نظام دانشی بخش کشاورزی ضعيف است
نظام دانشی بخش کشاورزی ضعيف است

معاون وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که نظام آموزشی کشور در این حوزه می‎لنگد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از ایسنا – لرستان، اسکندر زند در بیست و یکمین گردهمایی سالیانه برنامه‎ریزی تحقیقات دیم کشور که در جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد، بیان کرد: نگران خاک، آب و ذخایر ژنتیکی کشور […]

معاون وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که نظام آموزشی کشور در این حوزه می‎لنگد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از ایسنا – لرستان، اسکندر زند در بیست و یکمین گردهمایی سالیانه برنامه‎ریزی تحقیقات دیم کشور که در جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد، بیان کرد: نگران خاک، آب و ذخایر ژنتیکی کشور هستیم.

وی بر کشاورزی دانش بنیان تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایط کشور به دانش بنیان کردن کشاورزی نیاز داریم.

زند با بیان اینکه در بحث تحقیقات باید به بخش خصوصی و بین‎الملل میدان بدهیم، افزود: در حال حاضر نزدیک به 550 رشته را کار تحقیقاتی انجام می‎دهیم و در 300 رشته هیچ تحقیقی اجرا نمی‎شود که باید روی این رشته‎ها هم کار تحقیقاتی کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بعضی از این 550 رشته خیلی خوب هستیم، تأکید کرد: یک محقق تا تکلیف طرح‎های قبلی‎اش مشخص نشود نباید دنبال تصویب طرح‎های جدید باشد و ابتدا باید طرح قبلی را تعیین تکلیف کند و بعد به دنبال طرح‎های جدید برود.

وی در ادامه گفت: در بخش کشاورزی مهمترین مشکل ما این است که در زمینه سخت‎افزاری فعالیت می‎کنیم و این در حالیست که مشکل عمده ما بخش نرم‎افزاری است.

زند تأکید کرد: راه‎اندازی شبکه‎های دانشی دیم به ویژه در گندم و کلزا جزو ضروریات ماست.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: تحقیقات کشاورزی در ایران، سابقه‎ی 100 ساله دارد و در دهه 1980 پایه کشاورزی دانش بنیان یک نظام تحقیقاتی درست قلمداد می‎شد.

وی با اظهار نارضایتی از نظام دانش و اطلاعات در حوزه کشاورزی تأکید کرد: نظام دانشی کشور در بخش کشاورزی نقص دارد و می‎لنگد و علت این مشکل محققانی هستند که در این حوزه فعالیت می‎کنند و اطلاعات کافی را درون خود نگه می‎دارند.