انتقاد پدر صنعت غذا از کم توجهی مسئولان: صنعت غذا، تنها راه اتصال ایران به تجارت جهانی است
انتقاد پدر صنعت غذا از کم توجهی مسئولان: صنعت غذا، تنها راه اتصال ایران به تجارت جهانی است

انتقاد پدر صنعت غذا از کم توجهی مسئولان: صنعت غذا، تنها راه اتصال ایران به تجارت جهانی است پدر صنعت غذا با از کم‌توجهی مسئولان به این صنعت، انتقاد کرد و افزود: در سند راهبردی نظام، صنایعی مانند خودرو، سیمان، فولاد و نساجی دیده شده و جای خالی صنعت غذا در آن به شدت احساس […]

انتقاد پدر صنعت غذا از کم توجهی مسئولان: صنعت غذا، تنها راه اتصال ایران به تجارت جهانی است

پدر صنعت غذا با از کم‌توجهی مسئولان به این صنعت، انتقاد کرد و افزود: در سند راهبردی نظام، صنایعی مانند خودرو، سیمان، فولاد و نساجی دیده شده و جای خالی صنعت غذا در آن به شدت احساس می‌شود این در حالی است که صنعت غذا، تنها صنعتی که می‌تواند ما را به سازمان تجارت جهانی متصل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)، شاهرخ ظهیری، در چهارمین جشنواره برترین های صنعت غذا، با اشاره به برخی موانع و چالش های فراروی این صنعت، اظهار کرد: در سال ۸۴ قانونی به تصویب رسید که در یکی از بندهای آن، فراورده‌های خام دامی را تعریف کرده است. به عبارتی تمام فراورده خام، مولدی است که در زمان حیات دام از آن به دست می‌آید.

وی افزود: در تبصره این قانون هم آمده در صورتی که این فراورده‌ها از طریق روش‌های صنعتی، تغییر شکل بدهند، دیگر مشمول این قانون نخواهند بود. بنابراین سازمان دامپزشکی تنها تا حمل مواد خام دامی به در کارخانه، وظیفه تأمین سلامت را دارد و پس از آن وزارت بهداشت، بر تولید نظارت می‌کند.

ظهیری ادامه داد: این در حالی است که سازمان دامپزشکی همچنان اصرار بر حضور مسئول دامپزشک درون کارخانه‌های صنایع تبدیلی دارد و این یکی از گرفتاری‌های اساسی صنعت غذا است.

وی با اشاره به قیمت گذاری محصولات غذایی، تصریح کرد: در حالی که کارخانه‌های صنایع تبدیلی، محصولات کشاورزی را هر روز با یک قیمت خریداری می‌کنند، اما بعد از فراوری و بسته‌بندی آن، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده برای آن نرخ تعیین می‌کند که در بیشتر موارد این نرخ‌گذاری به ضرر صنعت تمام می‌شود. حال با وجود چنین موانعی، چگونه می‌توان به تجارت جهانی پرداخت و با برندهای بزرگ دنیا رقابت کرد؟