دام و طیور هم بیسکویت و شکلات می خورند!/ تولید ۷ میلیون تن خوراک از پسماند تا سال ۲۰۲۵
دام و طیور هم بیسکویت و شکلات می خورند!/ تولید ۷ میلیون تن خوراک از پسماند تا سال ۲۰۲۵

نوآوری یک شرکت هلندی در تبدیل پسماندهای غذایی؛ دام و طیور هم بیسکویت و شکلات می خورند!/ تولید ۷ میلیون تن خوراک از پسماند تا سال ۲۰۲۵ شرکت نوآور هلندی نیجسن گرنیکو (Nijsen/Granico)، از پسماندهای غذای انسان، خوراک ارزان و با کیفیت برای دام و طیور تولید می کند. به گزارش بخش بین الملل پایگاه […]

نوآوری یک شرکت هلندی در تبدیل پسماندهای غذایی؛

دام و طیور هم بیسکویت و شکلات می خورند!/ تولید ۷ میلیون تن خوراک از پسماند تا سال ۲۰۲۵

شرکت نوآور هلندی نیجسن گرنیکو (Nijsen/Granico)، از پسماندهای غذای انسان، خوراک ارزان و با کیفیت برای دام و طیور تولید می کند.

به گزارش بخش بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از allaboutfeed، یک کارخانه کوچک تولید خوراک در هلند، باقی مانده مواد غذایی شامل نان، بیسکویت، شکلات و حتی وافل را به خوراک باکیفیت دام و طیور تبدیل می کند.

شاید این کارخانه بزرگ ترین در نوع خودش محسوب نشود، اما منحصربه فردترین به شمار می رود.

 

تبدیل مواد چسبنده به خوراک خشک

داستان از سال ۱۹۸۹ آغاز شد، زمانی که این شرکت نوپا، فرآوری باقی مانده مواد خوراکی مانند نان، شیرینی، خمیر و شکلات را آغاز کرد. این شرکت در ابتدا محصولاتی که با خمیر تهیه می شدند را فرآوری می کرد اما بعدها به فرآوری بیسکویت و شیرینی ها هم روی آورد.

وَندر وِلدن، مدیر توسعه کسب و کار این شرکت در این باره می گوید: وقتی که یکی از همکارانم فرآوری خمیر را پیشنهاد داد، ابتدا چون چسبناک و مرطوب بود، مخالفت کردم. به او گفتم چگونه می توان آن را به خوراکی تبدیل کرد که باید خشک باشد؟

او ادامه می دهد: اما متخصصان تغذیه این کار را ممکن دانستند و به این ترتیب، خوراک طیور فرآوری شد.

به گفته ولدن، امروز این کارخانه، خوراک مورد نیاز کیپستر (Kipster)، شرکت هلندی تولیدکننده تخم مرغ، که دوستدار محیط زیست و تنها مزرعه تولید طیور کربن خنثی در جهان است، را تولید می کند.

 

طراحی یک دستگاه برای برطرف کردن مشکل بسته بندی

مدیر توسعه کسب و کار کمپانی نیجسن گرنیکو، می افزاید: استفاده از باقی مانده مواد غذایی به عنوان ماده خام، همواره چالش هایی را به همراه دارد. اغلب مواد خام باید از بسته بندی خارج شوند که کاری زمانبر و سخت محسوب می شود.

وی می گوید: برای برطرف کردن این مشکل، شرکت دستگاهی به نام one-of-a-kind machinery را طراحی کرد که بسته بندی ها را جدا می کرد.

ون در ولدن، ادامه می دهد: باید اعتراف کنم که زمان زیادی صرف توسعه این دستگاه شد. وقتی که توانستیم مشکل بسته بندی را برطرف کنیم، باید راهی پیدا می کردیم تا خوراکی هایی که اغلب حرارت دیده و پخته شده بودند را به خوراک مغذی حیوانات تبدیل کنیم.

