدايي هر سال بيان داشت: معمولا پس از پشت سر گذاشتن تعطيلات نوروز بازار تقاضا كاهش مي‌يابد و اين امر منجر به كاهش قيمت مرغ زنده در درب مرغداري‌ها مي‌گردد.

وي ادامه داد: دليل دوم وجود واسطه‌هايي است كه نمي‌توان از وجود آنها چشم پوشي كرد، اين افراد  از فضاي كاهش قيمت و خريد سوء‌استفاده مي‌كنند و قيمت را در رنج پايين نگه مي‌دارند و البته سود خوبي هم نصيبشان مي‌گردد.

حجت بيان كرد: از ابتداي سال 94 با عنايت به اينكه قيمت‌ها روند نزولي را طي مي‌كرد با هماهنگي شركت پشتيباني معاونت امور دامي كشور از 15 فروردين به بعد شروع به خريد مرغ زنده از مرغداري‌ها كرديم.

وي ادامه داد: اين مرغ‌ها يك هفته در سالن نگه داشته شده بود كه باعث مي‌شد وزن مرغ بالا برود به همين جهت براي اولين بار در سطح كشور مرغ را به صورت قطعه‌بندي انجماد كرده و به شركت پشتيباني تحويل داديم.

حجت اظهار كرد: ظرف مدت يك ماه 17 هزار تن مرغ از سطح بازار جمع شد و اين امر كمك شاياني به روند مثبت قيمت‌ها كرد.

وي در خصوص نوسانات بازار گفت: نوسانات بازار در درجه اول به زيان توليدكننده است و در تجربه‌اي كه سال گذشته داشتيم ديديم كه 10 ماه از سال قيمت فروش مرغ در بازار براي مرغدار زير قيمت تمام شده توليد بود و اين روند تنها در بهمن و اسفند تغيير يافت و عملا در طول  دو ماه به مصرف‌كننده فشار آمد و 10 ماه به توليدكننده.

حجت ادامه داد: اتحاديه به دنبال آن است كه به يك ثبات نسبي برسد به همين دليل با هماهنگي وزارتخانه طرحي در حال اجرا است، اين طرح با عنوان مديريت توليد مرغ در كشور در روز يكشنبه 20 ارديبهشت ابلاغ شد.

وي اظهار داشت: مسئوليت اجراي اين طرح با اتحاديه است و ابزار كنترلي در آن ديده شده كه منتظريم معاون وزير جهاد كشاورزي اين طرح را به رؤساي سازمان جهاد كشاورزي در سراسر كشور ابلاغ كند.

حجت ادامه داد: با توجه به اينكه پيك نياز مرغ در كشور عيد و ماه مبارك رمضان است سعي مي‌كنيم ميزان توليد را در اين ايام بالا ببريم و در طول سال كنترل كنيم كه هم توليدكننده متضرر نشود هم مصرف‌كننده.

رئيس اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي اظهار داشت: با توجه به نزديك شدن به ماه مبارك رمضان، كار جوجه‌ريزي از ماه قبل آغاز شده كه اين امر كمك مي‌كند تا در اين ماه مرغ به صورت گرم در سطح ميادين و فروشگاه‌ها به ميزان كافي موجود باشد و همچنين در صورت كمبود از محل ذخيره‌سازي شركت پشتيباني امور دام نياز بازار را تأمين خواهيم نمود.