۸۰ درصد مزارع کشور ، فاقد سیستم آبیاری مدرن / اجرای نظام های آبیاری تحت فشار ۳۰ تا ۶۰ درصد صرفه جویی در آب
۸۰ درصد مزارع کشور ، فاقد سیستم آبیاری مدرن / اجرای نظام های آبیاری تحت فشار ۳۰ تا ۶۰ درصد صرفه جویی در آب

وقف چی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت : در حال حاضر ۸۰ درصد مزارع و باغات کشور فاقد سامانه سیستم آبیاری تحت فشار هستند.این نظام قادر خواهد بود از ۳۰ تا ۶۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب و از ۲۰ تا ۷۰ درصد افزایش در تولید محصولات کشاورزی را فراهم کند. به […]

وقف چی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت : در حال حاضر ۸۰ درصد مزارع و باغات کشور فاقد سامانه سیستم آبیاری تحت فشار هستند.این نظام قادر خواهد بود از ۳۰ تا ۶۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب و از ۲۰ تا ۷۰ درصد افزایش در تولید محصولات کشاورزی را فراهم کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛ علی وقف چی برضرورت حفظ منابع پایه در بخش کشاورزی تاکیدکرد و عنوان کرد: گیاهانی باید در اقصی نقاط کشور کشت شوند که ضمن نیاز به کمترین میزان مصرف آب از رشد سریع، پربازدهی و قدرت صادراتی مناسب برخوردار  باشند.  همچنین  تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور نباید به بهای تخریب منابع آب، خاک و طبیعت باشد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش تقاضای آب به ویژه در بخش کشاورزی متوسط سرانه آب قابل تجددپذیر را کاهش داده است، گفت : در این شرایط باید علاوه بر بهبود مدیریت بهره برداری از منابع آبی در راستای افزایش کارایی مصرف آب اقدام کرد که به نظر می رسد یکی از راه های مؤثر استفاده از نظام های آبی تحت فشار باشد. استفاه از نظام های آبیاری تحت فشار می تواند علاوه بر کاهش مصرف آب، افزایش تولید را نیز به همراه داشته باشد.  این نظام قادر خواهد بود از ۳۰ تا ۶۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب و از ۲۰ تا ۷۰ درصد افزایش در تولید محصولات کشاورزی را فراهم کند.

وی گفت: اجرای نظام های آبیاری تحت فشار به ویژه در کشورهایی با شرایط آب و هوایی ایران که میزان بارندگی در آن اندک و یک سوم میانگین جهانی است، می تواند در بهبود تولیدات زراعی بسیار مؤثر باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم گفت: از مزایایی اجرای طرح های آبیاری تحت فشارمی توان به توزیع یکنواخت آب در زمین های زراعی، بالا رفتن راندمان آبیاری و صرفه جویی در آب، بی نیازی به تسطیح و تراس بندی، فقدان تنش کم آبی در طول دوره رشد گیاهان، امکان آبیاری در اراضی شیب دار، جلوگیری و کاهش فرسایش خاک و کاهش هزینه های کارگری در طول سال زراعی را نام برد.

وی افزود: با وجود شرایط نامساعد آب و هوایی کشور و میانگین بارندگی اندک که حدود ۲۲۸ میلی لیتر است و همچنین کاهش سریع سالانه منابع آب شیرین در ایران باید در نحوه بهره برداری از منابع آبی کشور تجدیدنظر اساسی انجام شود تا بتوان در راستای افزایش میانگین عملکرد محصولات زراعی اقدام کرد.

وی در ادامه میزان راندمان آبیاری در کشور را پائین دانست و اظهارداشت: در شرایط کنونی میزان سرمایه گذاری در توسعه شبکه های آبیاری باید افزایش پیدا کند.

وقف چی بیان داشت: منابع آب، خاک، جنگل و … جزء انفال و ثروت های عمومی هر کشور محسوب می شوند که استفاده درست و منطقی، ضریب اطمینان برای استفاده بلند مدت از این منابع را فراهم می سازد.

وی خاطرنشان کرد: روند رو به رشد جمعیت جهان و افزایش تقاضا منجر به افزایش مصارف منابع شده که در بسیاری از موارد با توسعه پایدار هماهنگ نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم با اشاره به این جمله که بخش آب به عنوان یک منبع احیا شونده و محدود موتور تولید، حرکت و توسعه کشور است، یادآورشد: نکته مهم در الزامات مربوط به توسعه پایدار در مدیریت آب کشور ضرورت بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی به صورت تدوین « طرح جامع منابع آب در کشاورزی» به عنوان سند چشم انداز کشور است.