دامداران فرانسوي در اعتراض به بالابودن هزينه توليد بزرگراه هاي اين كشور را مسدود كردند
دامداران فرانسوي در اعتراض به بالابودن هزينه توليد بزرگراه هاي اين كشور را مسدود كردند

دامداران فرانسوي در اعتراض به بالا بودن  هزينه توليد و پايين بودن محصولات داخلي بزرگراه هاي اين كشور را مسدود كردند. در حالي كه طرح اضطراري پيشنهادي از سوي دولت فرانسه همچنان نتوانسته كشاورزان و دامداران معترض را نسبت به تحقق خواسته هايشان راضي كند، با اينحال آنها روز پنجشنبه تصميم گرفتند به طور موقت موانع موجود […]

دامداران فرانسوي در اعتراض به بالا بودن  هزينه توليد و پايين بودن محصولات داخلي بزرگراه هاي اين كشور را مسدود كردند. در حالي كه طرح اضطراري پيشنهادي از سوي دولت فرانسه همچنان نتوانسته كشاورزان و دامداران معترض را نسبت به تحقق خواسته هايشان راضي كند، با اينحال آنها روز پنجشنبه تصميم گرفتند به طور موقت موانع موجود در برخي از بزرگراه ها از جمله راه هاي ارتباطي اطراف ليون را بردارند.

به گزارش واحد بين الملل پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا)، دومينيك دسپرا مسئول اتحاديه كشاورزان استان رونِ فرانسه گفت: «هدف نهايي ما به واقع نشان دادن سر سختي نيست. اين روش فقط براي دستيابي به خواسته ها اتخاذ شده است. فكر ميكنم دولت اكنون به خوبي، اما خيلي دير متوجه اين مسئله شده است. زيرا ما دو سه ماه پيش هشدار داده بوديم كه صنعت كشاورزي در حال افتادن به ورطه اي است كه پيش از آن شاهدش نبوده ايم.»
دولت فرانسه كه از ابتداي هفته جاري با جنبش اعتراضي كم سابقه كشاورزان و دامداران مواجه شده است روز چهارشنبه با اعلام اختصاص يك طرح اضطراريِ ششصد ميليون يورويي، درصدد كاهش بخشي از نگراني هاي موجود در اين دو بخش برآمد.
فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه روز پنجشنبه در جريان ديدار با تعدادي از نمايندگان سازمان هاي كشاورزي در ديژون خواستار توجه بيشتر توزيع كنندگان، سلاخان و فعالان عرصه فروش محصولات دامي و لبني به خواسته هاي توليد كنندگان شد.
مانوئل والس نخست وزير فرانسه نيز با ابراز خرسندي از برداشته شدن موانع در برخي از مناطق، در باره طرح پيشنهادي دولت گفت: « اين طرح به خوبي مورد قضاوت قرار نگرفته است. طرح موجود يك طرح اضطراري است كه همه از آن استقبال كرده اند. در كنار آن مسلما طرح هاي كوتاه و دراز مدت نيز وجود دارد. ما همچنين خود را براي بررسي دقيق تر اين مسئله در سطوح ملي و بين المللي آماده كرده ايم.»
پرورش دهندگان دام خواهان رعايت توافقنامه هفده ژوئن هستند كه توزيع كنندگان و فعالان عرصه فروش گوشت را ملزم به بالا بردن قيمت ها مي كند. آنها مصمم اند تا تحقق اين خواسته به مبارزه خود ادامه دهند.
در گزارش لورانس الكساندرويچ خبرنگار يورونيوز از ليون آمده است: «كشاورزان و دامداران معترض، موانع موجود در بزرگراه هاي اطراف ليون را برداشتند اما همچنان ناراضي هستند. آنها خواهان بازنگري در سيستم توزيع و فروشندگان و نهايتا بالارفتن بهاي محصولات خود هستند. معترضين گفته اند اگر حرفشان شنيده نشود روزها و يا هفته هاي آينده به جنبش خود ادامه خواهند داد.

كشاورزان معترض فرانسوي: چرا بايد هزينه توليد بالا اما قيمت محصولات داخلي پايين باشد؟

دامداران و كشاورزان فرانسوي خواهان درآمدي هستند كه بتوانند با آن زندگي كنند. اين پيامي است كه در جريان جنبش اعتراضي يك هفته اي خود به گوش مسئولان رساندند.
زاويه بولن رئيس فدراسيون ملي سنديكاهاي كشاورزي و دامداري فرانسه كه روز پنجشنبه براي درخواست برچيدن موانع در برخي بزرگراه ها به ليون آمده بود به خبرنگاران گفت: «هزينه هاي توليد در فرانسه بسيار بيشتر از همسايگان اروپايي ماست. اين فقط به بخش توليد و بهره برداي محدود نمي شود. در همه بخش ها و زنجيره هاي غذايي، از جمله كشتارگاه ها و سيستم فرآوري، هزينه ها بالاتر است. در زمينه دستمزد كارگران به عنوان مثال حداقل پنج يا شش يورو اختلاف وجود دارد. دومين مسئله محدوديت ها و مقررات دست و پاگيري است كه با قوانين اروپايي بسيار فاصله دارد. اين مقررات كاملا به ضرر ماست. ما از يك سال پيش شاهديم كه پس از تحريم روسيه برخي از همسايگان براي جبران زيان ها، محصولات خود را بسيار ارزانتر از قيمت داخلي به سوي فرانسه سرازير مي كنند. من مي گويم اگر اين روش در اروپا پذيرفتني نيست.»
كاهش بهاي محصولات به همراه هزينه هاي سنگين توليد از يك سو و نيز حضور رقيبان اروپايي از سوي ديگر از جمله دلايلي است كه آنها را براي ادامه فعاليت خود مستاصل كرده است. زاويه بولن با تاكيد بر نقش عوامل بيروني مي گويد: «اينجا نوعي “دامپينگ” يا فروش با قيمت كمتر از هزينه هاي تمام شده مطرح است. به عنوان مثال از سال گذشته تاكنون ميوه شليل كه در بازار مادريد يك يورو قيمت دارد در فرانسه با قيمت چهل سانتيم به دست فروشنگان مي رسد. با توجه به اين رويه، ما چه نوع اروپايي را ميخواهيم بسازيم؟»
معترضان قبل از ترك بزرگراه ها، سطح جاده را مملو از كودها، بطري هاي شير و ميوه هايي كردند كه از كشورهاي همسايه براي فروش به فرانسه ارسال شده بود.