مشکل اصلی صنعت طیور، انتظار حل مشکل توسط دولت است
مشکل اصلی صنعت طیور، انتظار حل مشکل توسط دولت است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور گفت: مطمئنا دولت با ظرفیت محدود اعتباری از یک طرف و توجه به جمعیت هفتاد میلیونی مصرف کننده از طرف دیگر بصورت غلط وارد بازار رقابتی می شود و لذا بر اساس مدل عرضه و تقاضا نمی تواند بازار را کنترل نماید. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) […]

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور گفت: مطمئنا دولت با ظرفیت محدود اعتباری از یک طرف و توجه به جمعیت هفتاد میلیونی مصرف کننده از طرف دیگر بصورت غلط وارد بازار رقابتی می شود و لذا بر اساس مدل عرضه و تقاضا نمی تواند بازار را کنترل نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از رادیو صنعت طیور ایران ، کمالی گفت : مشکل اصلی صنعت طیور ، انتظار حل مشکل توسط دولت است .

مطمئنا دولت با ظرفیت محدود اعتباری از یک طرف و توجه به جمعیت هفتاد میلیونی مصرف کننده از طرف دیگر بصورت غلط وارد بازار رقابتی می شود و لذا بر اساس مدل عرضه و تقاضا نمی تواند بازار را کنترل نماید. در جلسه ستاد تنظم بازار کف قیمت مرغ ۷ هزار و صد تومان و سقف آن ۷ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شد و فروش مرغ منجمد پشتیبانی ۶۴۰۰ تومان اما شرکت پشتیبانی بایستی به گونه ای خرید و فروش کند که زیان نداشته باشد و ضمنا در حاشیه بازار خرید کند .

وی افزود: «معنی این تصمیمات این است که اگر قیمت مرغ به زیر قیمت کف رسید شرکت پشتیبانی بایستی وارد خرید شود به گونه ای که قیمت بیش از حد پایین نیاید و اگر قیمت از سقف ۷ هزار و هفتصد تومان بالاتر رفت دولت مرغ وارد بازار کند و از افزایس بی رویه مرغ جلوگیری کند . پس تعیین رنج قیمت به معنی تعزیراتی شدن قیمت نمی باشد.»

در رابطه با قیمت مرغ منجمد که قبلا ۵۷۰۰ تومان عرضه می شد با قیمت جدید از بازار شکنی شدید قبلی مقداری کاسته می شود .

وی ادامه داد : با وجود تمام مطالب گفته شده بایستی توجه داشته باشیم که هرگز ذخایر شرکت پشتیبانی از سی هزار تن افزایش پیدا نکند و این ذخایر به تاریخ انقضا نرسد زیرا به شدت در تخریب بازار موثر است.

 

راه حفظ قیمت در سطح مطلوب

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در انتها ، تنها راه حفظ قیمت در سطح مطلوب را رعایت نکان زیر برشمرد:

۱- تولید کنندگان باور داشته باشند مرغ سنگین یعنی تولید مازاد و قیمت پایین تر فروش

۲- جوجه ریزی بالاتر از ظرفیت یعنی تولید مازاد و کاهش قیمت

۳- جوجه ریزی غیر مجاز و بدون پروانه یعنی تولید مازاد و به خطر انداختن سرمایه های مرغداران قانونمند لذا بایستی همه احساس مسئولیت کنند و گزارش دهند تا از حقوق خود دفاع کنند.

۴- توجه به اطلاع رسانی اتحادیه ها و تعاونی ها در رابطه با زمان و میزان جوجه ریزی . چه بسا در یک موقعیت لازم باشد همه مرغداران مثلا ده درصد زیر ظرفیت پروانه جوجه ریزی کنند مطمئنا این اقدام به نفع همه خواهد بود .

البته در سامانه جدید انجام این گونه اقدامات برای تعادل بخشی پیش بینی شده و با تکمیل سامانه در زمان مقتضی اعمال می شود تا حقوق همه به صورت عادلانه رعایت شود ولی موفقیت هر اقدامی منوط به پایبندی اخلاقی همگانی و حفظ حقوق یکدیگر است چگونه می شود انتظار داشت افراد یک صنف به یکدیگر رحم نکنند بعد دولت و حقوق بگیران دولتی مشکلات آن ها را حل کنند .