پايان سلطه امريكا در صورت عدم افزايش حمايت‌هاي مستقيم به كشاورزي
پايان سلطه امريكا در صورت عدم افزايش حمايت‌هاي مستقيم به كشاورزي

كميسيون كشاورزي كنگره آمريكا در هفته پيش به وضعيت پرداخت يارانه‌ كشاورزي در كشورهاي ديگر پرداخت. در اين جلسه، دو تن از كارشناسان حوزه اقتصاد بين‌الملل به تشريح پيامدهاي كمك‌هاي دولتي ساير دولت‌ها بر بازارهاي جهاني غذا و اثرات آن بر تجارت امريكا پرداختند. طبق اخبار منتشره از سايت رسمي كنگره آمريكا، كميسيون كشاورزي در […]

كميسيون كشاورزي كنگره آمريكا در هفته پيش به وضعيت پرداخت يارانه‌ كشاورزي در كشورهاي ديگر پرداخت. در اين جلسه، دو تن از كارشناسان حوزه اقتصاد بين‌الملل به تشريح پيامدهاي كمك‌هاي دولتي ساير دولت‌ها بر بازارهاي جهاني غذا و اثرات آن بر تجارت امريكا پرداختند.

طبق اخبار منتشره از سايت رسمي كنگره آمريكا، كميسيون كشاورزي در هفته پيش به وضعيت پرداخت يارانه‌ كشاورزي در كشورهاي ديگر پرداخت. در اين جلسه، دو تن از كارشناسان حوزه اقتصاد بين‌الملل به تشريح پيامدهاي كمك‌هاي دولتي ساير دولت‌ها بر بازارهاي جهاني غذا و اثرات آن بر تجارت امريكا پرداختند.
بر اساس بانك اطلاعاتي مركز بين‌المللي رقابت كشاورزي (ICAC)، آمريكا در ميان كشورهاي پرداخت‌كننده يارانه مستقيم به بخش كشاورزي تقريباً در رتبه‌هاي آخر قرار دارد. اين به معناي آن است كه اين كشور بازار خود را اصطلاحاً باز (Open Market) نگه‌داشته است و به‌طور مستقيم از كشاورزي حمايت نمي‌كند؛ اما در مقابل قدرت‌هاي نوظهور در حوزه كشاورزي اقداماتي انجام مي‌دهند كه كاملاً برخلاف توافقات بين‌المللي آن‌ها در سازمان تجارت جهاني (WTO) است.

هادسون (Hudson) مدير مركز بين‌المللي رقابت كشاورزي در دانشگاه تگزاس در جلسه كميسيون كشاورزي اشاره داشت: « ممكن است در دنيا سروصداهايي به گوش برسد كه بدون يارانه مستقيم از كشاورزي حمايت مي‌كند، اما ما در اين سياره تنها نيستيم! كشورها كشاورزي را به‌عنوان يك دارايي و ثروت ملي و در جهت اهداف امنيتي مي‌دانند و در صورت بي توجهي به اين موضوعات توسط دولت ايالات متحده، كشاورزان ما را در يك رقابت غير مزيتي قرار خواهند گرفت». او در ادامه بيان داشت حمايت يارانه‌اي و تعرفه‌اي آمريكا از كشاورزي در مقابل اين كشورها رقم ناچيزي بوده و طي سال‌هاي اخير نيز روند كاهشي داشته است.

كريگ تورن (Craig Thorn) مشاور امور اقتصادي در حوزه تجارت آزاد جهاني نيز در اين جلسه با اذعان بر نقش مخرب يارانه ساير كشورها بر كشاورزي آمريكا بيان داشت: « نتايج به روز شده تحقيقات ما در سال ۲۰۱۱ نشان مي‌دهد كه به دليل پايين بودن قيمت تمام شده محصولات كشاورزي ساير كشورها در حال جايگزيني با محصولات آمريكايي در بازارهاي خارجي است. براي مثال تركيه در حال پيشي گرفتن از آمريكا در صادرات آردگندم به بازارهاي آسيايي است. تحقيقات ما نشان داد چهار كشور برزيل، تركيه، هند و تايلند برخلاف قرارادهاي تحت نظر سازمان تجارت جهاني (WTO) اقدام به افزايش حمايت‌هاي يارانه‌اي خود از كشاورزي كرده است.» كشورهاي برزيل، تايلند، تركيه و هند همگي برخلاف تعهدات خود در سازمان تجارت جهاني عمل كرده‌اند.

تورن، نشست دوحه براي تجارت كشاورزي را فرصت مهمي براي مذاكره با كشورهاي خاص در مورد كاهش يارانه كشاورزي دانست. وي خاطر نشان كرد: « تا زماني كه نتوانيم كشورهاي درحال‌توسعه طرف مذاكره را به توافقات بين‌المللي متعهد كنيم، حضور آمريكا در اين مذاكرات «احمقانه» است. آن‌ها هيج تمايلي به پذيرش تعهدات بين‌المللي دراين مورد ندارند. لذا دولت آمريكا موظف است در سياست‌هاي يارانه‌‌‌اي خود در كشاورزي تجديد نظر جدي كند».

گرچه ‌حمايت مستقيم و يارانه‌اي آمريكا به كشاورزي كاهش يافته، اما نكته‌اي كه اين دو كارشناس به آن اشاره نكردند، نابرابري زيرساخت‌هاي توسعه تجارت ايالات متحده با كشورهاي در حال توسعه است. زيرساخت‌هاي بازرگاني توسعه‌يافته و پيشرفته در وزارت كشاورزي اين كشور بستر مناسبي را براي ارتقاي جايگاه كشاورزي در دنيا فراهم آورده و بخشي از هزينه‌هاي بازاررساني محصولات را روي دوش دولت مي‌اندازد.

وزارت كشاورزي آمريكا بيش از ۱۰۰ سال سابقه جمع‌آوري اطلاعات بازار به‌صورت گزارش‌هاي روزانه، هفتگي، ماهانه و سالانه را داشته كه امكان برنامه‌ريزي بلند مدت را براي توليد فراهم مي‌سازد و زيرساخت‌هاي مناسبي براي حمل‌ونقل زميني، دريايي و هوايي محصولات دارد. كشاورزان امريكايي با وزارتخانه‌اي در حال تعامل هستند كه روزانه غذاي ۳۰ ميليون فقط دانش‌آموز امريكايي را تأمين مي‌كند و با اين ابزار جلوي نوسانات بازار را مي‌گيرد؛ با اين وجود بازار داخلي و خارجي كشاورزان امريكا فرصتي بدون ريسك براي سرمايه‌گذاران بزرگ جهاني است.

آمريكا در حال حاضر بزرگ‌ترين صادركننده محصولات كشاورزي است. ارزش سالانه اين محصولات به بيش از ۱۵۰ ميليارد دلار مي‌رسد. كشاورزي و غذاي اساسي آمريكا همواره به‌عنوان ابزار قدرتمند سياست خارجه اين كشور به شمار رفته است.

 

منبع: عيار آنلاين