کسب درآمد ارزی برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی از صادرات محصولات در شهرستان جاسک
کسب درآمد ارزی برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی از صادرات محصولات در شهرستان جاسک

گذاری بر ظرفیت های کشاورزی شهرستان جاسک توسط مهندس رادمهر فرماندار جاسک محمدرادمهر فرماندار جاسک حوزه کشاورزی را بسیار گسترده و وسیع دانست و عنوان کرد: سواحل مکران دارای آب و هوای ویژه و خاص در کل کشور می باشد که حتی با سواحل خلیج فارس متفاوت است که از ویژگی های منحصر به فرد […]

گذاری بر ظرفیت های کشاورزی شهرستان جاسک توسط مهندس رادمهر فرماندار جاسک

محمدرادمهر فرماندار جاسک حوزه کشاورزی را بسیار گسترده و وسیع دانست و عنوان کرد: سواحل مکران دارای آب و هوای ویژه و خاص در کل کشور می باشد که حتی با سواحل خلیج فارس متفاوت است که از ویژگی های منحصر به فرد آن می توان به شرایط کلیماتیکی و ژئوپولوتیکی ایده آل برای احداث گلخانه های طبیعی نام برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از فرماندار شهرستان جاسک با اشاره به شرایط فوق العاده خوب و وجود امکانات و ظرفیت های بالقوه کشاورزی در این شهرستان گفت: در یک برنامه منظم می توان با استحصال آب از دریا و سدهای موجود و همچنین آب از رطوبت جوی و مدیریت آب های سطحی حاصل از باران های فصلی، زمینه ی رشد این منطقه را با ارتقاء فعالیت های دانش بنیان کشاورزی ارگانیک و طبیعی توسعه داد.

وی با اشاره به ایجاد و احداث گلخانه در خطه مکران اظهار داشت: سواحل مکران قابلیت پیاده سازی سی هزار هکتار گلخانه را دارا می باشند که به جرات می توان اذعان داشت از سایر کشورهای فعال در این حوزه می توانیم پیشی بگیریم.

ایشان همچنین سواحل مکران را دارای ظرفیت های طلایی برای ایجاد اشتغال عنوان کرد و در ادامه گفت سواحل شهرستان جاسک قلب تپنده سواحل مکران می باشند.

وی در ادامه بیان کرد: این شهرستان در بحث کشاورزی با وجود خشکسالی های سنوات گذشته بحمدالله توانسته است ادامه حیات دهد و هر ساله بر رونق محصولات کشاورزیش بیافزاید.

محمد رادمهر با اشاره به مقوله ارز آوری اظهار داشت: شهرستان جاسک بنا بر موقعیت استراتژیکی که در منطقه دارد توانسته است شرایط مناسبی از جهت کسب درآمد ارزی برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی که محصولات با قابلیت صادرات دارند را فراهم آورد که این امر مهم و حیاتی برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان یک فرصت تلقی می گردد.

وی اظهار داشت: یکی از زیرساخت های اصلی سرمایه گذاری در یک منطقه ارتقاء همه جانبه در سطوح کمی و کیفی است.

فرماندار جاسک بیان کرد: ابزار اولیه در ارتقاء ‌بخشی و کیفیت محصولات کشاورزی تامین آب می باشد که بحمدالله با توجه به موقعیت خدادادی که در منطقه داریم و با بکارگیری از دانش روز این مسئله مهم یعنی تامین آب را به خوبی پشت سر می گذاریم.

وی وجود چند رودخانه در منطقه و خودکفایی در بحث برق و همچنین دارا بودن خط هوایی و فرودگاه که لازمه صادرات محصولات کشاورزی می باشند را از اولویت های اصلی کشاورزی پایدار عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین برنامه های فرمانداری شهرستان جاسک تلاش برای جذب سرمایه گذار و توسعه سرمایه گذاری در بخش های خصوصی خواهد بود که این امر افزایش اشتغال و توسعه سطح زیر کشت در منطقه را به دنبال خواهد داشت.

مهندس رادمهر در ادامه بیان داشت: در راستای توسعه بخش کشاورزی با پیگیری‌های انجام شده توانسته ایم مشارکت سرمایه گذار را در بخش خصوصی در اراضی سد جگین جاسک شروع نمائیم و به حول قوه الهی و حمایت نماینده عالی استان شاهد اتفاقات بسیار خوبی در شهرستان هستیم و از این حیظ ما شاهد تولیدات کشاورزی و دامی بسیار گسترده ای در این شهرستان خواهیم بود که برآورد می شود اشتغال زایی مثال زدنی در منطقه ایجاد خواهد شد.

فرماندار شهرستان جاسک گفت: یکی از اهداف فرمانداری در بحث صرفه جویی آب، تبدیل کشاورزی از حالت کشت های زمینی به کشت های گلخانه ای می باشد که این مهم در دستور کار جدی وزارت جهاد کشاورزی نیز می باشد.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب شهرستان جاسک جهت کشاورزی در تولید محصولاتی نظیر خرما، موز، انبه، گواوا، هندوانه و برخی صیفی جات، تنباکو و پیاز و چندین محصول باغی و زراعی دیگری که با کیفیت بالایی تولید می شوند، می توانیم شاهد رونق بیشتر محصولات در منطقه باشیم.

نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک اذعان داشت: در بخش کشاورزی زیر ساخت های زیادی در منطقه به وجود آمده است که توسعه هر یک در رشد اشتغال‌زایی تاثیر بسزایی خواهد داشت که در این میان می توان به پرورش آبزیان اشاره کرد که در پی آن صادرات و ارز آوری و اشتغالزایی را به دنبال خواهد داشت.

محمد رادمهر در ادامه به بحث امنیت غذایی، توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی

فرماندار جاسک در ادامه به توجه به سال رونق و تولید اقتصادی اظهار داشت و خاطر نشان کرد: اقتصاد ما تک بعدی و نفتی است و بایست از اقتصاد برپایه نفت فاصله گرفت و به اقتصاد صنعتی و کشاورزی و سایر ظرفیت های عظیمی که داریم تکیه نماییم.

ایشان در ادامه افزود: شهرستان جاسک ظرفیت های بسیار خوبی در بحث کشاورزی و آبزی پروری و گردشگری دارد که این پتانسیل ها در جای خود می تواند توسعه را در این منطقه آنچنان رشد دهد که نگاه کشور را به خود معطوف نماید.

نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک اظهار کرد: یکی از مهمترین مسایل حرکت در راستای کشاورزی و شیلات دانش بنیان است و ما باید به ایم مقوله مهم توجه جدی نما

 

محمد رادمهر در ادامه بیان داشت: بخش کشاورزی تنها بخشی است که می‌تواند امنیت غذایی ما را رقم بزند این بخش می‌تواند در برابر تحریم‌ها مقاوم بوده و به کمک کشور بیاید.

ایشان در ادامه خاطر نشان کرد: نگاه دولت تدبیر و امید به بخش کشاورزی نگاهی توسعه محور است در راستای توسعه کمی و کیفی این بخش. خوشبختانه در بخش های مختلف در شهرستان جاسک روز به روز پروژه های بزرگی آغاز می شود در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در بخش کشاورزی کارهای خوبی انجام شده است و ما طرح های بسیار بزرگ و مهمی را در حال حاضر آغاز کردیم از جمله طرح توسعه و احیای دشت جگین از طریق سرمایه گذار که در حال حاضر در منطقه این شرکت سرمایه گدار مستقر شده است و در حال اجرای برنامه های خود که منجر به توسعه کشاورزی، اقتصادی و تجاری و صادراتی و اشتغالزایی شهرستان خواهد شد از سویی دیگر با پیگیری دکتر همتی نماینده عالی استان همزمان با طرح بزرگ توسعه و احیای دشت جگین ما بحث فراخوان شرکت های کشاورزی در بحث پروش میگو و کشت گلخانه را در منطقه آغاز کردیم که پیش بینی می شود حرکت بزرگی در بحث اشتغال و درامد زایی مردم منطقه در بر خواهد داشت.

وی در خصوص واگذاری این شهرک ها به افرادی که اهلیت و توانایی دارند اشاره کردند و همچنین اولویت اول در واگذاری ها را به افراد متخصص دانش آموخته رشته کشاورزی و شیلات اعلام ذکر کرد و اولویت دوم در واگذاری این شهرک ها را به افراد بومی منطقه ابراز نمود و تاکید بر اطلاع رسانی از فراخوان ثبت نام شهرک های کشاورزی از طریق ائمه جمعه و جماعات، شوراهای اسلامی، دهیاران، رسانه ها و فضای مجازی اعلام نمود.

مهندس رادمهر در خصوص احیای توسعه دشت جگین از طریق شرکت سرمایه گذاری که در منطقه در حال انجام عملیات اجرایی است گفت: در رابطه با توسعه و احیای دشت جگین برنامه ریزی و هدف گذاری دقیقی انجام گیرد تا پتانسیل های موجود بالفعل شوند بایست بحث اب به خوبی مدیریت شود.

فرماندار جاسک در ادامه افزود: ما باید اهتمام بیش از پیش در جهت برون رفت از کشاورزی سنتی و نیل به کشاورزی مدرن و مکانیزه داشته باشیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در بحث حفاظت از منابع و خاک که نسل های آینده نیز باید از این مهم استفاده نماینده ما باید کوشاتر باشیم. و یک برنامه خوب و پایدار را در جهت اتوپیای کشاورزی در دستور کار قرار دهیم. بایست کشاورزی و شیلات ما ظرفیت سنجی و آمایش بندی شود و کشاورزی بایست امایش خود را داشته باشد شیلات آمایش خود راداشته باشد و سایر بخش ها نیز به همین منوال و حسب این آمایش های بالقوه کشاورزی و فعالیت انجام گیرد.

وی در بحث راه اندازی آب شیرین کن در منطقه افزود: در خصوص راه اندازی آب شیرین کن در شهرستان بایست صنعت های دیگر در کنار این مهم ایجاد گردد تا هم درآمدزایی و هم اشتغال زایی ایجاد شود. و ما باید با نگاه هوشمندانه از ظرفیت های مختلف در جهت اشتغالزایی مردم و درآمدزایی مردم به نحو احسن استفاده کنیم و نگاه ما باید در یک مقوله چند بعدی باشد این یعنی اقتصاد مقاومتی این یعنی رونق تولید.