او ادامه می دهد: جالب اینجاست، آنچه که برای مصرف انسان، ناسالم به شمار می رود، می تواند تبدیل به خوراک باکیفیت حیوانات شود.

 

پسماندهای غذایی، هضم را آسان می کنند

ولدن با اشاره به اینکه گندم با بهترین کیفیت برای غذای انسان مورد استفاده قرار می گیرد، می گوید: در غیر این صورت برای تولید مواد غذایی استفاده نمی شد، بنابراین مایکوتوکسین های مواد غذایی بسیار کم هستند.

او می افزاید: از آنجایی که معمولا دانه های خوراکی که برای تهیه خوراک مورد استفاده قرار می گیرند، حاوی مقداری مایکوتوکسین هستند، مواد غذایی حرارت دیده و پخته شده حاوی چربی ها و روغن های غنی می باشند.

وی ادامه می دهند: همچنین، خوراک تولید شده از پسماند مواد غذایی، علاوه بر طعم خوب، حاوی قندهای باکیفیتی مانند گلوکز، لاکتوز و فروکتوز هستند که هضم آسانی دارند.

به گفته وی، این شرکت سطح قند مورد نیاز خوراک را با ترکیب کردن، به سطح مورد نیاز بدن حیوان می رساند، بنابراین قند موجود در مواد غذایی، رژیم نامناسبی برای حیوانات به شمار نمی رود.

ولدن می گوید: بسیاری از موادغذایی این مشکل را دارند و گاهی برخی از آنها بسیار ارزان قیمت هستند و هنگامی که می خواهیم مقدار زیادی از آن را به خوراک حیوانات اضافه کنیم، بالانس خوراک را از دست می دهیم.

مدیر توسعه کسب و کار این شرکت هلندی ادامه می دهد: با اینکه بسیاری از این باقی مانده های خوراک ارزان قیمت هستند، اما باید همیشه به محصول نهایی توجه کرد. اینکه نیاز حیوان چیست مواد به گونه ای مخلوط شوند که یک رژیم غذایی مناسب به دست آید.

 

آغاز کار با ۷۰ نانوایی صنعتی

شرکت نیجسن/گرنیکو برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز و اطمینان از ذخایر مناسب، با مشکل چندانی مواجه نیست. بیشتر مردم در انتخاب نان وسواس به خرج می دهند و اگر رنگ آن تیره باشد، از خرید منصرف می شوند.

این شرکت که با ۷۰ نانوایی صنعتی کار می کند، در مجموع ۲۳۰ منبع برای تهیه موادغذایی دارد و هر ساله ۱۰۰ هزار تن باقی مانده مواد غذایی فرآوری می کند.

خوراک تولیدشده توسط این شرکت علاوه بر هلند در کشورهای بلژیک، آلمان و فرانسه نیز به فروش می رسد.

مدیر توسعه کسب و کار این شرکت می گوید: ما تنها شرکتی در جهان هستیم که با فرآوری پسماندهای غذایی، ماده خام ترکیب و تهیه خوراک را که صددرصد مختص حیوانات است، تولید می کنیم. این چیزی است که ما را منحصر به فرد کرده است.

 

هدف گذاری تولید ۷ میلیون تن خوراک تا سال ۲۰۲۵

براساس اعلام شرکت نیجسن/ گرنیکو، فرآوری پسماندهای غذایی به لحاظ تغذیه ای معادل غلات هستند. برای جایگزینی ۳٫۵ میلیون تن پسماند غذایی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار زمین باید زیرکشت گندم برود.

آمارها نشان می دهد، سالانه ۳٫۵ میلیون تن از پسماندهای غذایی در اتحادیه اروپا به خوراک حیوانات تبدیل می شود.

با گسترش و توسعه تکنولوژی تهیه خوراک به بخش های دیگر زنجیره غذایی، انجمن اروپایی فرآوری پسماندهای غذایی تخمین می زند که این بخش می تواند تا سال ۲۰۲۵ به ظرفیت تولید ۷ میلیون تنی دست یابد.