خرید تضمینی پیاز درجه سه در جنوب کرمان آغاز شد
خرید تضمینی پیاز درجه سه در جنوب کرمان آغاز شد

بحران کاهش قیمت پیاز: خرید تضمینی پیاز درجه سه در جنوب کرمان آغاز شد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از خرید تضمینی پیاز درجه سه در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان توسط سازمان تعاون روستایی خبر داد. ذبیح الله اعظمی روز سه شنبه تاریخ خرید تضمینی پیاز درجه سه را  از روز سه شنبه […]

بحران کاهش قیمت پیاز:

خرید تضمینی پیاز درجه سه در جنوب کرمان آغاز شد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از خرید تضمینی پیاز درجه سه در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان توسط سازمان تعاون روستایی خبر داد.

ذبیح الله اعظمی روز سه شنبه تاریخ خرید تضمینی پیاز درجه سه را  از روز سه شنبه ۱۹ اسفندماه تا اطلاع ثانوی اعلام کرد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی قیمت خرید هر کیلوگرم پیاز با نرخ مصوب شورای اقتصاد کشور را پنج هزار و ۹۶۰ریال عنوان کرد.

وی خرید تضمینی امروز را نتیجه نشست اسفند ماه سال جاری خود با  معاون اول رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی دانست و گفت: در این دیدار مساله بحران پیاز مطرح و راه حل کوتاه مدت و مقطعی این محصول خرید تضمینی عنوان شد.

اعظمی افزود: همچنین در این نشست مقرر شد تا در مرحله اول پیازهای درجه سه و بزرگ با قیمت سال قبل خریداری و نابود شوند تا شاهد کاهش عرضه و بهبود قیمت پیاز باشیم.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم مقرر شد تا قیمت خرید تضمینی پیازدر اسرع وقت تعیین شود، اظهار داشت: دولت مقرر شد تا اعتبار لازم جهت خرید تضمینی پیاز را تامین و دراختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد تا اقدام به خرید کند.

دکتری کشاورزی از دانشگاه گنت بلژیک، تولید بیش از اندازه پیاز در جنوب استان کرمان، استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان را سبب عرضه زیاد و ایجاد بحران کاهش قیمت پیاز دانست.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز از پیاز تولیدی تابستان در انبارهای چندین استان باقی مانده است، افزود: این پیازها به دلیل گرم شدن هوا راهی بازار شده و باعت بدتر شدن اوضاع بازار پیاز شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از پیگیری برای رفع مشکلات کشاورزان خبر داد و گفت: از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.

وی سطح زیر کشت محصول پیاز را در منطقه جنوب شرق کشور (جنوب کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) بیش از ۲۶ هزار هکتار اعلام کرد و این میزان سطح زیرکشت را سه برابر حد نرمال دانست.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی افزایش کشت و در نتیجه تولید زیاد محصول پیاز را علت اشباع بازارهای داخلی دانست و گفت: تولید این میزان محصول پیاز مازاد، سبب کاهش قیمت پیاز شده است.

وی از اختصاص مشوق‌های صادراتی برای صادرات سریع محصول پیاز خبر داد و این بسته تشویقی را نتیجه همکاری کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی دانست.

اعظمی زمان بسته تشویقی صادرات محصول پیاز را از ۱۵ بهمن‌ماه تا اواخر خردادماه سال جاری اعلام کرد و میزان این بسته را ۳۰۰ هزار تُن برشمرد و هدف از ایجاد این بسته تشویقی را تسهیل در صادرات محصول پیاز عنوان کرد.

وی از قابل تمدید بودن تاریخ بسته تشویقی صادرات محصول پیاز خبر داد و گفت: در صورت وجود محصول مازاد بر نیاز داخل، این بسته تمدید می‌شود