گام بلند بریتانیا برای کاهش ۱۰ میلیون تنی پسماندهای غذایی 
گام بلند بریتانیا برای کاهش ۱۰ میلیون تنی پسماندهای غذایی 

گام بلند بریتانیا برای کاهش ۱۰ میلیون تنی پسماندهای غذایی  نستله، کوکا کولا و تسکو در میان ۷۰ کمپانی بزرگ، از تصمیم دولت بریتانیا برای کاهش ۱۰ میلیون تنی میوه، سبزیجات و دیگر پسماندهای غذایی به ارزش ۲۰ میلیارد پوند که هر سال به زباله تبدیل می شود، حمایت کردند. به گزارش بخش بین الملل […]

گام بلند بریتانیا برای کاهش ۱۰ میلیون تنی پسماندهای غذایی 

نستله، کوکا کولا و تسکو در میان ۷۰ کمپانی بزرگ، از تصمیم دولت بریتانیا برای کاهش ۱۰ میلیون تنی میوه، سبزیجات و دیگر پسماندهای غذایی به ارزش ۲۰ میلیارد پوند که هر سال به زباله تبدیل می شود، حمایت کردند.

به گزارش بخش بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از Reuters، بریتانیا نخستین مسئول بخش پسماندهای غذایی را برای کاهش میلیون ها تن مواد غذایی که هر ساله توسط رستوران ها، سوپر مارکت ها و تولید کنندگان به زباله تبدیل می شود، منصوب کرد.

بن الیوت، موسس گروه تجاری Quintessentially و یک بنیاد بشردوستانه که با سازمان های خیریه غذایی همکاری می کند، مسئولیت رسیدگی به بخش پسماندهای غذایی را از سوی مایکل گوو وزیر محیط زیست بریتانیا پذیرفت.

این انتخاب در راستای «استراتژی پسماندها و منابع» دولت بریتانیا برای حمایت از برنامه ۲۵ ساله زیست محیطی شامل حذف دفن پسماندهای غذایی در زباله ها انجام شد.

دیدگاه غیراخلاقی بودن تولید پسماندهای غذایی در جهان با توجه به افزایش گرسنگی، تخریب زیست محیطی و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در کنار سوخت، آب و انرژی که برای تولید محصولات مورد استفاده قرار می گیرد، رو به گسترش است.

مایکل گوو، وزیر محیط زیست بریتانیا در این باره گفت: «تولید پسماندهای غذایی یک رسوایی اقتصادی، زیست محیطی و اخلاقی است که باید به آن پایان دهیم.»

الیوت نیز در این باره اظهار کرد: «به عنوان یک ملت، ما باید تولید این پسماندها را متوقف و اطمینان حاصل کنیم که مواد غذایی مازاد به مردم جامعه که بیشترین نیاز را دارند، می رسد. نباید اجازه دهیم پسماندهای غذایی به زباله تبدیل شوند.»

بریتانیا از نظر توزیع مجدد مواد غذایی در میان کشورهای اروپایی در سطح بسیار پایینی قرار دارد. یک سیستم قدیمی که در آن غذا از طریق موسسات خیریه و بانک های مواد غذایی به افراد نیازمند داده می شود.

فروشگاه های بزرگ، تولیدکنندگان مواد غذایی و رستوران ها در ماه سپتامبر سال گذشته، از طرح دولت در زمینه کاهش پسماندهای غذایی تا سال ۲۰۳۰ و حفظ سالیانه ۱۰ میلیارد پوند (۱۳ میلیارد دلار) حمایت کردند.

دولت بریتانیا اعلام کرد که به دنبال ملزم کردن کسب و کارها برای ارائه گزارش سالانه اجرای سیاست های پسماندهای غذایی و همچنین تعیین اهداف اجباری برای آنها خواهد بود.

دیگر کشورهای اروپایی مانند فرانسه و ایتالیا نیز پیش از این اقداماتی ملی برای مقابله با پسماندهای غذایی به تصویب رسانده اند.

براساس اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO)، سالانه یک سوم از مواد غذایی تولید شده در جهان به ارزش یک تریلیون دلار به زباله تبدیل می شود.

محققان هشدار می دهند، پسماندهای غذایی تا سال ۲۰۳۰، از یک سوم به ۲٫۱ میلیارد تن افزایش یابد.

از این رو، دولت ها به عنوان بخشی از اهداف توسعه جهانی که توسط سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ تعیین شد، کاهش پسماندهای غذایی را در دستور کار خود قرار دادند.