بیانیه انجمن ملی طیور ایران درباره یکسان سازی نرخ ارز نهاده¬های صنعت طیور بصورت تک نرخی شناور
بیانیه انجمن ملی طیور ایران درباره یکسان سازی نرخ ارز نهاده¬های صنعت طیور بصورت تک نرخی شناور

صنعت طیور ایران، بعنوان یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصاد کشور، واجد اهمیت استراتژیک در امنیت غذایی است. این صنعت یکی از قدیمی‌ترین صنایع برپایه سرمایه گذاری و مالکیت غیردولتی است که عمدتا” بصورت واحدهای کوچک و متوسط ایجاد شده و دارای تشکل‌های توانمند با قدمت چند ده ساله است، ضمن اینکه خوشبختانه بخش عمده حلقه‌های مختلف این صنعت، خارج از مالکیت دولتی و یا شبه دولتی است و به واسطه نبود انحصار درحلقه‌های زنجیره تأمین قادر است مبتنی بر بازار رقابتی کامل منطبق با نظام عرضه و تقاضا مدیریت شود بنابراین:

بیانیه انجمن ملی طیور ایران درباره یکسان سازی نرخ ارز نهاده­های صنعت طیور بصورت تک نرخی شناور

صنعت طیور ایران، بعنوان یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصاد کشور، واجد اهمیت استراتژیک در امنیت غذایی است. این صنعت یکی از قدیمی‌ترین صنایع برپایه سرمایه گذاری و مالکیت غیردولتی است که عمدتا” بصورت واحدهای کوچک و متوسط ایجاد شده  و دارای تشکل‌های توانمند با قدمت چند ده ساله است، ضمن اینکه خوشبختانه بخش عمده حلقه‌های مختلف این صنعت، خارج از مالکیت دولتی و یا شبه دولتی است و به واسطه نبود انحصار درحلقه‌های زنجیره تأمین قادر است مبتنی بر بازار رقابتی کامل منطبق با نظام عرضه و تقاضا مدیریت شود بنابراین:

۱- شرط اصلی پویایی، توسعه و توانمند سازی این صنعت، حذف دخالت‌های دولتی و ایجاد بستر رقابتی در صنعت از طریق رفع موانع تولید و در درجه اول اصلاح نظام پرداخت یارانه به صورت مستقیم به مصرف‌کننده نهائی و تولیدکنندگان محصولات طیور است.

۲- دخالت‌های مستقیم یا غیرمستقیم مدیریتی یا مالی و مصوبات دولتی در زمینه قیمت‌گذاری دستوری عملا” بر ضد منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی و به معنی محدود کردن ظرفیت‌های این صنعت بزرگ و به‌دنبال آن عدم دسترسی عادلانه و منصفانه مردم به کالای باکیفیت و دارای قیمت واقعی است.  

۳- علی‌رغم اینکه نیت و هدف دولت محترم از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سهولت دسترسی و تامین کالاهای اساسی مردم و کاهش بحران اقتصادی حاکم برکشور بوده است، اما این هدف علیرغم دخالت تمام زیربخش‌های دولتی در امور تصدی‌گری، نه تنهامنتج به نتایج مورد انتظار نشده بلکه برعکس منجر به:

– بروز عدم شفافیت، تعارضات، نابسامانی‌ها و فساد روزافزون در طول زنجیره تولید تا مصرف،

– عدم تعادل میان هزینه‌های تولید و قیمت عرضه محصولات به زیان ذی‌نفعان مختلف،

– و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری شده و ساز و کار عرضه و  تقاضا را مغشوش نموده است،

در نتیجه ناکارآمدی این ارز از منظر اقتصادی در بسیاری از بخش‌ها آشکار شده و صنعت طیور هم بدلیل اینکه بخشی از نهاده‌های مورد نیاز خود را با این ارز دریافت می‌نماید، طعم تلخ اسارت در این بلای فسادآور را کاملا” چشیده است.

در این راستا لازم است با یکسان‌سازی نرخ ارز، ارز تخصیص یافته به  نهاده­های صنعت طیور مانند همه بخش‌های اقتصادی دیگر با رعایت الزامات زیر به صورت “تک نرخی شناور” تعیین و اجرا شود:

 الف-  بخشی از ریال ناشی از تغییر نرخ ارز مستقیما” به تولیدکنندگان (ترجیحا” به صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور) تعلق گیرد تا بتوان با کمک تسهیلاتی برای تامین نقدینگی ناشی ازافزایش هزینه‌های تولید در تامین خوراک، جوجه یکروزه  و پولت راجبران کرد.

