انحراف آماری برای توزیع و تو لک بری است /   جوجه ریزی غیر رسمی نداریم، آمار دقیق است
انحراف آماری برای توزیع و تو لک بری است /   جوجه ریزی غیر رسمی نداریم، آمار دقیق است

اصغری فرد، دبیر انجمن ملی طیور ایران عنوان کرد: آمار غیر رسمی جوجه ریزی وجود ندارد زیرا خروجی آمار کارخانه های جوجه کشی است و بسیار دقیق است اما آمار توزیع و این که مرغ بعد از تولید کجا رفته ممکن است انحراف داشته باشد یا تو لک بری مرغ ها آمار را دچار انحراف […]

اصغری فرد، دبیر انجمن ملی طیور ایران عنوان کرد: آمار غیر رسمی جوجه ریزی وجود ندارد زیرا خروجی آمار کارخانه های جوجه کشی است و بسیار دقیق است اما آمار توزیع و این که مرغ بعد از تولید کجا رفته ممکن است انحراف داشته باشد یا تو لک بری مرغ ها آمار را دچار انحراف کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاه رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، سعید  اصغری فرد، دبیر انجمن ملی طیور ایران درباره آمار جوجه ریزی امسال و عوامل موثر بر این آمار اظهار کرد: به نظر می رسد در سه ماه آخر سال تولید جوجه یکروزه گوشتی پایین تر بیاید و ممکن است این روند باعث افزایش قیمت جوجه یکروزه شود.

 

وی درباره آمار جوجه ریزی  امسال اظهار کرد: آمار جوجه ریزی امسال بالا بوده است این آمار در ابتدای سال ۱۰۲ میلیون در ماه بود و اکنون این آمار به ۹۵ میلیون قطعه در ماه رسیده است.

 

دبیر انجمن ملی طیور ایران با بیان این که آمار جوجه ریزی در کشور بالاست و کشور و صنعت کشش آن را ندارد، عنوان کرد: با توجه به این که پیش از این هم صنعت مرغداری اضافه تولید داشته است این عمل باری بر روی صنعت تحمیل کرده است زیرا بر اساس روند کلی؛ همیشه مقداری تخم مرغ نطفه دار و جوجه خارج  و  مرغ صادر می شد.

 

وی ادامه داد:  با توجه به این عوامل؛  انتظار می رفت آمار صادرات ما بالا برود اما ما هنوز امسابه آمار هشت ماه  ابتدایی سال گذشته نرسیده ایم.

 

وی درباره کاهش صادرات امسال گفت: در تابستان امسال به دلیل شیوع آنفلونزا در مازندران صادرات دو ماه و نیم متوقف شد و ایران اصلی ترین بازار های خود در عراق و افغانستان را از دست دادو به نظر می رسد کاهش صادرات به همین علت باشد.

 

 آمارجوجه ریزی غیر رسمی نداریم؛ انحراف آماری مربوط به لک بری است

وی درباره آمار غیر رسمی جوجه ریزی در کشور گفت: جوجه ریزی غیر رسمی نداریم و  این آمار در واقع از طریق پیش بینی جوجه ریزی مرغ مادر  شروع می شود و بعد از شش ماه ؛ از جوجه کشی ها آمار گرفته می شود و در این بین آمار تولید شده  و پیش بینی شده انحراف چندانی با یکدیگر ندارند و  تقریبا  این اختلاف آماری بسیار ناچیز است.

 

اصغری فرد اظهار داشت:  هر آنچه از جوجه کشی ها خارج می شود آمارش در دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی اعلام می شود و امکان ندارد انجام نشود زیرا انجمن جوجه ریزی حواله آن ها را نمی دهد و برای جوجه ریزی بعدی به مشکل می خوررند.

 

دبیر انجمن ملی طیور ایران تاکید کرد: در مزارع مرغ مادر نظارت و کنترل های خوبی از سوی دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی و انجمن جوجه یکروزه وجود دارد اما این که مرغ تولیدی کجا می رود شاید نظارت نشود اما آن ها هم به نظر می رسد با  ایجاد کد رهگیری سازمان دامپزشکی به سامان می رسد.

وی درباره آمار جوجه ریزی غیر رسمی تاکید کرد: آنچه که از جوجه ریزی ها بیرون می آید آمار بسیار دقیقی است و شکی در آن نیست. حال این که جوجه کشی ها آن تولید را به کجا دادند ؛ماجرایی جدا است و هنگامی که می گوییم ۹۰ میلیون تن آمار جوجه ریزی در ماه است. آمار تولید شده در کل کشور بر اساس محاسبه  دقیق ماهیانه است  اما ممکن است در توزیع استانی و این که کجا می رود شبهه پیش آماده  باشد .

 

اصغری فرد ادامه داد:  این انحراف ممکن است به دلیل گله هایی باشد که تو لک بری می شوند و ممکن است آمار آن را اعلام نکنند که آن هم با توجه به بخش نامه هایی  که به مزارع مادر ابلاغ می کنند، تولک بری بسیار کمتر شده است زیرا این کار؛ مستوجب جریمه هایی می شود.

 

دبیر انجمن ملی طیور ایران درباره آمار مطلوب جوجه ریزی در یکسال عنوان کرد: برای ارایه یک آمار مطلوب ابتدا باید شرکت های بزرگ زنجیره ای عهده دار تولید جوجه یک روزه شوند و به مرغداری های طرف قرداد و  سپس به کشتارگاه خودشان بروند و در واقع فقط محصول نهایی خود را بیرون ببینند و این آمار اکنون اصلا مطلوب نیست و تا زمانیکه این اتفاق نیافتد صنعت مرغ به سامان نمی رسد و  تا زمانیکه جوجه در داخل زنجیره تولید نشود ، همچنان وضعیت همین است.

 

وی ادامه داد: تلاش صنعت مرغداری این است که مرغ های مادر در سال  به یک وضعیت خطی در تولید برسند و به تبع آن مزارع گوشتی هم به یک تولید ثابت و مشخصی برسند و در صورت هماهنگ نبودن مصرف  با تولید  و افزایش یا کاهش مصرف؛ بتوان با ذخیره کردن این مشکل را حل کرد.

 

اربعین بازار خوبی برای جذب مرغ های ایرانی است

اصغری فرد درباره توقف صادرات مرغ و تخم مرغ با توجه به مسافرت های اربعین اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم که صادرات در این ایام کم نشده بلکه فقط کاهش پیدا کرده بود اتفاقا این مسافرت ها بابی بود که تولیدات منجمند مرغ ایران به عراق  رفته و بسیار مصرف شده  است و حتی من به معاون وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد دادم از این بازار استفاده کند و در صورت استفاده  این بازار می توانست  حجم خوبی از مرغ ما را جذب کند.

 

استقبال وعرضه  از یکی از برندهای مرغ ایرانی در عراق

وی درباره استفاده از این بازار در ایام اربعین امسال گفت: خوشبختانه در استان های آذربایجان غربی و بخشی از کردستان این باب باز شده است و یکی از برندهای مرغ ایرانی  که  در میاندوآّب بسته بندی شده بود  و به عراق رفته  و بسیار مقبول افتاد. صادرات در این ایام فقط کند شده بود اما متوقف نشده بود.