نهضت کشاورزی ارگانیک درکشور نهادینه شود
نهضت کشاورزی ارگانیک درکشور نهادینه شود

کشاورزی ارگانیک;   نهضت کشاورزی ارگانیک درکشور نهادینه شود مجری طرح ملی برنامه ترویج و توسعه کشاورزی پایدار با اشاره به مزیت‌های کشاورزی ارگانیک گفت: برای افزایش سلامت یک جامعه باید نهضت کشاورزی ارگانیک درکشور نهادینه و عملیاتی شود.  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران ( اگنا ) ;محمد شریفی مقدم روز چهارشنبه در […]

کشاورزی ارگانیک;

 

نهضت کشاورزی ارگانیک درکشور نهادینه شود

مجری طرح ملی برنامه ترویج و توسعه کشاورزی پایدار با اشاره به مزیت‌های کشاورزی ارگانیک گفت: برای افزایش سلامت یک جامعه باید نهضت کشاورزی ارگانیک درکشور نهادینه و عملیاتی شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران ( اگنا ) ;محمد شریفی مقدم روز چهارشنبه در آئین روز ملی مزرعه، ترویج و توسعه کشاورزی ارگانیک در محل مجتمع کشت و صنعت زیتون فدک قم، افزود: تولید محصول سالم و فاقد سموم و کودهای شیمیایی در سلامت یک جامعه ارتباط مستقیمی دارد.
وی با اشاره به بهبود نسبی کشت ارگانیک در کشور گفت:  تا قبل از انقلاب اسلامی، ایران هیچ گونه جایگاهی در اجرای کشت ارگانیک در سطح بین المللی نداشت.
وی عنوان کرد: با توجه به اقلیم مناسب ، ایران این ظرفیت را دارد که در بین ۱۲ کشور برتر دنیا در تبدیل کشاورزی صنعتی و تولید محصولات ارگانیک قرار گیرد.
شریفی مقدم اظهار داشت:کشاورزی ارگانیک در بین کشورهای آسیایی با قدرت و سرعت بسیاری درحال اجراست، کشورهایی همچون ترکیه، هند و  چین در این زمینه به صورت گسترده فعالیت می‌کنند.
وی گفت: کشاورزی ارگانیک که بخشی از تولید محصول سالم است مهمترین عامل در حفظ سرزمین و محیط زیست طبیعی است. این نوع کشت نمونه ای ازکشاورزی پایدار است که در تامین غذای سالم و تامین سلامت جامعه تاثیر بسزایی دارد.

شریفی مقدم گفت: باید ضوابط و قوانین نظام ارگانیک ملی به صورت دقیق در کشور اجرایی شود، عدم پایبندی به این مساله درسالهای نه چندان دور مشکلات زیادی را برای کشور  ایجاد می‌کند.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می‌باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت شامل است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

مجتمع کشت و صنعت زیتون فدک در مساحتی بالغ بر ۱۲۰ هکتار از سال ۱۳۷۵ در جوار جاده قدیم قم-کاشان قرار دارد.

متوسط تولید سالانه این مجتمع ۶۰ تن بوده و برای ۵۰ تن نیز اشتغال زایی داشته است.تمام مراحل فراوری زیتون به صورت کامل در این مجتمع انجام و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی صادر می‌شود.