ب-  بخش دیگر ریال حاصل از تغییر نرخ ارز به صورت کمک به دهک‌های مستحق جامعه تخصیص یابد تا برای خرید مرغ و تخم‌مرغ با نرخ جدید مصرف شود.

ج- به همان میزان ارز که برای نرخ ۴۲۰۰ تومانی مصرف می‌شده، برای ارز آزاد شده نیز با اولویت اول تخصیص یابد تا به واسطه افزایش تقاضای ارز قیمت آن در بازار آزاد بالا نرفته و بر روی قیمت این کالاها تاثیر کاذب ایجاد نکند.

 د- حتما” باید در قیمت خرید تضمینی محصولات جایگزین مانند گندم و … تجدید نظر شود  تا بعنوان کالای جایگزین باعث اختلال بازار نشود.

 ه- قیمت‌گذاری تکلیفی از این کالاهاحذف و بجای آن قیمت حمایتی و خرید حمایتی جایگزین شود.

 ز- کاهش سود بازرگانی واردات نهاده‌ها برای رقابت‌پذیر کردن آن‌ها و تخفیف‌های مالیاتی،حذف کلیه عوارض و حقوق گمرکی و همچنین کارمزدهای دولتی اعم از دامپزشکی، استاندارد و … در جهت کمک به مصرف‌کنندگان و عدم افزایش غیرواقعی قیمت‌ها از موارد مهمی است که باید در هدایت صحیح تولید تا مصرف مورد توجه باشد.

بدیهی است در صورت تحقق اقدامات فوق، منافع زیر حاصل خواهد شد:

  1.  بخش دولتی از تصدی‌گری‌های غیرحاکمیتی رها شده و به وظیفه اصلی خود که سیاست‌گذاری و نظارت است، می‌پردازد.
  2. زمینه برای استفاده از منابع ارزی موجود در خارج از کشور و اعتبار واردکنندگان برای واردات نهاده‌ها فراهم می‌شود.
  3. امکان جهش تولید و اشتغال با توجه به زیرساخت‌های موجود با کمترین هزینه فراهم می‌شود.
  4. امکان صادرات مرغ و تخم‌مرغ از ایران به مقاصد منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم  می‌گردد.
  5. با فراهم شدن زمینه رشد و توسعه در صنعت طیور کشور و با عنایت به ظرفیت‌ها و بیش از ۶ دهه تجربه ارزشمند در کشور نه تنها ارزش افزوده و اشتغال قابل توجه برای کشور تامین می‌شود بلکه با این سرمایه زمینه برای حمایت از بخش به طرق گوناگون فراهم خواهد شد.

در پایان باستحضار می‌رساند این انجمن آمادگی دارد راه حل‌های مختلف برای عرضه مرغ و تخم‌مرغ یارانه­ای و یا یارانه پروتئین را در قالب تصمیمی مشترک بین انجمن، دولت و مجلس ارائه و تعهد نماید.

این بیانیه توسط تشکل‌های ذیل در زیر مجموعه انجمن ملّی تهیه و تایید شده است :

اتحادیه وارد کنندگان نهاده های دام و طیور ایران ، انجمن تولید کنندگان زنجیره ای گوشت مرغ

انجمن صنفی توزیع کنندگان عمده نهاده های دام و طیور ، انجمن صنفی تولید کنندگان تخم مرغ شناسنامه دار ایران

اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران، اتحادیه تعاونی های تولید خوراک دام، طیور و آبزیان

کانون انجمن های صنفی مرغداران گوشتی، انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی

انجمن صنفی واردکنندگان دارو ، افزودنی و مواد بیولوژیک دام، سندیکای تولیدکنندگان وصادر کنندگان داروهای دامی ایران

انجمن صنفی کشتارگاههای صنعتی و صادر کنندگان طیور کشور، انجمن صنفی عمده فروشان تخم مرغ ایران

انجمن صنفی تولید کنندگان مکمل و کنسانتره دام،طیور و آبزیان، کانون سراسری پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ایران